Business Model Shifts
Als gevolg van de voortgaande technologische ontwikkelingen komen alle bestaande business modellen vroeg of laat onder druk te staan. Onverwachte gebeurtenissen zoals de coronacrisis die wij nu meemaken, dragen alleen maar bij aan deze ontwikkeling. Om ondernemers te helpen hun bestaande business model tegen het licht te houden en ze van nieuwe ideeën te voorzien, hebben Patrick van der Pijl, Roland Wijnen en Justin Lokitz van Business Models Inc. een nieuw boek gemaakt, Business Model Shifts.
Met behulp van het bekende Business Model Canvas, waarvoor Van der Pijl destijds de productie verzorgde, hebben zij de zes belangrijkste shifts geïdentificeerd: van product naar dienst, van aandeelhouders naar stakeholder, van fysiek naar digitaal, van pijplijn naar platform, van incrementeel naar exponentieel, en van lineair naar circulair. Aan de hand van enkele aansprekende voorbeelden leggen zij het principe van elke shift uit, laten ze zien hoe deze ingrijpt in het Business Model Canvas en beschrijven ze welke strategische keuzes gemaakt moeten worden.
De rode draad bij de zes shifts is de invloed van de moderne technologie, die ons steeds beter in staat stelt de klantervaring te optimaliseren. Waardecreatie voor de klant is immers het uitgangspunt.
Het is duidelijk dat de tijd van het statische business model voorbij is. De dynamische markten, de technologie en de veranderende focus binnen de onderneming zelf zorgen ervoor dat de waardecreatie na verloop van tijd altijd onder druk komt te staan. Ondernemers zullen hun business model daarom voortdurend onder de loep moeten nemen en kunnen ook kiezen voor een portfolio met verschillende business modellen.
Stop.
Dode paarden moet je feestelijk begraven, schrijft Marije van den Berg in haar boek STOP. De meeste organisaties hebben weinig aandacht voor de dingen waarmee zij stoppen. Het is ook niet zo sexy. Maar een goede stopstrategie is onontbeerlijk als je ergens definitief mee wilt stoppen.
Zelfvertrouwen
Authentiek zelfvertrouwen (innerlijke rust en moed) is niet iets wat je hebt of niet hebt. Je kunt het ontwikkelen. De auteurs hebben een set vaardigheden ontwikkeld die kunnen worden samengevat onder de noemer ‘emotionele flexibiliteit’. Met deze tools of ‘praktijken’ kunt u werken aan uw eigen authentieke zelfvertrouwen.
Heeft China al gewonnen?
China is hard op weg om de nummer één in de wereld te worden. Nu de Verenigde Staten binnenlands verscheurd en internationaal geïsoleerd zijn, breidt de Volksrepubliek haar economische en diplomatieke invloed gestaag uit. Dit luidt een periode van geopolitieke spanning in die onafwendbaar, maar tegelijkertijd ook te voorkomen is, schrijft Kishori Mahbubani.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.