Hét managementboek waar niemand om heen kan is in mijn ogen toch wel De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey. Een boek dat in vele lijstjes en top-10’s van managementboeken is terug te vinden. Echt een klassieker dus.
Aanleiding voor het boek 30 Methoden van beïnvloeding is dat Covey in De zeven eigenschappen van effectief leiderschap zegt dat je je indirecte invloed kunt vergroten met wel dertig verschillende methoden. Maar hij beschrijft deze methoden niet. Dat heeft Jan Kuipers, directeur FranklinCovey Nederland ertoe aangezet uit te zoeken welke methoden dat dan zijn. En dit heeft geresulteerd en een heel handzaam boekje 30 Methoden van beïnvloeding. Omdat het compact is en handzaam ook heel leuk om cadeau te geven trouwens.
Er zijn drie basisvormen van beïnvloeding:
1 Invloed door wie je bent en wat je doet – wat andere zien;
2 Invloed door begrip en betrokkenheid – wat anderen voelen;
3 Invloed door duidelijk instructies en feedback – wat anderen horen.
De dertig methoden die vervolgens worden beschreven vallen elk in een van deze categorieën. Dat maakt dat je het boek kunt gebruiken als naslagwerk of als hulpmiddel bij het uitstippelen van je strategie. 30 Methoden van beïnvloeding is een aanrader voor iedereen die na aan leiding van De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey op zoek is naar verdieping. Maar ook voor diegene die gewoon meer over beïnvloeding wil weten.
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.