Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Binnen zonder kloppen - 'Mooie afwisseling van theorie en praktijkvoorbeelden'

Een effectieve toespraak houden, is aan te leren. Door veel te oefenen en door je bij de hand te laten nemen door experts, zoals Isaäk Mol en Johannes Kooistra. Binnen zonder kloppen biedt een interessant inkijkje in het brein van onze toehoorders en geeft praktische tips om hen te bereiken met je boodschap.

Henk Jan Kamsteeg | 10 maart 2020 | 3-5 minuten leestijd

Laatst droomde ik dat ik op een podium stond om mijn verhaal te houden, maar al mijn aantekeningen waren verdwenen en mijn gehoor werd erg ongeduldig op het moment dat ik een keer mijn mond opendeed. Om zes uur 's ochtends schok ik ruim voor mijn wekker wakker. Ik deed geen oog meer dicht. Of het komt omdat ik vlak voor het slapen nog een paar bladzijden las uit Binnen zonder kloppen; Spreken uit het hart en uit het hoofd weet ik niet.

Het is niet dat ik voor het geven van een presentatie nog opvallend vaak naar het toilet moet, maar gezonde spanning is er zeker nog. De toehoorders verwachten immers wel iets van mij. En terecht. Zeker als ik net met veel tromgeroffel door de dagvoorzitter ben aangekondigd. Voor de nodige nuance begin ik dan ook wel eens met de wens uit te spreken dat mijn vrouw deze lovende woorden eens zou moeten horen...

Spreken in het openbaar is kunst. En eerlijk is eerlijk, net iets vaker dan mij lief is, lijkt het alsof sprekers van hun leven nog geen kwast in hun handen hebben gehouden. Ja, de powerpointpresentatie ziet er gelikt uit, maar inhoudelijk en qua presentatietechnieken laat het meer dan eens veel te wensen over. Jammer, want wat de sprekers willen overbrengen, is ongetwijfeld in hun ogen de moeite waard.

Wanneer wij geloven in onze boodschap (en ik mag hopen dat dit voor iedere spreker geldt!), kan het geen kwaad ook te geloven in een degelijke voorbereiding. En hier komt het boek van Isaäk Mol en Johannes Kooistra goed van pas. Volgens de tekst op de achterkant ‘een inspiratiebron voor sprekers die iets teweeg willen brengen.' En ja, dit is toch wat iedereen die het podium pakt toch het liefste wil.

Voorbereiding
De auteurs gaan in op het geven van een goede (korte of langere) pitch. Aan bod komen thema's als het creëren van aandacht, het ‘verleiden' van de toehoorder (welwillendheid), structuur aanbrengen in je verhaal en voorbereiding van je speech. En vooral wat betreft dit laatste wil het volgens de auteurs nog wel eens misgaan bij sprekers. En misschien is dit punt wel waar de toppers zich onderscheiden van de rest. Zelfs de meest ervaren sprekers blijven zich namelijk grondig voorbereiden op hun - soms al talloos gehouden - toespraken.

Zo zal ik de keren dat ik samen met sprekerskanon Ben Tiggelaar het podium mocht delen (vergeleken met hem voelde ik mij niet meer dan een klappertjespistool...) nooit vergeten. Voordat het publiek in grote getalen de zaal binnen zou druppelen, was hij nog bezig de laatste puntjes van zijn presentatie op de i te zetten. Het verbaasde mij in eerste instantie. Had hij dit verhaal niet al tientallen keren gehouden? Ben bleek een perfectionist in zijn voorbereiding. Een inspanning die al jaren zijn vruchten afwerpt.

Nee, we hoeven niet allemaal een Ben Tiggelaar te worden (terecht stellen Mol en Kooistra dat authenticiteit cruciaal is voor een spreker), maar wel kunnen we allemaal van grote sprekers leren. Mooi zijn daarom de vele voorbeelden die in Binnen zonder kloppen voorbij komen van sprekers als Obama, Kennedy, maar ook Rutte en Aboutaleb. Deze en andere aangehaalde sprekers, laten ons zien wat de kracht is van bijvoorbeeld het gebruik van metaforen, opsommingen en framing.

Mol en Kooistra bewijzen met een mooie afwisseling van theorie en praktijkvoorbeelden dat de kunst van het spreken gepaard gaat met de keuze uit een groot kleurenpalet. Geen lezing hoeft hetzelfde te zijn. De ene spreker gebruikt die kleur, de ander weer een ander. Voor iedereen die wel eens de bühne pakt of een-op-een pitches geeft, is dit boek van Mol en Kooistra de moeite waard. Lezen dus. En dan: zelf aan de slag. Want spreken leer je uiteindelijk niet uit het lezen van een boek alleen maar vooral door met de aangereikte theorie veel te oefenen. Eerst alleen in je studeerkamer en vervolgens voor je publiek.

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling. Inclusief leiderschap is zijn laatste boek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden