Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ontwerp Betere Business

In Ontwerp Betere Business van Patrick van der Pijl en zijn co-auteurs vind je twintig tools, achtenveertig casestudies, bijna veertig insidertips en nog veel meer. Een prachtig vormgegeven toolbox voor het ontwerpen van businessmodellen die het verschil maken.

Sjors van Leeuwen | 5 oktober 2016 | 3-4 minuten leestijd

Door nieuwe disruptieve technologieën en digitalisering van producten, diensten en communicatie zijn veel businessmodellen aan het einde van hun levensduur. Bedrijven moeten aan de slag met het vernieuwen van hun businessmodel. Als je dat succesvol wilt doen, moet je werken en denken als een ontwerper, aldus auteur Patrick van der Pijl, die samen met een team van schrijvers en designers verantwoordelijk is voor het boek Ontwerp Betere Business - Nieuwe tools en skills en een frisse mindset voor strategie en innovatie.

Van der Pijl was als producent betrokken bij de bestseller Business Model Generatie en dat wereldwijde succes smaakte ongetwijfeld naar meer. Van der Pijl weet waar over hij praat want hij is al jaren actief als CEO van Business Models Inc., een internationaal adviesbureau voor strategie en businessmodel-innovatie.

Ontwerp Betere Business opent met een pleidooi om te denken en te werken als een designer. Want design gaat vooral over het creëren van de condities waarbinnen bedrijven groeien, bloeien en zich ontwikkelen in een situatie van onzekerheid en verandering, aldus de auteur. Design is een leerbaar, haalbaar en gedisciplineerd proces, dat iedereen kan gebruiken om unieke en kwalificeerbare waarde te creëren. Met als resultaat betere businesses die het verschil maken in een wereld die onzeker en onvoorspelbaar is, door de mens centraal te stellen.

Design is zowel een proces als een mindset, benadrukt de auteur. Waarbij de designer over zeven kernvaardigheden moet beschikken, namelijk (1) observeren en begrijpen van klanten, (2) visueel denken en werken, (3) multidisciplinair samenwerken, (4) verhalen vertellen en ervaringen delen, (5) eenvoudig houden en gewoon beginnen, (6) experimenteren en leren en (7) leren omgaan met onzekerheid.

Het boek is opgebouwd langs de zeven stappen van een continu, iteratief en ‘double loop’ designproces: (1) voorbereiden, (2) point of view, (3) begrijpen, (4) ideeën vormen, (5) prototypes maken, (6) valideren en (7) opschalen. Ieder hoofdstuk bevat een mix van informatie, ontwerptools, checklists, tips, visuals, praktijkcases, inzichten van insiders en ondernemers, oefeningen, opdrachten en ‘canvassen’ om nieuwe oplossingen te schetsen. Daarbij kom je een groot aantal canvassen tegen zoals het 5 Bold Steps Vision Canvas, Storytelling Canvas, Customer Journey Canvas, Innovatie Matrix Canvas, Experiment Canvas, Waarde Propositie Canvas en het oer-Business Model Canvas. Verspreid door het boek staan diverse praktijkcases van o.a. Toyota, Autodesk, GoSparc, Startupbootcamp en Wavin die laten zien hoe je de designer-aanpak in de praktijk toepast.

Ontwerp Betere Business is een mooi vormgegeven boek, een goede aanvulling op vergelijkbare boeken als Business Model Generatie en Waarde Propositie Ontwerp. Het is vooral een werkboek maar je kunt het ook van kop tot staart lezen. Ontwerp Betere Business bevat een groot aantal praktische tools, aansprekende praktijkcases, mooie visuals en concrete tips en trucs. Het boek is een ‘must have’ voor iedereen die iets met businessmodellen doet. Ontwerp Betere Business geeft je ongetwijfeld inzichten die je direct kan toepassen in de praktijk. Handig, want het is zoals de auteurs aan het einde van het boek schrijven: ‘De verandering in je bedrijf, je product, dienst en mindset begint bij jou. Alles begint bij jou.’

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is als zelfstandig adviseur al jarenlang actief op het snijvlak van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij helpt organisaties om nog marktgerichter, klantgerichter en succesvoller te worden. Sjors van Leeuwen is auteur van diverse boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Innovatieblunders en Hoe agile is jouw strategie? over snel en wendbaar ondernemen. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden