Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Marketingplan op 1 A4 - 'Aan te bevelen'

Marketingplan op 1 A4 heeft als subtitel: ´Een succesvolle klantgerichte strategie ontwikkelen die echt werkt´. Op het omslag heeft het er alle schijn van dat dit het zoveelste boek is dat gouden bergen belooft.

Jacques Koster | 27 februari 2019 | 3-4 minuten leestijd

Maar toen ik ècht in Marketingplan op 1 A4 ging lezen (op de old school manier: pagina voor pagina) was er veel herkenning. Veel, zo niet àlle theorie die ik ooit bij SRM erin gelepeld kreeg en later bij dezelfde SRM en op de Hogeschool Arnhem & Nijmegen resp. Hogeschool Utrecht mocht delen, is erin te vinden. Ik leerde ook wat nieuws: het RACE-model van Dave Chaffey. Die pas ik deze week nog toe.

Dit alles staat niet in een doe-er nog-maar-eentje-willekeurige volgorde te boek, maar op een begrijpelijke, overzichtelijke manier. Al lezend trekt het proces aan je voorbij: het is transparant, duidelijk, biedt overzicht en grip.

Alleen: het is zo verrotte veel. Dat vonden mijn studenten vroeger ook al: ´Meneer, mag het wat minder, want het lijkt er op dat ik het zicht op het grote geheel dreig kwijt te raken´. ´Nou fijne student, dat is dan maar zo: de wereld is complex en wordt nog veel complexer dan je nu vermoedt.´

Daar draagt u, meneer Kuiper, wel een prima pijnpunt aan: het gaat allemaal sneller, beslistijden moeten steeds korter. En daar heb je mee te maken, heb je maar mee te dealen. Kortom, je moet je basis (en je baas) op orde hebben.

Wat ook prettig is aan dit boek: er staat heel weinig jeukmarketingtaal in. ‘Hoog over’, ‘laag hangend fruit’ - het ontbreekt volledig. Dat draagt bij aan het begrijpen waarom er ergens een model staat, hoe dat model past in de gekozen opzet en voortgang.

De terugkerende structuur in het boek is dat een probleem wordt beschreven, en vervolgens vertelt Kuiper welke mogelijkheden er zijn om dat probleem op te lossen. Daarmee loopt een marketeer met niet al te veel initiatief dan wel creativiteit, kans om er een invuloefening van te maken.

En daar zit voor mij een punt van kritiek op dit boek: want wat zorgt ervoor dat degene die dit boek leest en er mee aan de slag wil, meer waard wordt (voor de consument en organisatie) dan tot nu toe? Daar geeft het boek geen antwoord op – maar misschien is dat ook niet de bedoeling van deze bijna 190 makkelijk doorleesbare pagina’s.

Marketingplan op 1 A4 is een aan te bevelen boek als je het marketingplan van je organisatie eens goed wil opzetten, doorlichten of toetsen: want zo goed als alles staat er in. Als je volgens dit proces werkt kun je er zeker van zijn dat alle onderdelen zijn uitgelicht en toegelicht en dat er bovendien een correcte, overwogen keuze is gemaakt.

Marketingplan op 1 A4 is daarmee ook prima en aan te bevelen literatuur voor Hogescholen (CE/CO), om hun studenten in het laatste jaar naar een ultiem resultaat te begeleiden.

Het blijft aan de lezer Marketingplan op 1 A4 zèlf, om er meer waarde aan toe te voegen: zaken anders (breder, hoger, dieper, dwarser, enz.) te bekijken en daarin juist géén gewone, dagelijkse beslissingen te nemen. Dat doet dus niets af aan Marketingplan op 1 A4, maar het vraagt (best en heel) veel van de lezer!

Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Tijdens een internationale uitstap midden jaren 90 lokale fusie van 2 mediabureaus gedaan. Ging in ’99 (weer) voor inhoud en startte Opmaat media consultancy: vooral in fmcg met merken als Peijnenburg, Old Amsterdam, Aviko, HAK, Osborne e.d. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model voor optimalisaties in marketing, bij genoemde merken geïmplementeerd. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen.

Over Jacques Koster

Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Tijdens een internationale uitstap midden jaren 90 lokale fusie van 2 mediabureaus gedaan. Ging in ’99 (weer) voor inhoud en startte Opmaat media consultancy: vooral in fmcg met merken als Peijnenburg, Old Amsterdam, Aviko, HAK, Osborne e.d. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model voor optimalisaties in marketing, bij genoemde merken geïmplementeerd. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen. En fietser: voor ontspanning, maar regelmatig net zo fanatiek als in zijn vak.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden