Ik denk dat dit komt door de heldere structuur waarbinnen boeken in deze serie geschreven worden. Als je even snel iets wilt terugzoeken in dit boek dan kun je het gewoon vlot vinden, en dat is fijn, want dit soort boeken nodigt uit om bij de hand te houden. Het boek is vlot geschreven en door de opmaak en de bondige schrijfstijl lees je er ook lekker snel doorheen. Geen wollige praat, maar lekkere directe taal en tips waar je direct mee aan de slag kunt. Zelf merkte ik dat ik tijdens het lezen van het boek een paar keer het boek even aan de kant heb gelegd om direct iets met één van de tips te gaan doen. Dat heb ik niet zo vaak.
Ik merk ook aan mijzelf dat ik steeds meer een fan word van boeken in deze serie. Ze staan inmiddels op een rijtje in mijn boekenkast. Lekker voor het grijpen en dit boek komt daar nu gewoon ook lekker bij te staan. Zoals vaak krijg je ook dit keer weer online extra’s bij het boek. Dit keer een online training. Ook die is zeker de moeite waard!
Uitgangspunt van het boek is dat je als ondernemer uit de varkensmarkt naar een blue-ocean strategie moet. Als je hetzelfde doet als alle andere aanbieders en het je niet lukt om jezelf onvergelijkbaar uniek te maken, dan verdrink je bijna in de stortvloed van concurrenten. Bovendien kan geen enkele kok koken voor alle monden, dus als je mikt op iedereen mik je dus op niemand. Als jij durft te kiezen voor een unieke doelgroep en jouw aanbod dan ook volledig aanpast aan de behoeften van die doelgroep, dan zal die doelgroep uiteindelijk ook voor jou kiezen. Het lijkt raar, maar door te kiezen voor een beperktere groep potentiële klanten zul je uiteindelijk meer klanten aantrekken en betere prijzen kunnen vragen.
De auteur legt in dit boek stap voor stap uit hoe en waarom je dit ook zou moeten doen. Inmiddels heb ik ook door de praktijk geleerd dat dit echt werkt en wil je daarom deze aanpak ook van harte aanbevelen. Het vergt even moed, en het is niet zo simpel als het soms lijkt, maar het werkt echt. Een enkele keer zul je ook ontdekken dat jij weliswaar een geweldig en uniek aanbod hebt, maar dat er helaas vrijwel geen markt voor is. Zelfs niet voor een spotprijs. In dat geval zal dit boek je wel even confronteren met de harde werkelijkheid, maar ook in dat geval zal dit boek uiteindelijk waardevol blijken te zijn. Je leert dan namelijk dat er geen businesscase zit in het proberen te verkopen van producten of diensten waar niemand behoefte aan heeft. In dat geval ontdek je ook dat je je suf staat te trekken aan een dood paard. Die conclusie is soms hard, maar opent dan wel de weg om iets te gaan doen dat wel werkt en waar je wel met plezier succesvol mee kunt worden. Kortom in beide gevallen helpt dit boek je weer een stuk verder op jouw weg naar succes!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.