Vera de Witte is van mening dat het communicatievak een omslag zal moeten maken. De communicatiefunctie van de toekomst is niet langer slechts een adviesfunctie, maar een primair proces dat in de directiekamers van succesvolle organisaties begint.
Witte biedt haar lezers met dit boek tal van inzichten, met als rode draad in het geheel, dit lijstje:
Technologisering en digitalisering veranderen de wereld fundamenteel.
Succesvolle organisaties zijn adaptief en weten te verbinden.
Dé twee kerntaken van het communicatievak zijn merkmanagement en interactiemanagement. De manier waarop de organisatie met de omgeving communiceert en interacteert bepaalt het succes van die organisatie.
Specialiseren is een must, net als experimenteren en lef.
Werken in flexibele, multidisciplinaire teams wordt standaard.
De Witte is van mening dat communicatieprofessionals zich steeds meer zullen moeten specialiseren omdat het vakgebied in zijn geheel te breed ontwikkeld is. Bovendien stelt Witte dat er, naar haar mening, nieuwe functies zullen ontstaan. Hierbij valt te denken aan de data-analist, contentstrateeg, gedragspsycholoog en verhalenmaker. Bovendien verwacht de auteur dat er een omslag in denken en doen nodig zal zijn bij de communicatieprofessionals. De communicatieprofessional van de toekomst is proactief, alert en creatief.
De aandachtspunten die als rode draad door het boek lopen hebben flinke consequenties voor het verrichten van communicatiefuncties binnen een organisatie. Hoe een communicatieafdeling is ingericht wordt steeds meer van ondergeschikt belang aangezien dat zo flexibel moet zijn dat het bij wijze van spreken ‘met de wind mee kan’.
De aanstaande veranderingen die Witte voorspelt zijn grotendeels het resultaat van het feit dat ‘de macht’ is verschoven naar de buitenwereld (consument, externe stakeholders).
Het zal voor menig organisatie (vooral de meer traditionele) een uitdaging zijn om deze omslag zonder kleerscheuren door te komen. Ook zij moeten uit hun comfortzone stappen.
De nieuwe communicatieprofessional is een boeiend en prikkelend boek dat weliswaar geen kant en klare oplossingen biedt, maar wel degelijk aan het denken zet!
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.