Postma wordt door velen Postma gezien als visionair, dus als hij een boek schrijft over Big Data, een vakgebied waar ik ook veel mee doe en over schrijf in mijn boeken en blogs, dan wil je dat boek gewoon lezen. Toen ik het boek in handen kreeg zag ik direct al een paar mooie spraakmakende namen op de cover staan van bedrijven waarvan cases in het boek worden besproken, dus hup snel lezen!
Meteen ook een voorwoord van een andere autoriteit, Diana Janssen, Directeur van DDMA, de brancheorganisatie voor Data Driven Marketing, Daar mag je als schrijver ook best trots op zijn.
Gelukkig is dit boek niet voor de datanerds en econometristen, maar gewoon voor simpele mensen zoals jij en ik die laagdrempelig en vooral praktisch slimmere marketing willen bedrijven met gebruik van data.
Aan de ene kant lijkt Big Data een nieuw vak, de data explosie kwam pas rond 2007 op gang met de komst van de eerste Iphone. Maar ook ver voor die tijd waren slimme direct marketeers al druk bezig met het analyseren van hun data om betere marketingresultaten te behalen. Wie slim gebruik maakte van data wist net zoveel van zijn klanten als de dorpsslager vroeger.
Veel ondernemers vertrouwen op hun onderbuikgevoel, maar vertrouwen op harde data werkt veel effectiever. Je gevoel zit er soms schokkend ver naast. Data liegt niet als je het goed inzet. Want je moet er wel met een open blik naar kijken. Als je data misbruikt om te zoeken naar de bevestiging van je gevoel, dan kan het ernstig mis gaan, Zie hiervoor het mooie voorbeeld over telecom in dit boek.
Data analyse vereist het parkeren van voorgevoel en verwachtingen en het inschakelen van gezond verstand, en juist daarvoor geeft Postma zeer waardevolle tips.
Tegenwoordig is de hoeveelheid beschikbare en verkrijgbare data echt eindeloos. Waar begin je? Hoe kies je welke data echte info kan opleveren? Waar wil je eigenlijk naar op zoek en wat wil je weten? Hoe zorg je dat data waardevolle informatie oplevert waarmee je jouw klanten beter van dienst kunt zijn, meer omzet en winst kunt behalen en het veel slimmer aan kunt pakken? Juist dat weet Postma in dit boek lekker simpel uit te leggen. Niet uitputtend en ook niet helemaal zonder theoretische onderbouwing, maar toch, met dit boek kan iedereen aan de slag.
Hoe krachtig is Big Data dan wel? Een mooi, en ook waar voorbeeld is dat van een supermarkt die door data analyse nog voordat ze het haar man had verteld wist dat een vrouwelijke klant zwanger was. Gewoon door het analyseren van haar aankopen. Met slim gebruik kun je vrij simpel matchfixing opsporen en dankzij Big Data is James Bond folklore geworden, Een slimme geheim agent is tegenwoordig een data-analist.
Met hulp van Big Data kunnen grote en kleine bedrijven feitelijk onderzoeken wat hun klanten doen en wat ze willen. Zelfs zo goed dat het effectiever is om met data het feitelijke gedrag van je klanten te onderzoeken in plaats van het gewoon aan de klant te vragen. Het is inmiddels aangetoond dat klanten, zelf niet objectief kunnen vertellen wat ze van jou verwachten, data kan jou dat wel duidelijk maken.
In dit praktische boek legt Postma ook uit dat je nooit met je data moet gaan rommelen door zelf ontbrekende data aan te vullen, daarmee kun je zonder het in de gaten te hebben heel veel waardevolle informatie kwijt raken. Kortom slim gebruik maken van Big Data is wél een vak. Je kunt dus rustig stellen; als marketeers zitten we met data op een goudmijn, maar het delven van dat goud is wel iets voor mensen die weten wat ze doen, en daarbij is dit boek een zeer waardevolle hulp!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.