Zelf roep ik ook al jaren dat de snelste manier om miljonair te worden met een webshop is om er als multi-miljonair aan te beginnen. Bijna niemand verdient geld met een webshop. Een belangrijke reden daarvoor is dat het hele businessmodel van E-commerce draait om de laagste prijs. Wil je echter toch kans maken om geld te verdienen met een webshop, dan zou je volgens de auteur veel kunnen leren van de ‘ouderwetse’ winkel. Ook nu blijkt het maar weer eens, die ‘ouderwetse’ winkels, die zijn zo gek nog niet! Ben jij nog een echte winkelier die in een stenen winkel zijn brood verdient, dan is dit boek ook een aanrader want dan kun je lezen dat webwinkels het echt niet gemakkelijker hebben dan jij. Bovendien lees je dan dat persoonlijke warme aandacht voor jouw klanten je een enorme voorsprong kan opleveren ten opzichte van jouw online concurrenten.
Ik denk dat de auteur met dit boek de spijker op zijn kop slaat. Consumenten willen eigenlijk het beste van twee werelden. Het gemak van online bestellen tegen een scherpe prijs, en toch de persoonlijke aandacht en het op maat gesneden advies dat eigenlijk alleen mogelijk is als een ervaren adviseur een persoonlijk gesprek met je aangaat. Steeds meer webwinkels hebben wel een selectietool waarmee je op basis van allerlei harde criteria zoals prijs, merk, maat, kleur et cetera een selectie kunt maken uit hun aanbod. Maar welke webshop geeft jou antwoord op de vraag of dat blauwe jurkje jou beter staat dan dat rode? En welke online parfumerie zegt eerlijk tegen jou dat die parfum op jouw huid beter ruikt dan die andere of dat die fel rode lipstick voor jou eigenlijk net iets te fel is?
Klanten bouwen in een winkel wel een band op met de eigenaar of hun favoriete verkoopster. Tijdens het passen vertel je tijdens het aangeboden kopje koffie dingen aan die verkoper die je nooit zou vertellen aan de selectieboxen op een website. Maar juist daardoor kan een verkoper jou wél veel beter helpen. De auteur daagt in dit boek webshops dan ook uit om hiervan te leren. Niet alles zal ook echt mogelijk zijn online, en voor veel winkels is dat maar goed ook, maar als jet je lukt om dit online beter voor elkaar te krijgen, dan ontstaat emotie en onderscheid. Het probleem van online is dat je eigenlijk allemaal het zelfde doet. Je plaatst een afbeelding, voorzien van productspecificaties met daarbij een prijs en leveringscondities. Wie het snelst en het voordeligst kan leveren krijgt meestal de deal. Maar hoe zou het spel eruit zien als je ook beleving en emotie zou kunnen toevoegen in de concurrentiestrijd. Zou je dan meer marge kunnen creëren? En zou je met beter advies minder retourzendingen gaan krijgen? Wat zou dat betekenen voor het exploitatiemodel?
Natuurlijk is nog niet alles technisch te realiseren, maar wat zou er al wél kunnen? Hoe kun je online de klant meer centraal zetten in plaats van het product en de prijs? Sommige webshops doen dat door winkels te openen, anderen doen dit via hun verkoopadvies desk in een callcenter. Maar wie lukt het om de klant via een webshop dat VIP gevoel te geven dat een goede verkoper je kan geven in een echte winkel? Dit boek geeft je daarvoor wel de juiste inspiratie!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.