Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

IK maak het verschil

In Nederland hebben we een paar experts die schrijven over professionele adviseurs en hun businessmodellen. Frank Kwakman is daar één van. Na boeken als Professionals en acquisitie en De ondernemende professional is IK maak het verschil de laatste in de rij.

Jan Hoogstra | 4 maart 2016 | 3-4 minuten leestijd

Kwakman schreef IK maak het verschil samen met Rolf Rosenmöller. Het duo biedt 7 strategieën om succesvol te zijn voor je klanten, je organisatie en jezelf. Het boek bevat niet alleen strategieën, maar ook handvatten, dat maakt het meer een werkboek dan een theorieboek. De boeken van Frank Kwakman gaan vaak over de professional en verkopen. Ook dit boek IK maak het verschil gaat hierover. Het boek gaat over de veranderende marktomstandigheden en hoe de professional daarop in kan spelen. Het woordje IK staat eigenlijk alleen op de voorkant in hoofdletters, maar dat zou wat mij betreft door het hele boek heen mogen. Het individu en met name de lezer staat centraal. De schrijvers spreken de lezer ook steeds in de jij-vorm aan.

De marktomstandigheden op de adviseursmarkt veranderen snel, de toename van het Internet/digitalisering, hogere eisen van klanten, meer concurrentie alsmede globalisering leidt tot verandering van markten. Alleen goed zijn in je werk volstaat niet meer. Je moet een personal brand hebben en je kunnen onderscheiden van de rest. De professional kan hierin het verschil maken, mits hij goed weet wat hij wil en kan.
In het boek worden 7 strategieën om succesvol voor jezelf, je klanten en je organisatie te zijn uitgewerkt. Hierbij worden zeer concrete vragen aan de lezer gesteld en wordt elk hoofdstuk afgesloten met twee (herkenbare) voorbeelden. Deze zeven strategieën zijn:
- Ik heb een persoonlijke missie
- Ik beschik over een uniek aanbod
- Ik durf nieuwe klanten te benaderen
- Ik verdiep de relatie met bestaande klanten
- Ik maak deel uit van een community
- Ik ben proactief met mijn business bezig
- Ik houd mijn lichaam en geest vitaal

Zijn er negatieve punten over dit boek te noemen? Uiteraard, bijvoorbeeld dat de vragen die gesteld worden soms erg lastig te beantwoorden zijn. Of dat de voorbeelden beperkt zijn uitgewerkt. Maar dat mag geen naam hebben. Frank Kwakman en Rolf Rosenmöller hebben een makkelijk leesbaar boek opgeleverd, ik heb het in één ruk uitgelezen. Nadeel daarvan is dat je niet aan de oefeningen toekomt, dat moet dus later nog. Met name het laatste hoofdstuk over het vitaal houden van geest en lichaam raakte me erg. Hoewel hier vaak over gesproken wordt, merk je bij een stuk reflectie pas of dit in balans is. Vaak gaan we maar door met werken en vergeten we de balans te bewaken.

Het boek past zeer goed in de tijdsgeest, waarbij we op zoek zijn naar onszelf, wie we zijn en wat we er toe doen. Met name voor startende zzp-ers en mensen met een aantal jaren ervaring op de arbeidsmarkt is dit een zeer interessant boek, dat helpt jezelf te positioneren en om meer voldoening en richting aan je werkzame leven te geven. Het startpunt daarbij kan een vragenlijst zijn waar je een persoonlijke score krijgt op de zeven talenten van de nieuwe professional, via www.denieuweprofessional.nl/test. Ik ga deze test zeker maken en vervolgens aan de slag met de vragen uit het boek!

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Frank Kwakman, Rolf Rosenmöller
IK maak het verschil

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden