Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Roos van Leary - 'De praktische toepassingen'

Elke trainer en coach heeft een aantal modellen in zijn koffer waar hij in graag mee werkt. Eén daarvan is de Roos van Leary; een instrument dat handig is om in te zetten als er iets in de communicatie en interactie tussen mensen niet lekker loopt.

Annett Keizer | 10 februari 2020 | 3-4 minuten leestijd

Maar, wie werkt met modellen weet dat die een versimpelde vorm van de werkelijkheid vertegenwoordigen. Bovendien is het niet voldoende om het model alleen maar uit te kunnen leggen. Als trainer en coach is het vooral van belang dat je het weet toe te passen en inzicht geeft in het gedrag van je deelnemers of cliënten. Gelukkig is er het boek van Van Dijk en Hustings om professionals te laten kennismaken met de diepere lagen en de praktische toepassing van de Roos.

De Roos van Leary is in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontwikkeld. Geen wonder dat in de loop der tijd iedere trainer en coach op zijn eigen manier en in zijn eigen vorm ‘de roos' is gaan toepassen.

Dit boek heeft als doel om kennis en inzicht van trainers, coaches en andere professionals die met de Roos werken, te vergroten. De auteurs willen de Roos van Leary "in al zijn theoretische en praktische omvang aan de lezer presenteren". Dat doen ze in (slechts) 167 pagina's, waarbij ze hebben gekozen voor drie aparte delen: Geschiedenis en theorie, Praktische toepassingen van de Roos van Leary en Synergie met andere modellen, afgesloten met enkele bijlagen met casuïstiek en losse verhalen.

Het eerste deel  is het meest omvangrijke en beslaat zestig pagina's. In dit deel leggen de auteurs uit hoe de Roos is ontstaan vanuit wetenschappelijk onderzoek door de Kaiser Foundation Group, waarvan Timothy Leary deel uitmaakte. Heel interessant om te lezen is hoe het model oorspronkelijk was bedoeld en in elkaar stak: een interactiecirkel met zestien interpersoonlijke variabelen, gemeten in vijf soorten bewustzijnslagen. Dit deel, gedrukt op lichtblauw papier, is wat mij betreft het meest interessante deel van het boek.  Het geeft een goede uitleg van de theorie en achtergronden van de Roos en hoe je het model als coach of trainer kunt toepassen.

Deel twee, gedrukt op frisoranje pagina's, sluit goed aan op het eerste deel en gaat nog dieper in op de praktische toepassing. Wie echter zonder voorkennis van de Roos verwacht dat hij na het lezen van dit deel lekker aan de slag kan gaan, doet er goed aan om als aanvulling nog even het boek ‘Beïnvloed anderen, begin bij jezelf', ook van Bert van Dijk, te lezen. Dat boek geeft in mijn ogen veel uitgebreider uitleg over hoe het model precies werkt en concreet is toe te passen.

Tot slot geven de zachtgroene pagina's in deel drie de minst interessante informatie. Het idee van de auteurs om de Roos te koppelen aan andere veelgebruikte modellen als RET, kernkwadranten en Belbin is op zich een prima idee, maar vrij summier uitgewerkt. Het is vooral bedoeld ‘ter inspiratie'. Mijn indruk is dat de auteurs nog veel meer hadden willen vertellen over de Roos en zijn toepassingen, wel of niet in combinatie met andere modellen, maar helaas te weinig pagina's hadden om al hun ideeën en ervaringen met de lezer te mogen delen. Jammer, want als het gaat om de Roos van Leary is Bert van Dijk de expert in Nederland om ons als professionals bij te praten en bij te scholen in het juiste gebruik van dit ongelofelijk interessante en veelzijdige instrument. Wat dat betreft raad ik elke coach en trainer aan om, zeker de eerste twee delen van De Roos van Leary, interactiekunde voor professionals, ter harte te nemen omdat dit boek de Roos in al zijn dimensies weer laat schitteren.

Over Annett Keizer

Annett Keizer is communicatiecoach en –trainer. Ze helpt professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken. Haar drijfveer is om meer begrip voor elkaar te creëren op de werkvloer, waardoor mensen effectiever en prettiger samenwerken en maximaal resultaat behalen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden