Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Stormachtige ontwikkeling van nieuwe producten

Dat de wereld steeds sneller verandert, is tegenwoordig weinig meer dan een open deur, evenals de  noodzaak om ons werk anders te organiseren. Toch lijkt die overtuiging nog lang niet in iedere boardroom doorgedrongen, getuige de kaalslag die zich in amper twee jaar tijd in het grootwinkelbedrijf heeft voltrokken. Zo bezien lijkt de stroom aan publicaties over theorieën en modellen die een bedrijf ‘agile’ moeten maken, voor veel bedrijven te laat op gang te zijn gekomen. In ieder geval is de hoeveelheid beschikbare titels inmiddels indrukwekkend. Dat weerhield Bart Hufen er niet van een nieuw boek aan dat corpus toe te voegen: Gamification als motor van verandering.

Bert Peene | 2 februari 2017 | 2-3 minuten leestijd

Of al die agile-methodieken daadwerkelijk bij de veranderkunde horen, valt te bezien. Niettemin sluiten ze in zoverre aan bij wat daar inmiddels mean stream geworden is dat de overtuiging overheerst dat je over verandering niet meer moet praten dan nodig is; je moet zo snel mogelijk aan het werk. Verandering moet je doen en dat is precies wat deze methodieken beogen.

Dat is ook het uitgangspunt van Hufens boek, maar hij verbijzondert die actiegerichtheid door gamification als belangrijkste referentiekader te kiezen. ‘De kracht van games is dat ze mensen ertoe kunnen brengen in actie te komen in richtingen die eerder ondenkbaar waren,’ schrijft hij. ‘Games bevatten mechanieken die spelers uitdagen en ertoe bewegen om routinegedrag te vertonen dat leidt tot een voortdurend groeiende score.’ Anders gezegd: games maken gebruik van de intrinsieke motivatie van mensen om steeds iets beter te willen doen. ‘Spelers willen telkens weer een level up en progressie zien.’ Daarom bevat iedere game een beperkt aantal basisingrediënten: een doel dat vanwege obstakels lastig te bereiken is, de benodigde acties die leiden tot scoren én feedback; de speler krijgt voortdurend feedback, kwalitatief en kwantitatief, en dat houdt hem – of haar natuurlijk – betrokken. En passant wordt daardoor de learning agility van de spelers ontwikkeld.

Dat is ook het uitgangspunt van Hufen. ‘Kernpunt van succesvol veranderen is medewerkers actief en op een leuke manier te betrekken én in beweging te krijgen,’ laat hij achter op het omslag noteren. Met zijn boek wil hij laten zien welke vijf elementen op het zakelijk speelveld er echt toe doen, hoe je die door middel van game thinking kunt vereenvoudigen ‘en zo doende de noodzakelijke verandering op een leuke manier effectief in beweging kunt zetten’. Die elementen heten ‘Playground’, ‘Purpose’, ‘People’, ‘Proces’, en ‘Performance’ (en eigenlijk is er nog een zesde element: ‘Play’). Samen vormen ze het zogenaamde GamePlan, een methodiek die ervoor moet zorgen dat de transformatie van een reactieve, statische naar een responsieve en dynamische organisatie vlekkeloos en vooral succesvol verloopt. Eigenlijk fungeert Hufens GamePlan als een stappenplan, al zal hij dat waarschijnlijk zelf liever niet zo noemen. Hufen heeft het over ‘levels’: zoals je in een echte game van het ene level naar het andere gaat – maar pas nadat je het voorgaande level succesvol hebt afgesloten – kom je pas aan het echte spelen toe nadat je eerst de voorgaande stappen hebt gezet; in de voorgeschreven volgorde.

Gamification als motor van verandering is het zoveelste boek dat handreikingen wil bieden aan organisaties die op een gestructureerde manier aan productinnovatie willen doen. Het gepresenteerde agile framework is deze keer niet scrum, maar Hufens ‘GameStorm’: een brainstormsessie waaraan zes medewerkers van een organisatie meedoen en die resulteert in prioriteiten voor wat er in de game die volgt, terug moet komen of duidelijkheid over wie welke actie gaat ondernemen. Hoofdstuk na hoofdstuk legt Hufen uit wat je per level doet, waardoor zijn boek nadrukkelijk het karakter van handleiding krijgt. Dat komt de leesbaarheid niet echt ten goede. Gamification als motor van verandering is dan ook geen inspiratie-, maar vooral een doe-boek. En dat is precies wat je van dit genre mag verwachten.

Over Bert Peene

Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden