Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
3 augustus 2009 | Peter Vermeulen

Veranderingen in zorginstellingen zijn nog steeds aan de orde van de dag. De fusies en reorganisaties vliegen je om de oren. Hierdoor wordt de agenda van de middenmanager steeds vaker beheerst door veranderingstrajecten. Een middenmanager is diegene die zich een positie 'verworven' heeft tussen de top en de werkvloer in. 'De middenmanager als scharnier in verandering' is gebaseerd op de afstudeerscriptie van Tonny de Groot. Samen met Tanja ten Berge heeft zij dit boekje samengesteld. De auteurs beschikken over jarenlange ervaring in verandertrajecten onder de vlag van Twynstra Gudde.

De middenmanager maakt de vertaalslag van het nieuwe beleid naar de uitvoering daarvan op de werkvloer. Deze sleutelfunctie wordt in de praktijk vaak als een lastige positie ervaren. Enerzijds dient de middenmanager voor een goede afstemming te zorgen tussen deze lagen en anderzijds hoort hij vaak nergens echt bij. Indien de middenmanager een veranderingstraject niet goed voorbereidt en de verkeerde aanpak hanteert, schuilt er op drie niveaus gevaar. A: Hij krijgt van de top een draai om zijn of haar oren, of zijn kop gaat er af. B: Hij krijgt van zijn collega middenmanagers een mes in zijn rug. C: De werkvloer plast hem tegen de schenen.

Veel middenmanagers hebben daarom geleerd om A: Op tijd te leren bukken. B: Een plank onder het overhemd te dragen. C: Geen broek met omslag meer aan te trekken. Anders neem je de viezigheid namelijk ook nog mee naar huis. Hoort u bij een van deze categorieën? Dan is het verstandiger om 'De middenmanager als scharnier in verandering' te lezen van Tonny de Groot en Tanja ten Berge. Hierin maken zij namelijk in een paar pagina's duidelijk welke rol van u verwacht wordt om te overleven. Ook kunt u aan de hand van hun boek bepalen of u wel de juiste persoon bent om veranderingen te leiden. Maar 'De middenmanager als scharnier in verandering' is ook voor Raden van Bestuur of directies die verandering voor ogen hebben een noodzakelijk boekje.

Een cruciale fout die namelijk vaak gemaakt wordt bij het begin van een veranderingstraject, is dat er onvoldoende aandacht is voor de rol van de middenmanager. Zowel de top als de middenmanager in spe denkt niet tot nauwelijks na over wat zijn rol moet worden in het veranderingstraject en op welke wijze hij hieraan het beste invulling kan geven. Misschien nog wel belangrijker is dat er te weinig gekeken wordt welke competenties de middenmanager moet hebben om een veranderingstraject te trekken. En dat terwijl het slagen van een veranderingstraject valt en staat bij de competenties van de middenmanager. Dus het is van cruciaal belang dat de betrokkenen hier tijdig over nadenken.

U kunt als trekker of als volger de rol van middenmanager in veranderingstrajecten invullen. Er volgt een duidelijke beschrijving van beide rollen. Als u in de top zit, kunt u bepalen of u de juiste middenmanager al in u organisatie heeft rondlopen of dat u deze moet werven. Maar ook als u de functie van middenmanager ambieert of aangeboden krijgt, kunt u aan de hand van de voorbeelden bepalen of u over de juiste kwaliteiten beschikt voor de gewenste verandering.

Aangezien de rol van de middenmanager bepalend is voor het slagen van een veranderingstraject, maken de auteurs u duidelijk dat de middenmanager in de rol van trekker de voorkeur geniet. Ze voorzien u tevens van tips voor het geval de middenmanager zelf 'slachtoffer' is van de verandering, zoals bij de invoering van integraal management of decentralisatie van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

'De middenmanager als scharnier in verandering' heeft als subtitel: 'Het trekken van veranderingstrajecten in zorgstellingen'. En dit blijkt dan ook direct de essentie te zijn; de middenmanager dient zich als trekker van veranderingstrajecten op te werpen. De auteurs helpen u bij het kiezen van een veranderingstrategie en de vereiste competenties per veranderingstrategie. Zowel de prijs als het aantal pagina's zijn geen reden om dit boekje niet aan te schaffen en te lezen. Het kan u veel tijd, geld en ellende besparen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden