We hebben parallelle gedachten die allesbehalve neutraal situaties en interactie met anderen inschatten en we redeneren sterk vanuit onze eigen ‘kleur’ ofwel communicatiestijl. Zonder al te veel gepsychologiseer, theoretische uitleg of ingewikkelde woorden wil de auteur consultants, onderhandelaars, managers, young- en andere professionals bewust maken van het belang van vooral goed naar elkaar luisteren. Simpelweg omdat iedereen gehoord wil worden.
Nog geen 150 pagina’s, korte alinea’s, grote letters en hier en daar een luchtige pentekening. Meer is niet nodig om mensen enigszins bewust te maken van het belang van Overtuigend luisteren. Je leest het boek makkelijk en snel door. Een bewuste keuze van de auteur, die meermalen aangeeft dat hij wars is van geleerdheid uit boeken en claustrofobisch wordt bij het woord studeerkamer. Daar koketteert hij enigszins mee, want Van Katwijk heeft zich wel degelijk verdiept in theorieën en modellen als DISC en Transactionele Analyse. In vogelvlucht, maar glashelder, legt hij uit wat deze inhouden en wat je ermee kunt. Op zich een verademing, want de meeste boeken blijven te veel hangen in cognitieve analyses, waarmee de lezer veel te weten komt, behalve hoe hij de vertaling moet maken naar de eigen praktijk.
Om de vertaalslag van ‘hoe zit de mens in elkaar’ te maken naar ‘wat doe je daarmee in de praktijk’ gebruikt Van Katwijk Henriette, directeur van het fictieve familiebedrijf Talentinstituut Forte, als leidraad. De hindernissen die Henriette in haar werk en communicatie met collega’s ondervindt geven je als lezer inzicht in hoe makkelijk mensen elkaar niet willen of kunnen begrijpen omdat ze zo verschillend zijn. Om het voor de lezer nog makkelijker te maken geeft Van Katwijk aan het eind van elk van de achttien hoofdstukken niet alleen een samenvatting, maar ook een opdracht, of liever ‘suggestie’ om zelf meteen aan de slag te gaan met beter luisteren.
Al met al is dit een bijzonder praktisch boek dat zeer kort en krachtig ingaat op het belang van overtuigend luisteren. Ik ben het helemaal met de auteur eens dat het hier, zeker onder hoogopgeleide professionals, nogal eens aan schort. In plaats van ingewikkeld en interessant hierover te doen, komt hij met een boek dat elke professional, op welk niveau dan ook, zou moeten kunnen begrijpen. Niet vanuit de theorie, wat een prachtig excuus kan zijn om te blijven hangen in verklaringen waarom luisteren en samenwerken zo moeilijk is. Ook niet vanuit instrumenten als DISC en andere kleurentheorieën wanneer ze als bijbel worden gebruikt om mensen in hokjes te stoppen. Wel om vanuit al die kennis proactief te werken aan bewust(er) met elkaar te leren communiceren. Van Katwijk noemt daarbij als belangrijkste vaardigheid de intentie om elkaar te kunnen en willen begrijpen. Het boek eindigt dan ook met een boodschap die de lezer zelf aan het denken moet zetten: ‘Waar ga jij voor?’.
Over Annett Keizer
Annett Keizer is communicatiecoach en –trainer. Ze helpt professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken. Haar drijfveer is om meer begrip voor elkaar te creëren op de werkvloer, waardoor mensen effectiever en prettiger samenwerken en maximaal resultaat behalen.