Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Marketing 4.0 - 'Alomvattend en actueel'

Met de naam Philip Kotler op de omslag, verwacht je een belangrijk marketingboek. Kotler geldt immers nog altijd als een van de grondleggers van de marketing.

Jeanine Dijkhuis | 14 december 2017 | 2-3 minuten leestijd

Wat mogen we verwachten na zijn evergreens over marketing analyse, het traditionele marketingplan, het creëren van klantwaarde en corporate social responsibility? Twee jaar na Marketing 3.0 en maar liefst vijftig jaar na de eerste druk van Marketing Management slaagt Kotler, samen met twee co-auteurs er opnieuw in een boeiend boek te schrijven. Dit 4.0 boek blinkt uit in helderheid. En daar is visie voor nodig.

Deze keer staat de verschuiving van traditioneel naar digitaal centraal. Hiermee wordt bedoeld dat het klantbesluitvormingsproces is veranderd door omnichannel aanbod. Ging het in het mensgerichte Marketing 3.0 over klantinzichten via technologieën zoals big data analytics, in Marketing 4.0 gaat het over het hele klanttraject. Waar geweldige producten en diensten commodities zijn, is het de WOW-factor die concurrentieel onderscheid biedt. Met zowel in-store als in-digital touchpoints wordt gewerkt aan een reeks van klantengagement activiteiten. Prospects en klanten werden in het traditioneel denken tot loyaal benoemd door herhalingsaankoop. Met de beïnvloeding  in het huidige connectiviteitstijdperk definiëren we loyaliteit als de bereidheid tot aanbeveling. Door het bieden van enjoyment, experience en engagement.

De connectiviteitmethoden zoals mobile apps, social CRM, gamification en AR-technologie passeren de revue aan de hand van best practices. De vermelde voorbeelden zijn ook hier weer de al veelbeschreven bekende en geroemde Amerikaanse bedrijven en platformen. Maar het plezierige is dat dit alleen aankleding is en het boek zich ook zonder deze voorbeelden staande zou houden.

In 188 pagina’s gaat het veel over marketingeffectiviteit. Ook blazen de auteurs een paar vertrouwde modellen opnieuw leven in. De vier P’s worden (weer eens) vervangen door vier C’s, AIDA wordt 5 A’s, NPS waarde wordt verrijkt met PAR en BAR en archetypes gaan deze keer over branches. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en enkele vragen om zelf verder over na te denken. Het boek navigeert prettig, is laagdrempelig en verfrissend. Lees je weinig marketingboeken en wil je nu weer eens een alomvattend actueel boek lezen? Dan is Marketing 4.0 een toegankelijke, interessante keuze.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
Marketing 4.0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden