Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Business Model Shifts - 'Zit boordevol inspiratie en tips'

Overleven, zeker in tijden als deze, is voor ondernemers en organisaties een enorme uitdaging. Het vraagt om een andere mindset, een andere kijk op bedrijfsvoering en aanpassing van verouderde bedrijfsmodellen. Een uitdaging die veel vraagt en nog veel meer kan opleveren.

Sandra Kok | 10 februari 2021 | 3-4 minuten leestijd

Business Model Shifts is een boek wat 6 manieren beschrijft om een shift te maken naar het creëren van waarde voor klanten.

1. De serviceshift - van product naar dienst

2. De stakeholdershift - van aandeelhouder naar stakeholder

3. De digitale shift - van fysiek naar digitaal

4. De platformshift - van pijplijn naar platform

5. De exponentiële shift - van incrementeel naar exponentieel

6. De circulaire shift - van lineair naar circulair

Met deze shifts laten de schrijvers de tekortkomingen van het huidige economische systeem zien en vooral hoe je deze tekortkomingen kan tackelen.

Het boek is geschreven ten tijde van de Covid-19 crisis, een tijd waarin pijnlijk duidelijk is geworden dat veel businessmodellen niet meer voldoen. Afwachten kan niet meer, actie is noodzakelijk om nieuwe waarde te creëren voor je klanten.

Ieder hoofdstuk beschrijft kort de verschuiving van de waarde voor de klant. Dit wordt onderbouwd met verhalen van bedrijven die de shift hebben gemaakt. Heel fijn is het om te lezen dat er zowel grote casestudy's (multinationals) in staan als middelgrote cases en korte casestudy's. Hierdoor is het voor iedere bedrijf direct toepasbaar.

Bedrijven waarvan de verhalen in het boek staan zijn: BMW, Swapfiets, Nike, Github, Alphabet, LinkedIn, WeChat, Alibaba, The Times, Unilever, Tony's Chocolonely, Starbuck en veel meer.

Aan de hand van het oude en het geshifte businessmodel worden de aanpassingen zichtbaar gemaakt. Per shift worden een aantal patronen uitgelegd met de voorbeelden erbij. Bij grote organisaties is ook de timeline die hiermee gepaard gaat opgetekend. Van groot naar klein betekent ook dat de verhalen korter zijn, echter zeker niet minder compleet.

Ieder hoofdstuk wordt afgerond met lessons learned en nog belangrijker in mijn ogen de gedurfde stappen, de strategische keuzes die nodig zijn om de shift volledig te kunnen maken. Het gaat hier om keuzes op hoog niveau, want uiteindelijk dient er draagvlak te zijn op alle niveaus. 

Boeiend inkijkje
Hoewel ieder hoofdstuk dezelfde opbouw en onderwerpen heeft, is het een boeiend boek. Een boek waarin de schrijvers je een inkijkje geven in veel bedrijven en hun businessmodellen en hoe zij een shift hebben gemaakt om mee te gaan met de tijd. Een tijd van waarde creëren, leveren en vastleggen.

Het boek sluit af met een aantal korte hoofdstukken over shifts leren begrijpen, maak je eigen shift, manage je portfolio, het zorgen voor het juiste ecosysteem en de groeicurve met daarin de stappen ontdekken, ontwerpen, groeien, tweaken, uitbreiden, onderhouden en afstoten, zorgen voor. Welke shift je ook maakt, stel jezelf altijd de vraag ‘waar de waarde hierna zit'. Volg de trends en speel in op wat voor jouw klanten belangrijk is.

Hoe goed je de shift ook vormgeeft en uitvoert, het biedt natuurlijk nooit een garantie op succes. Voer een shift met beleid door en zorg ervoor dat je altijd de klant voor ogen houdt. Voor hen creëer je waarde.

Business Model Shifts zit boordevol inspiratie en tips om je uit te dagen. Helemaal achterin het boek staat dan ook de volgende vraag:

Welke shift ga jij maken?

Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Ze is, samen met haar partner, actief op het speelveld van oude naar nieuwe werk-, denk- en leefstijlen met als doel huidige klantsegmenten te behouden, relaties te versterken en nieuwe doelgroepen aan te trekken. Ze is eigenaar van The Red Business Cat.

Over Sandra Kok

Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Ze is, samen met haar partner, actief op het speelveld van oude naar nieuwe werk-, denk- en leefstijlen met als doel huidige klantsegmenten te behouden, relaties te versterken en nieuwe doelgroepen aan te trekken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden