Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Storytelling voor professionals - 'Een overzichtelijk en toegankelijk boek'

Hoe neem je het publiek met een spannende plot op sleeptouw? En hoe spin je een complexe communicatieboodschap uit tot een interessant verhaal?

Sigrid van Iersel | 15 mei 2018 | 2-3 minuten leestijd

Het boek Storytelling voor professionals is een handzaam boek voor studenten in het hoger onderwijs die op een creatieve manier met storytelling bezig zijn.

De laatste jaren is een grote stroom boeken over storytelling verschenen met allerlei mogelijke toepassingen, van corporate storytelling tot narratieve coaching. Toegankelijke boeken voor het hoger onderwijs ontbraken echter, vooral boeken waarin studenten meer leren over de brede toepassing van storytelling in organisaties.

Storytelling voor professionals is helemaal geschreven voor het hoger onderwijs en lijkt dus eindelijk in deze behoefte te voorzien. Bij lezing van het boek blijkt echter dat de auteurs zich richten op een specifiek deel van storytelling, namelijk het creatieve maakproces van verhalen. Allerlei andere professionals (zoals leidinggevenden, marketeers, coaches, merkspecialisten) vallen buiten de doelgroep van dit boek.

De toevoeging van het woord ‘creatieve’ aan de titel Storytelling voor Professionals had dat gemakkelijk kunnen verhelpen. Dan was direct duidelijk geweest voor wie dit boek wel bedoeld is: professionele vertellers, kunstenaars, ontwerpers en andere creatieven in opleiding.

Toepassingen

Binnen de creatieve sector vatten de auteurs de toepassing van storytelling wel breed op. Zowel kunstzinnige als commerciële vormen van verhalen komen aan bod: van educatie tot entertainment en andere producten van de creatieve industrie.

De auteurs rekenen daarbij af met de vaak verkondigde boodschap dat storytelling een hype is. Aristoteles deed ook al aan ‘bingewatching’ van theaterstukken en legde zo de wetten van de vertelkunst bloot. De eeuwenoude uitgangspunten van Aristoteles vormen nu de leidraad in dit boek, samen met de ideeën van Joseph Campbell (bekend van De Reis van de Held).

Alle noodzakelijke basics komen in het boek op overzichtelijke en toegankelijke wijze aan de orde, voorzien van aantrekkelijke voorbeelden uit de filmwereld en de populaire cultuur. Aankomende professionals leren er van alles over formats, verhaallijnen en genres, maar ook over productievoorwaarden voor teksten, scenario’s en tentoonstellingen.

Het boek bevat volop aanwijzingen om verhalen te vormen, spanning en verrassing in te bouwen en het publiek te verleiden. Die aanwijzingen zijn uiterst praktisch en toegankelijk beschreven, wat de toepassing van dit boek in het onderwijs plezierig maakt. Via een code krijgen studenten toegang tot online studiehulp.

Voor hbo-studenten in de creatieve sector is er nu dus een overzichtelijk en toegankelijk boek dat het vakgebied ontsluit. De studenten van communicatie- en organisatie-opleidingen hebben hier minder aan. Dat boek moet nog steeds geschreven worden.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.

Over Sigrid van Iersel

Sigrid van Iersel is schrijver, storytellingexpert en specialist in creatief denken. Als storycoach begeleidt ze mensen om hun stem te vinden en hun verhaal uit te dragen, bijvoorbeeld om een missie in de wereld te zetten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Philip Corsius, Tjeerd de Jong, Milja Markies
Storytelling voor professionals

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden