Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
17 december 2014 | Margot van Trier

Hoe zorg je als merk voor verhalen met eeuwigheidswaarde? Met zijn ‘Contentbijbel’ geeft Cor Hospes een overzicht van ‘content’ door de jaren heen en kraakt de code die elk bedrijf – groot of klein – kan helpen om contentmarketing succesvol in te zetten. Of, zoals Hospes het eigenlijk liever noemt, door vanuit je intentie verhalen te vertellen. Het overzicht giet hij, hoe toepasselijk ook, in het stramien van werelds meest verkochte verhalenbundel: de Bijbel.

PLOF. Met een flink smak belandde Cor Hospes op de deurmat. Of ja. Zijn nieuwste boek. Een halve kilo boek, met een omslag dat me direct doet denken aan Max Tailleurs ‘Geloof me’, het grappenboekje, vermomd als kerkboek. Maar meer nog aan de Bijbel. ‘Contentbijbel’ is opgebouwd uit een Oud en een Nieuw Contenttestament, inclusief de ‘tien geboden van contentmarketing’.

In het ‘Oude Contenttestament’ neemt Hospes de lezer mee langs de helden van toen. Want wie denkt dat de formule Every Company = A Media Company er een is die alleen voor het social mediatijdperk van nu opgaat, komt bedrogen uit. Ook Gazelle, het Zuivelbureau en de Betuwe hadden in het begin van de twintigste eeuw al een mediahuis en maakten naam in uitgeversland. Het merkicoon Flipje wordt gekscherend ‘Een soort Justin Bieber, maar dan fruitiger’ genoemd.

Hospes kent tal van opvallende cases. In de ‘Contentbijbel’ selecteert hij de ‘krenten uit de crap’, als een heuse contentcurator. En uiteraard: elke ‘openbaring’ netjes voorzien van zijn bron, maar heus niet als een saai wetenschappelijk werk. Het leest alsof je al de contentapostelen persoonlijk gesproken hebt. Als een verzameling blogs in boekvorm, met een kop en staart rondom een autodropje dat geen Autodropje is.

Wat maakt een merk succesvol in contentmarketing? Dat Hospes gaat voor inhoud, steekt hij niet onder stoelen of banken. Zo af en toe bevat het boek een vriendelijke sneer naar collega’s of een opdrachtgever die het vak niet echt hebben begrepen. Want je moet een verhaal hébben, en niet verzinnen omdat dat in is. Doe niet mee aan de ‘competitie leuk’, maar vertel een verhaal waarin ook de kantinejuf zichzelf herkent. Ga uit van de STE van je merk. En dan niet de beSTE, (milieu)vriendelijkSTE. Maar het STE dat jouw merk onderscheidt van de rest. Hoe gedraagt je merk zich wanneer het een bar binnenloopt? Wat staat op je rouwadvertentie? Wat maakt jou herinnerbaar? En voor wie maak jij het verschil?

Steeds vaker hoor ik als antwoord op die laatste vraag ‘voor iedereen’. Een antwoord waar ik persoonlijk jeuk van krijg, en als ik Hospes goed lees: hij ook. Want, voor iedereen iets maken of organiseren, dat doe je nooit goed. Denk daarom ook nog eens na over voor wie je het doet. Bekijk je merk door hun ogen en claim een thema. Heb je dat gevonden en gekaderd? Dan kun je verhalen vangen en laten schrijven.

Dit boek zou verplichte kost moeten zijn voor iedereen die ervoor kiest om content op strategische wijze in te zetten. Want, zo’n tof filmpje als Volvo maakte met JCVD, dat kun je namaken, maar past het dan wel bij jou? Die kans is erg klein. Wat de ‘hobbeltjes’ en ‘kuiltjes’ van Volvo zijn, maakt dat deze filmpjes bij het merk passen.

Hobbeltjes en kuiltjes? Dat is waar Hospes het over heeft. Datgene wat jou onderscheidt van al die andere aanbieders die precies hetzelfde product aanbieden. Wat maakt jou het onthouden waard? Want onthouden worden, dat is wat ertoe doet. ‘Ik ken wel iemand die..’ zorgt nog steeds voor het meeste vertrouwen in een product of merk. Ouderwetse mond-tot-mondreclame. Liefst offline. Ja dat verbaast mij ook nog steeds: slechts 7% van de mond-tot-mondreclame gebeurt online.

Ga op zoek naar je hobbeltjes en kuiltjes en laat de ‘Contentbijbel’ je de weg wijzen. En: schakel een journalist in als je een goed verhaal wilt.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden