De ondertitel 'Lessons learned van een ondernemer' dekt de lading van het boek van Ralph van Dam goed. Ondernemer Van Dam (geboren 1974) heeft een kleurrijke loopbaan gehad. Daarbij gaat het zeker niet over rozen en hij vertelt dat in dit boek op een mooie manier. Zijn boek doet me een beetje denken aan Het doel van Eli Goldratt door de manier waarop ik als lezer sympathie voel voor de schrijver. Zijn kwetsbaarheid is mooi én te waarderen.
Het boek heeft een gemiddeld formaat en heeft 150 pagina's. De layout is prettig en mooi verzorgd. De tekst leest als een goed verhaal en afgewisseld met wijze lessen. Die staan los in een groot lettertype op telkens een rode pagina.
Graag deel ik enkele van deze lessons learned van Ralph van Dam:
- Je vijanden zie je wel aankomen, maar hou vooral je vrienden in de gaten.
- Blijf op één lijn met je levenspartner. Je privéleven en je ondernemerschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
- Je klant in de rol van afnemer en leverancier, is een dodelijke cocktail.
De auteur schrijft uitgebreid over zijn faillissement; de details spreken mij iets minder aan. Wel wil ik hem complimenteren dat hij het zo eerlijk schrijft, omdat ook zijn eigen fouten zichtbaar worden. Zijn partners in het leven, zowel privé als zakelijk, komen ook aan het woord.
Zorgt dit boek ervoor dat iedereen zo geschrokken is van de slechte tijden van ondernemen, dat niemand meer start met een eigen onderneming? Nee! De passie, enthousiasme en het ondernemerschap dat Van Dam duidelijk in het bloed zit zorgt ervoor dat ik dat niet geloof.
Het eerste deel, rond 100 pagina's, is het verhaal van Ralph van Dam. Het tweede deel biedt ruimte aan de verhalen van 6 andere ondernemers:
- Arthur Schaap: 'een opportunist zijn is levensgevaarlijk'
- René Frijters: 'wanneer je niet vernieuwd, sterft je bedrijf'
- Arko van Brakel: 'de advocaat van de duivel heeft altijd gelijk'
- Pieter de Leeuw: 'een faillissement is geen doping voor je ego'
- Atilay Uslu: 'ik sta volledig in dienst van mijn bedrijf'
- Tjarko Rikkerink: 'ik ben nu eenmaal geen gestructureerd persoon'
Het verhaal van Arko van Brakel blijft mij het meest bij. Hij is, net als Ralph van Dam, een ondernemer in hart en nieren. Hij heeft diverse bedrijven opgezet, met veel succes en ook werd het wel eens een mislukking. Hij vertelt met zelfspot over het wonder dat hij ooit in dienst is geweest van een bedrijf, eigenlijk een stichting. Van Brakel is vier jaar algemeen directeur geweest van trainingsinstituut De Baak. Volgens hem vooral vanwege de eer en de bijkomende complimenten.
Langs de afgrond is een leuk, inspirerend en eerlijk boek. Van een ondernemer, voor ondernemend Nederland.
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.
Over Annemiek Sierhuis
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.