Storytelling - De weg naar het hart is zowel geschreven voor mensen die presentaties geven of speeches houden als mensen die schrijvend op hun website of sociale media hun product, merk of verhaal helder willen communiceren. Je kunt dit boek ook hanteren als je zelf een script wilt schrijven. Ieder hoofdstuk eindigt met een samenvatting, praktijktip en drie, telkens terugkerende, casussen, waardoor Storytelling ook makkelijk als naslagwerk kan dienen.
Het hart raken van je lezers, kijkers of toehoorders is de kern van Storytelling betoogt Joost Schrickx telkens weer. En wanneer raak je iemands hart? Wanneer blijft hij of zij geboeid? Als diegene zich op de een of andere manier herkent in het verhaal én wordt geprikkeld. Ontvangers moeten zich met de hoofdpersoon kunnen identificeren. Daardoor raken ze optimaal betrokken. De praktijk leert dat juist de persoonlijke touch van de verteller dat losmaakt bij de ontvangers. Iemand die een puur feitelijk betoog houdt of schrijft komt wel binnen in het hoofd van de luisteraars of lezers, maar niet in het hart. Zo'n verhaal beklijft niet lang.
Niet te veel vertellen en uitleggen is essentieel! Iedereen moet uit jouw verhaal juist zijn of haar persoonlijke interpretatie halen. Ieder verhaal begint bij een privé-story en wanneer je die persoonlijke ervaring koppelt met het professionele verhaal leiden die twee samen tot het verhaal van jouw bedrijf of organisatie, de corporate story.
In een goed verhaal komen hoofdpersoon, verteller en ontvanger zo dicht mogelijk bij elkaar. Om dat te onderstrepen gebruikt Joost Schrickx drie casussen die op het eind van ieder hoofdstuk terugkomen en kort worden uitgeschreven naar aanleiding van het zojuist geleerde.
De wet van drie is een basisuitgangspunt dat tot een goed verhaal leidt. Begin, midden, eind; geboorte, leven, dood; voor, tijdens, na; inleiding, betoog, conclusie.
Maar later wordt ook het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) aangehaald, een marketingtool. Standwerkers werken veel volgens dit model, dat ook wel als ‘Hey (aandacht) You (persoonlijk) See (vertel) So (conclusie)' bekend is.
In korte hoofdstukken leidt Joost Schrickx je door de stof. Je kunt een bestaand verhaal gebruiken, maar ook een nieuw verhaal maken. Hij leert de lezer gereedschappen en technieken, welke personages altijd aanwezig moeten zijn, hoe je narratieve elementen kunt inzetten en hoe je je persoonlijk verhaal vindt via de 7 stappen van Pixar.
Als je wilt kun je met dit boek in de hand en schema's volgend aan de gang. Je vindt bijvoorbeeld een stappenplan voor een commercieel verhaal. Zelf zou ik eerder mijn verhaal spontaan schrijven en daarna toetsen plus vervolgens aanpassen met behulp van Storytelling. Voor iemand zonder veel schrijfervaring kan het stappenplan juist heel fijn zijn. De drie casussen waarbij steeds kort wordt teruggekomen, verhelderen meestal de stof, maar vind ik niet altijd even sterk. Toch stak ik er zeker wel wat van op.
Dat oefening kunst baart, geldt ook bij Storytelling. Daarom spreekt hoofdstuk 3 me het meeste aan. Het bevat naast het eerder genoemde stappenplan voor een commercieel verhaal een handige checklist voor verhalen en ook een flink aantal leuke inspiratieoefeningen. Zelf kreeg ik echt zin om met hulp van de tools uit Storytelling aan de slag te gaan met verhalen die in mij sluimeren.