Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Storytelling - De weg naar het hart

Theorie, praktische gereedschappen en tips om van droge feiten een pakkend verhaal te maken

Paperback Nederlands 2019 9789082246339
Verkooppositie 2179Hoogste positie: 307
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

In dit boek vind je alles over storytelling. Je krijgt de kennis, inzichten en vaardigheden die nodig zijn om met jouw verhaal het hart van de ontvanger te bereiken. Door middel van de vele praktijkvoorbeelden leer ook jij storytelling in te zetten voor alles wat je wilt communiceren.

Een pakkende speech of presentatie geven? Een aansprekende tekst voor een website of brochure schrijven? Je merk aanscherpen, je social media een boost geven? Zelf een filmconcept ontwikkelen? Gebruik de kracht van storytelling om mensen met jouw verhaal te raken en te overtuigen.

Storytelling is tevens een geweldige tool om binnen je organisatie te gebruiken, onder meer om teams te verbinden, een marketingcampagne op te zetten of om naamsbekendheid te vergroten. Voor mensen en organisaties die zichzelf sterker willen presenteren en anderen willen inspireren!

Specificaties

ISBN13:9789082246339
Trefwoorden:storytelling
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:168
Druk:1
Verschijningsdatum:14-10-2019
ISSN:

Expertrecensies (4)

Storytelling - 'Origineel en heel leerzaam'
Elly Stroo Cloeck | 15 juli 2020
Storytelling is een eeuwenoude kunst: informatie overbrengen door verhalen te vertellen. En wie zou je dat beter kunnen leren dan een scenarioschrijver? Joost Schrickx is een scenarioschrijver, en hij schreef het boek Storytelling.
Lees verder
Storytelling - Gaat dieper dan andere boeken over dit onderwerp
Henk Jan Kamsteeg | 18 juni 2020
De afgelopen jaren verschenen er vele boeken over storytelling. Storytelling - De weg naar het hart van Joost Schricks is een waardevolle aanvulling.
Lees verder
Storytelling: De weg naar het hart - 'Zin om ermee aan de slag te gaan'
Ineke Peters | 12 december 2019
Storytelling, de weg naar het hart van Joost Schrickx is zijn tweede boek. Eerder schreef de filmmaker, scenarioschrijver, trainer/docent het Basisboek Scenarioschrijven.
Lees verder
Storytelling - De weg naar het hart - 'Een erg praktisch boek'
Mylene Bouwman | 14 november 2019
Bijna iedere (content)marketeer heeft het er over; storytelling is belangrijk! Je moet een merkverhaal hebben. En het verhaal moet echt zijn. Het moet vanuit je tenen komen. Nee, je mag het niet verzinnen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

achtergrond
Het persoonlijke levensverhaal als basis van het corporate verhaal
Joost Schrickx 3 juni 2020 Vertel je zakelijke verhaal door middel van storytelling. Joost Schrickx is auteur van Storytelling - De weg naar het hart en vertelt ons in dit blog de eerste stappen om een persoonlijk levensverhaal te gebruiken om een bedrijfsverhaal te vertellen.
preview
Storytelling - De weg naar het hart
Joost Schrickx 12 november 2019 In Storytelling - De weg naar het hart vind je alles over storytelling. Joost Schrickx biedt de kennis, inzichten en vaardigheden die nodig zijn om met jouw verhaal het hart van de ontvanger te bereiken. Een preview.

Over Joost Schrickx

Als filmmaker en scenarioschrijver realiseerde Joost Schrickx (1963) vele documentaires, fictie-films en bedrijfsfilms. Hij kan daar bevlogen over vertellen, en in de loop der jaren ontwikkelde hij zich tot een ervaren docent en trainer. Na het verschijnen van Basisboek Scenarioschrijven (2015) is Storytelling, de weg naar het hart (2019) zijn tweede boek.

Andere boeken door Joost Schrickx

Inhoudsopgave

Voorwoord van de schrijver 7
Inleiding 14

1 Storytelling 23
1.1 Algemeen 24
Definitie van een verhaal 24
Toegevoegde waarde van een verhaal 25
1.2 Zoektocht naar het eigen verhaal 33
Hoofdpersoon van een verhaal 34
Persoonlijk verhaal 35
Zeven stappen van Pixar als hulpmiddel 37
Duivels dilemma als hulpmiddel 40
Andere hulpmiddelen 42
Gebruik van narratieve elementen 43
Onderscheid privé en professioneel verhaal 46
Corporate verhaal 48
1.3 Kenmerken van overtuigende verhalen 51
Drie basiskenmerken 51
Drie personen 53
Drie V’s 55

2 Gereed schappen en technieken 57
2.1 Drie casussen uit de praktijk 58
2.2 Personage-gerichte storytelling gereedschappen 60
Inleiding 60
Point of view 62
Visualiseringstools 64
Visualiseringstool 1: Props 66
Visualiseringstool 2: Symbolen 67
Visualiseringstool 3: Parallellie 68
Visualiseringstool 4: Tegendraadse actie 69
Informatie- en interesselijn 70
Premisse 74
Centrale vraag 77
Willen en nodig hebben 79
2.3 Connectieve storytelling gereedschappen 82
Inleiding 82
Planten en oogsten 82
Adverteren 85
Voorspel en naspel 87
Spanningstools 88
Beer op het strand 89
Dramatische ironie 90
Surprise 90
Cliffhanger 92
2.4 Storytelling gereedschappen die structuur geven 93
Inleiding 93
Narratieve cycli 94
Wet van drie 99
Drie akten structuur 102
Praktische toepassing van de drie akten structuur 106
Twaalf stappen van de held 111
Kringloop van de held 122
Archetypes 122
Hey you see so! 129

3 In praktijk 133
3.1 Stappenplan voor een commercieel verhaal 134
3.2 Checklist voor verhalen 136
3.3 Inspiratieoefeningen 137
3.4 Praktijkvoorbeeld: journalistiek item 141

4 Typologie van verhalen 145

5 Presentatie van een verhaal 153
5.1 Algemeen 154
Vorm 154
Doelstelling 154
Doelgroep 155
Medium en context 155
5.2 Speechen 156
5.3 Overige tips 158

6 Conclusie 161

7 Literatuurlijst 165

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Storytelling - De weg naar het hart