Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De power van een contentplatform - 'Missie geslaagd!'

Als je De power van een contentplatform van auteur Cor Hospes leest, is het net alsof hij je persoonlijk toespreekt. Zoals in één van zijn video's of bij één van zijn vele spreekbeurten, spatten de energie en de passie er vanaf.

Peter Streefkerk | 13 april 2020 | 5-8 minuten leestijd

De zinnen in De power van een contentplatform vloeien moeiteloos in elkaar over. Cor Hospes is, zonder iemand anders op dit vakgebied te kort te willen doen, de perfecte personificatie van een contentplatform. Een wandelend en pratend contentplatform zogezegd, en dat is hij (vrij naar Dik Trom).

Direct volle bak vanaf de start
Zoals gezegd loopt Cor Hospes over van energie en passie voor het ontwikkelen en inrichten van contentplatforms. Dat draagt hij vanaf de eerste bladzijde uit. De proloog bij wielerkoersen schiet me te binnen. Direct volle bak fietsen om in vaak minder dan 5 kilometer een scherpe tijd neer te zetten. Zo is het ook in dit boek. Maar met een goede proloog ben je er nog niet. Ook de rest van De power van een contentplatform laat zich echter lezen als een spannende wielerwedstrijd.

Weg van Facebook en andere sociale kanalen
Een boek ook met een heel duidelijke boodschap. Een boodschap in de vorm van een advies dat je bij Cor Hospes al tegenkomt in een van zijn eerste zinnen ‘... maak dat je wegkomt van Facebook en andere sociale kanalen.' De toon is daarmee gezet voor de rest van het boek. Terecht, als je vol inzet op de promotie van het creëren van een eigen contentplatform buiten de gevestigde social media om. Een goed begin is het halve werk moet hij als auteur gedacht hebben. En gelijk heeft hij. Practise what you preach. Dat doet hij met verve door in ieder van de negen hoofdstukken te strooien met voorbeelden en verhalen. Verhalen die boeien dankzij de veelzijdigheid, dankzij de verschillende invalshoeken en dankzij de grote diversiteit van bedrijven en organisaties die hij bespreekt.

Woord ‘content' vergeten
Aan het eind van hoofdstuk 3 gaat hij nog een stapje verder met het promoten van verhalen. Hij stelt daar zelfs dat contentmarketing niet gaat over content. Contentmarketing gaat over het vertellen van verhalen die het waard zijn om te delen. Verhalen die je emotioneel prikkelen, je in beweging brengen om veranderingen tot stand te brengen, zoals hijzelf zegt. Bijzonder is verder dat hij je aan het slot van datzelfde hoofdstuk het advies geeft om het ‘nare' woord content te vergeten en voortaan te denken aan of in onderscheidende verhalen. Helemaal in lijn met wat hij hiervoor en hierna in het boek beweert, maar natuurlijk wel bijzonder als het woord ‘content' prominent in de titel van zijn boek staat.

Contentmarketingcultuur niet in één dag te realiseren
De argumenten van Cor Hospes om bij de inrichting van een contentplatform je aandacht te richten op het vertellen van verhalen snijden hout. De argumenten zijn valide en hij onderbouwt ze vaak met sprekende cijfers. Daardoor krijg je al lezende in het boek meer en meer het gevoel dat je met een contentplatform aan de slag moet. Hij maakt ook duidelijk dat het niet iets is dat je van de ene op de andere dag voor elkaar bokst. Iets dat hij in hoofdstuk 4 illustreert aan de hand van de acht stappen waarmee je binnen je bedrijf of organisatie zorgt voor een goed geïntegreerde contentmarketingcultuur.

Hapklare brokken
Aan het eind van zijn boek, de Epiloog, verklaart Cor Hospes dat De power van een content platform een studieboek is. Of eigenlijk is begonnen als studieboek. Niet een studieboek met vaste formats zoals we dat kennen van uitgeverijen als Noordhoff, Pearson Education of Wolters Kluwer. Met studiedoelen, kennisvragen, definities in de kantlijn en vaak kleurrijke illustraties, figuren en foto's. Maar een studieboek dat bestaat uit de zes stappen van het CP model en onderdelen die hij de afgelopen drie jaren gebruikte tijdens zijn (incompany) trainingen. Dat is te merken want de grote hoeveelheid voorbeelden beneemt je af en toe de adem bij het lezen. Het is dan ook niet voor niets dat Cor Hospes in dezelfde Epiloog aangeeft dat je het boek dient te lezen in brokken. Een zeer nuttig advies.

Opvallende zaken
Een van de zaken in het boek die me opvallen is dat auteur Cor Hospes zich afzet tegen de pure marketingbenadering die veel bedrijven en organisaties hanteren. Ze praten daarbij nauwelijks of niet met hun klanten. Dit illustreert hij aan de hand van een aantal verhalen en hij onderbouwt het met cijfers. Heb je binnen je marketingaanpak momenteel nog geen prominente plek ingeruimd voor een professioneel contentplatform, dan maakt Cor Hospes je, lichtelijk uitdagend, duidelijk dat het tijd wordt voor een verandering. Wat verder opvalt in het boek is de inhoudsopgave met een enorme hoeveelheid (originele) paragraaftitels die af en toe een glimlach op je gezicht toveren. Alle titels van die paragrafen staan overigens voor de verandering achter elkaar en niet onder elkaar opgesomd.

Waarschuwing!!!
Aan het eind van het boek volgt na de Epiloog nog een hoofdstuk ‘Bronnen en verantwoording'. Je bent bij deze officieel gewaarschuwd, het lezen en/of bekijken van al die bronnen zal je meer tijd kosten dan het lezen van het boek. Zoveel waardevolle informatie, grotendeels in de vorm van links naar video's en verhalen, kom je bij bronvermeldingen zelden tegen in een boek. Vaak is het namelijk een duffe opsomming van boektitels, namen van auteurs en vermelding van de naam van de uitgeverijen. Ja, die boektitels zul je hier eveneens aantreffen, maar auteur Cor Hospes weet er met zijn toelichtingen net iets waardevollers van te maken. Voorwaar een compliment waard en op heel veel onderdelen vormen die aanvullingen een verdieping van de verhalen in het boek.

Missie van Cor Hospes meer dan geslaagd
Als je op dit moment denkt dat je met de aanwezigheid van je bedrijf of organisatie op de bekende social media kanalen als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn voldoende resultaat boekt, raad ik je sterk aan het boek De power van een contentplatform van Cor Hospes aan te schaffen en, in delen, te lezen. Zorg dan wel dat je tijdens het lezen zijn waardevolle tips, die je her en der verspreid tussen en in de verhalen aantreft, duidelijk markeert. Je loopt anders het risico dat je die talloze tips en waardevolle opmerkingen niet meer (zo snel) kunt terugvinden. Het is eigenlijk de enige kanttekening bij dit boek, omdat op twee hoofdstukken na niet ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een (vorm van) wrapup.

De power van een contentplatform levert je al met al zo veel positieve energie op dat je bij wijze van spreken direct aan de slag wilt met het bouwen van een eigen contentplatform. De missie van Cor Hospes is daarmee dus meer dan geslaagd.

Over Peter Streefkerk

Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden