Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Appie Tomorrow - 'Zeker kopen!'

Auteur Rupert Parker Brady heeft met en voor Albert Heijn een zeer uitgebreid boek geschreven over de toekomst van AH met als ondertitel 'Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025, voor iedereen'.

Annemiek Sierhuis | 29 mei 2018 | 3-5 minuten leestijd

Er zijn erg veel mensen betrokken bij dit visiedocument en die komen aan het woord over hun deskundigheid. Het zijn niet alleen werknemers en management van AH die dit boek tot een goed document maken, maar ook professoren, toeleveranciers en andere stakeholders. Eerlijk gezegd ben ik enigszins verbaasd dat het een boek is dóór het bedrijf in plaats van over een bedrijf.

Het boek is prachtig vormgegeven. Het is verrassend en kleurrijk. Een behoorlijk dik boekwerk met 250 pagina's. De lay-out is kleurrijk, afwisselend onder andere met mooie foto's, grafieken, overzichten met percentages, stellingen en soms artikelen over genomen uit andere media. Een kaft met gaten is prachtig geïntegreerd met de subkaft vol kleuren, waaronder natuurlijk het groene Zaanse huisje.

Albert Heijn geeft het bedrijf en de toekomstvisie bloot. Een indrukwekkend verhaal, waar lang en door vele mensen aan is gewerkt. Een mooie uitspraak op de eerste pagina is 'The best way to predict your future is to create it' van Lincoln.

Het boek is ook bijzonder leuk ingedeeld met hoofdstukken opgesplitst in amuse, voorgerecht & hoofdgerecht. Wouter Kolk (geb. 1966) CEO van Albert Heijn is nauw betrokken bij het boek en start het boek met zijn welkomstwoord. En ook het natafelen neemt hij voor zijn rekening.

Dit boek gaat hoofdzakelijk over Albert Heijn en niet over Ahold Delhaize, waarbij ook bedrijven als Bol.com en Etos behoren.

Het boek staat boordevol informatie. Echt van alle kanten wordt het bedrijf AH belicht en altijd in samenhang met de toekomst, het jaar 2025 als richtpunt. Het wordt beschreven met 'Appie Tomorrow is de weerslag van een zoektocht naar de betekenis van de retailwereld van morgen'.

En op verschillende pagina's staan vragen om de lezers uit te dagen om mee te denken en eigen ideeën naar AH te mailen. Zelf kan ik het niet laten om een idee op te sturen om een app te maken waarbij als ik als klant een willekeurige AH-winkel in loop, ik een plattegrond op mijn mobiele telefoon kan openen van de winkel waarbij per gangpad wordt aangegeven waar producten staan die ik vaker koop bij AH, geregistreerd door de bekende AH-bonuskaart. Of er iets mee gedaan wordt óf dat dit idee of de app al bestaat, dat zal de toekomst uitwijzen.

Er worden zoveel onderwerpen aangesneden dat ik er slechts een beperkte selectie uit bespreek in deze recensie.

Verrassend is om te lezen dat het percentage online boodschappen doen nog steeds erg laag is en naar verwachting ook in 2025 geen grote vlucht heeft genomen. De winkels hebben een duidelijke functie, ook sociaal gezien. En mensen willen toch graag zelf rondkijken in een winkel en onderschatten de hoeveelheid tijd die het doen van de dagelijkse boodschappen in beslag neemt. Marit van Egmond, directeur Merchanising & Sourcing van Albert Heijn ziet de winkels niet veranderen in een food-pretpark met alleen maar beleving. Elders in het boek zegt haar collega Saskis Egas Reparaz dat in de toekomst steeds meer de binding met de klant tot succes zal leiden.

Er wordt aandacht besteed aan het verschil met zusterbedrijf Bol.com waar de internetverkopen wel continu stijgen en waarbij tegen lage of geen kosten producten vandaag of morgen bij de klant kunnen worden bezorgd.

Erg interessant is dat internetondernemer Alexander Klöpping van Blendle en uitgever Ernst-Jan Pfauth van De Correspondent voor hun podcast een uur lang CEO Kolk aan de tand mochten voelen. Zij raakten niet uitgepraat over stemtechnologie en Amazon. 

Aan het einde van het boek staan vele foto's van het 130-jarige jubileumfeest met uitgebreide teksten eronder in een klein lettertype. Wat mij ook iets minder aanspreekt, is het onderdeel over robotisering, maar dit is zeker waardevol.

Waardering voor de keuze om 75% van de opbrengst van het boek te doneren aan de Albert Heijn Foundation. Deze foundation investeert in Afrika en Zuid-Amerika op het gebied van scholing, wonen, gezondheid en economische ontwikkeling.

Mijn advies over de aanschaf van dit boek is duidelijk: zeker kopen! Zo'n boek zie je niet elke dag of misschien niet eens elk jaar.

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Over Annemiek Sierhuis

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden