Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het innovatiedoolhof - Alle hulde

Een innovatietraject is van meet af aan omgeven met een hoge mate van onzekerheid en bezaaid met vele valkuilen en is daarom vaak gedoemd te mislukken. Deze situatie wordt door de auteur Gijs van Wulfen aangepakt in zijn boek met de aansprekende titel Het innovatiedoolhof.

Richard Lannoye | 13 september 2017 | 4-5 minuten leestijd

Het innovatiedoolhof geeft de lezer een prima ‘GPS’ om uit dat doolhof te komen via vier verschillende routes: je hebt een nieuw idee, je hebt een nieuwe technologie, er is een klantenknelpunt of er is een noodzaak tot innovatie. Het boek legt op heldere en inspirerende wijze, aan de hand van vele praktijkvoorbeelden, duidelijk uit hoe je met een gestructureerde aanpak tot succesvolle businesscases kunt komen om de beoogde innovaties te realiseren.

Gijs van Wulfen vergelijkt het innoveren met de metafoor van het reizen in een ‘doolhof’ en noemt zijn boek daarom ‘Het Innovatie Doolhof’. Een goede voorbereiding op de innovatiereis is dan ook nodig en daarvoor geeft hij tal van tips, checklists en handvatten .

Innovatie begint volgens van Wulfen altijd met een nieuw idee, een nieuwe technologie, een klantenprobleem of bij de noodzaak om te innoveren.

Vanuit deze vier innovatie- startpunten volgen verschillende routes door het innovatiedoolhof; deze routes leiden je langs vele obstakels en valkuilen naar succesvolle nieuwe businesscases voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen; dit alles zeer fraai geïllustreerd aan de hand van vier aparte plattegronden van de vier routes die worden afgelegd in het innovatiedoolhof. Het boek biedt daarmee een gestructureerde aanpak voor het maken van businesscases voor nieuwe concepten en is bedoeld voor start- ups, ondernemers, managers, consultants , studenten en iedereen voor wie een professionele aanpak essentieel is.

Naast een vijftiental bekende obstakels (zoals : geen duidelijke strategie, geen prioriteit, geen marktvraag, geen tijd, onvoldoende middelen etc.) zijn er volgens schrijver tenminste 10 activiteiten die je in de gekozen route moet doen. Dit zijn: ideeën bedenken, focussen, passendheid checken, randvoorwaarden scheppen, ontdekken, businessmodel bedenken, technologie kiezen, ‘freedom to operate’ kiezen, experimenteren, en een nieuwe businesscase opstellen.

Deze activiteiten worden uitvoerig beschreven en zijn op zeer inspirerende wijze allemaal voorzien van vele cases uit de praktijk en quotes van grote beroemde innovators. Dit maakt het boek heel boeiend , actueel en overtuigend.

De auteur triggert de lezer die wil innoveren: ‘Jij bent niet de enige die met succes een idee omzet in een reuze succesvolle start- up, die uitgroeit tot een wereldberoemd bedrijf; Apple, Google, Facebook, Twitter, Uber, Airbnb , Snapchat, Pinterest en Dropbox gingen je voor’.

Als je alleen maar een ruw idee hebt bij de start van de Idee- route dan zijn van de 10 activiteiten die je moet doen er twee heel essentieel: Ontdekken en Experimenteren: d.w.z. uitvinden of er voor het aanbod voldoende marktpotentieel is en hoe het product er uit moet zien; voor welke doelgroepen en met welk businessmodel.

Op de technologie- route is de klassieke valkuil die vermeden moet worden: een ingenieur die een technologie uitvindt waarvoor later geen markt blijkt te zijn. Tijdige experimenten met een prototype bij klanten kan hier veel ellende voorkomen. Als voorbeeld vinden wij hier in het boek de case van Google Glass.

In de klantenknelpunt -route komen wij de bron van frustratie tegen van de beroemde Richard Branson, die Virgin Airlines oprichtte omdat hij regelmatig zeer ontevreden was over de Amerikaanse maatschappijen waarmee hij vloog.

Bij de innovatie uit noodzaak geeft de auteur het voorbeeld van het bedrijf Lego waar financiële nood dwong tot innovatie. Na diverse mislukte pogingen kwam er ‘Lego- Friends’ , een spelaanbod voor meisjes; dit werd een ongekend wereldwijd succes door een nieuw product te brengen voor een nieuwe deelmarkt.

Het bovenstaande laat zeer overtuigend zien hoe belangrijk innovatie is. Innovatie is geen bijzaak, maar essentieel als je wilt blijven groeien of als je het slechte tij wilt keren en wilt overleven.

Het laat vooral ook zien dat innovatie gestructureerd moet worden aangepakt.

Het laatste hoofdstuk is wel een kers op de taart van dit voortreffelijke boek over innovatie; het geeft een rijk pallet aan brainstorming- technieken met vele praktische tips om zoveel mogelijk ideeën te generen en de goede ideeën te selecteren. Volgens de auteur is een goed idee relevant, maakbaar en levensvatbaar.

Bij het lezen van dit boek heb ik veel herkend bij de innovatie -en verandertrajecten die ik zelf heb meegemaakt in de bedrijven waar ik heb gewerkt.

Dit boek moet iedere topmanager, ondernemer, start- up manager niet alleen aanschaffen , maar vooral ook lezen en tot zich nemen. ‘Geen tijd’ is geen houdbaar excuus meer en een valkuil in innovatieland die absoluut vermeden moet worden. ‘Neem de tijd’ zegt het boek en de beste ideeën komen tot u. Deze ervaring wil ik graag onderschrijven.

Alle hulde aan de auteur, Gijs van Wulfen, voor zijn voortreffelijke handleiding door het doolhof, de mooie illustraties en heldere beschrijvingen van de vier routes en de talloze inspirerende voorbeelden van een succesvolle innovatieaanpak.

Richard Lannoye is consultant en interimprofessional met meer dan 30 jaar ervaring in marketing en sales. Hij is eigenaar van Lannoye Management.

Over Richard Lannoye

Richard Lannoye is consultant en interimprofessional met meer dan 30 jaar ervaring in marketing en sales. Hij is eigenaar van Lannoye Management.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden