Vanaf de eerste bladzijde voel je al snel dat Margaret Heffernan een berg ervaring heeft, niet bang is om buiten de box te denken en wars is van status. Ze wil gewoon het beste voor een bedrijf en de medewerkers. Ze gelooft in het principe dat iedereen op zijn eigen manier van grote waarde voor een bedrijf kan zijn. Maar daar moet je wel de juiste sfeer voor creëren!
Omdat ik zelf ook overtuigd ben van het feit dat een directeur niets meer is dan de andere medewerkers in het bedrijf (zie hiervoor mijn boek Corporate Samourai) vind ik het altijd heerlijk om te lezen hoe anderen het aanpakken. In Voorbij het meetbare legt Margaret Heffernan stap voor stap uit hoe je meer bereikt door uit je ivoren toren te stappen en actief op zoek te gaan naar andersdenkenden met frisse en soms confronterende ideeën en meningen binnen je bedrijf.
Een mooie stelling vind ik de volgende; ‘De mens is niet op aarde om zonder gebreken of frictie te leven, maar om het leven van anderen te verrijken en erdoor verrijkt te worden!’ Ze is ervan overtuigd dat je meer macht hebt naarmate je het meer uit handen geeft, want als mensen vertrouwen genieten en mondig zijn nemen zij ook verantwoordelijkheid en zullen ze je niet teleurstellen. Vergeet gewoon even wat je jouw aandeelhouders verschuldigd bent, Het gaat erom wat je doet voor de toekomst van diegenen die ’s avonds tijdens het eten tegenover je zitten!
Gebrek aan tegenspraak van mensen binnen je organisatie kan ook erg gevaarlijk zijn. Canary Wharf - het huidige financiële district van Londen - ligt op een eiland. En die afzondering en het gebrek aan andere meningen en inzichten is de reden geweest dat kapitaalverschaffers lang blind zijn geweest voor wat er in de wereld aan de hand was!
Dat de visie van Margaret werkt blijkt wel uit het voorbeeld dat ze geeft over Ford. Door alle denkkracht binnen de organisatie op een slimme manier in te zetten is het aantal octrooieerbare ideeën van Fordmedewerkers met maar liefst 50% toegenomen! Ook laat ze zien dat de waarde van een bedrijf niet alleen in cijfers is uit te drukken, integendeel zelfs, de échte waarde ligt altijd elders!
Directies of medewerkers die denken dat zij ergens verstand van hebben en daarom van mening zijn dat zij het best geschikt zijn om plannen te maken of beleid uit te zetten maken een denkfout. Want kennis en ervaring is vaak juist een belemmering om tot echte vernieuwende inzichten te komen! Margaret geeft in het boek dan ook mooie voorbeelden hoe je door je uitdagingen breed uit te zetten binnen en soms zelfs buiten de onderneming tot verrassend succesvolle oplossingen kunt komen.
Margaret durft werkelijk ieder heilig huisje af te breken of openlijk ter discussie te stellen. Met name de waangedachte dat harder en langer werken bijdraagt aan meer succes en winst blijkt een klassieke misvatting. Het gaat niet om hoe hard of lang je werkt maar om waar je je tijd aan besteedt.
In ons leven werken we al snel 100.000 uur. Tijd is ons kostbaarste bezit. Tijd is eindig, je kunt er nooit meer van maken. En tijd die je verkeerd hebt gebruikt kun je nooit meer terughalen. Deze en nog heel veel meer opmerkelijke inzichten en aanbevelingen zullen je uitdagen om het eens helemaal anders te gaan aanpakken binnen jouw bedrijf. Wat heb je te verliezen? Koop en lees dit boek en wie weet gaat Voorbij het meetbare van Margaret Heffernan ervoor zorgen dat jouw bedrijf meetbaar betere resultaten gaat realiseren.
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.