Carolien Vader is actief op het snijvlak van media en marketing en de digitalisering van deze werkvelden. Een transitie die nog steeds gaande is in het medialandschap. Bovenal is dit een boek dat je helpt een gedegen plan te maken voor redactionele keuzes voor je mediamerk.
Vader neemt in haar boek tien stappen als leidraad voor een contentplan, oftewel je Content Playbook. Dit kan zowel voor een on- of offline magazine, contentplatform, blog of sociale media content zijn. De inhoud en aanpak van Carolien Vader getuigen van marketingkennis die verder gaat dan sec de mediapraktijk. Van Doelstellingen, Doelgroepen en Positionering via Identiteit, Toonzetting, Inhoudelijke pijlers en de Theorie, Kanaalstrategie en Contentkalender naar de Organisatie van een crossmediaal werkproces... het boek bevat een complete beschrijving van het strategische en conceptuele kader tot en met de creatieve invulling.
Vooral de wijze waarop de doelgroep gekozen wordt staat centraal. De bij bladen veelgebruikte ijkpersoon, oftewel een fictieve lezer die de gehele doelgroep vertegenwoordigd, is gedateerd. Tegenwoordig kijken we niet alleen naar de informatiebehoeftes maar ook naar aspiraties, ambities, mentaliteiten, motivaties, ervaringen en waarden, emoties, kennisniveaus. Plus de mediaconsumptiepatronen. Segmentatievarianten zoals Mentality-model, DISC en generaties worden beschreven. De noodzaak voor onderzoek en inspraak komen aan bod met als side note dat mensen zelf hun keuzes maken in het overvolle medialandschap. Een bruggetje naar identiteit en arche-types. En ook formats en vorm worden besproken. Alles voorzien van oefeningen met als doel om echt een relatie op te bouwen met je publiek.
Om dit op consistente wijze te doen, vervolgt het boek met adviezen over de productiewijze en het publicatie/distributie en resultaatanalyse-proces binnen de redactie. Dan is het nog een uitdaging om interessant te blijven. Hiervoor wordt contentatomisatie uitgelegd: als redactie vertel je telkens een opzichzelfstaand deel van het verhaal en zo wek je de nieuwsgierigheid bij de lezers naar meer.
Het mag duidelijk zijn. Ook redactieteams ontkomen niet meer aan data analyse en hit-/click-/succes-/failure scores. Met het plezierig leesbare boek Content playbook als inspiratie en handzame leidraad kom je tot een gezamenlijk werkbaar plan voor alle betrokken teams. Uitstekend geschikt voor redacties en uitgevers en zeker ook interessant voor alle crossmediaal communicerende marketeers op NIMA-B niveau en breder, want contentmaker zijn we allemaal.
Over Jeanine Dijkhuis
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.