Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Op vakantie met... Boekentips van Cor Molenaar - The Platform Revolution en De laatste donkere dagen

De vakantietijd komt eraan. Een mooie tijd om te reflecteren en te bezinnen. Cor Molenaar, bekend van verschillende bestsellers, geeft deze zomer een aantal boekentips. Boeken waar je wat mee kunt, en die tegelijk (ont)spannend zijn. In deze eerste aflevering: The Platform Revolution en De laatste donkere dagen.

Geoffrey Parker | 4 juli 2017 | 3-5 minuten leestijd

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, het is meer dan ooit nodig om te weten wat er gebeurt en welke rol een bedrijf daarbij kan en moet spelen. ‘Internet of Things’ komt eraan, maar zijn wij al klaar voor nieuwe businessmodellen gebaseerd op services? De platformeconomie vraagt om samenwerking, maar zijn we niet steeds bezig om oude marktposities te beschermen? En tenslotte de strijd om de hegemonie of te wel de strijd om de klant. Blijven wij niet te lang in oude modellen denken zoals winkelstraten compacter maken, terwijl de klanten andere voorkeuren hebben? Openingstijden beperken, terwijl klanten ’s avonds willen winkelen en wat te denken van de parkeerkosten die gemeentes maar niet willen afschaffen onder het mom van ‘een gat in de begroting’? Oude oplossingen voor nieuwe problemen.

De vakantie als moment van bezinning

Als je op vakantie gaat is er een mogelijkheid om de wereld eens van een andere kant te bekijken, om eens opnieuw te reflecteren op gemaakte of te maken keuzen. Dit is ook het moment om afstand te nemen van de dagelijkse realiteit. Naast heerlijke lichamelijke inspanningen (in het water of in de bergen), aan tijd besteden aan familie en vrienden, is het ook vaak een moment om maar weer eens te lezen. Juist dit lezen is nu belangrijker dan ooit. De vakantie is de basis voor de komende maanden om belangrijke beslissingen te nemen over je eigen carrière en over je bedrijf. Er zijn een paar boeken die eruitspringen, die ik graag wil noemen:

Platformen als nieuwe strategische ontwikkeling

Op het terrein van platformen en daaruit volgende veranderingen wil ik twee boeken adviseren:

The Platform Revolution van Geoffry Parker, dat uitvoerig ingaat op de impact van platformen en de technische achtergronden hiervan. Dit boek leest als een intrigerende ontwikkeling, waarbij je eigenlijk tot de conclusie komt dat je wel moet meegaan met deze verandering. De beschrijving vanuit een business concept gaat maar gedeeltelijk in op de technologische achtergronden en complicaties. De kracht zit er in om een visie te ontwikkelingen over de nieuwe businessmodellen en de nieuwe concurrentieverhoudingen. De meest opvallende conclusie is wel duidelijk: de supply chain gaat verdwijnen onder druk van andere samenwerkingsvormen. Dit boek heeft mij mede geïnspireerd voor mijn boek: De kracht van platformstrategie - Het is buigen of barsten. Hierbij heb ik juist een overzicht gegeven van de ontwikkelingen, de consequenties voor bestaande organisaties en de concurrentiekracht van nieuwe startups. Maar ook ben ik ingegaan op de mogelijkheden voor bestaande organisaties om te veranderen en de slag van ‘doing digital naar being digital’ te maken. Een wezenlijke verandering, die bepalend is voor het voortbestaan van een organisatie en de mate waarin straks ‘Internet of Things’ succesvol geïntegreerd kan worden in het eigen businessmodel.

De concurentiestrijd.

Fascinerend vond ik het boek: The Last Days of Night van Graham Moore, waarin de strijd werd beschreven tussen Edison en Westinghouse. Een strijd over infrastructuren, de marktdominantie van gelijkstroom versus wisselstroom in de Verenigde Staten 125 jaar geleden. Maar ook een strijd om de ‘device’ de gloeilamp. Een miljardenbusiness voor de toekomst, vergelijkbaar met de strijd die Google, Apple of andere dominante, internetgebaseerde, aanbieders nu voeren. Vooral deze analogie met de huidige strijd op internet tussen de oude(fysiek) infrastructuur en de nieuwe internet infrastructuur is opvallend. Dit boek plaatst de strijd om het dominante elektra netwerk (winnaar werd wisselstroom, Edison de verliezer) in een strijd tussen oude marktpartijen, machthebbers met een vleugje romantiek. Gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen. De strijd werd uitgevochten zonder overheidsbemoeienis, maar op basis van marktwerking en marktbewerking. Echt een boek om in 1 adem uit te lezen en daarna met je vakantie er nog vaak aan terug te denken wat dit kan betekenen voor de eigen strategie en de platform ontwikkelingen. Het plaatst het gevecht van Google en Amazon tegen de oude garde en de kleine spelers in een ander daglicht. De volgende keer zal ik andere boeken belichten die mij aanspreken.

Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy, voorzitter van het RFID platform Nederland, en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk). Daarnaast is hij Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Tevens is hij o.a. jurylid van de NIMA jaarprijs en lid van het examencollege van NIMA. Hij is auteur van De kracht van platformstrategie, Het einde van winkels?, Kijken, kijken … anders kopen en verschillende andere boeken.

Over Cor Molenaar
Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy, voorzitter van het RFID platform Nederland, en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk). Daarnaast is hij Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de reail als de dienstverlening. Tevens is hij o.a. jurylid van de NIMA jaarprijs en lid van het examencollege van NIMA. Hij is auteur van een aantal boeken w.o. 'Internet overleven', '(e)marketing', 'Het nieuwe winkelen' en nu dus 'Het einde van winkels?'. Zie voor meer info ook www.heteindevanwinkels.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Geoffrey Parker, Sangeet Paul Choudary, Marshall Van Alstyne
Platform Revolution

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden