Coachen zonder blabla - 'Hoe je van elk coachgesprek een belevenis maakt'
10 februari 2020 | Margreet Noordanus

De titel van Coachen zonder blabla triggert omdat het herkenbaar is dat coachgesprekken kunnen verzanden in eindeloze blabla. Met een beetje pech word je er als coach dan ook nog eens ‘zomaar' in meegetrokken, ondanks je goede bedoelingen en voornemens.

Kijk je naar de inhoud van dit boek dan heb je als je de hoofdstuktitels erbij pakt al een summiere handleiding bij het voorkomen van blabla in je coachgesprekken: voor je begint, leg de blabla stil, zorg dat je klant verbonden is, vergeet inzichten - breng je klant in beweging, speel met de dynamiek van het gesprek en tot slot: wees eens niet zo fucking lief. Volg je dit consequent dan ben je blabla vast en zeker al sneller en makkelijker de baas. Kijk je beter dan is dit echter makkelijker gezegd dan gedaan, vandaar dat Benjamin Bal het niet gelaten heeft bij deze hoofdonderwerpen. Hij heeft elk hoofdstuk opgedeeld in uitleg en een overzicht van stappen en/of mogelijkheden, die eveneens in de inhoudsopgave opgenomen zijn. Dit laatste is reuze praktisch omdat je hierdoor ook zonder het hele boek te lezen direct kunt bepalen wat je ‘nu' wilt inzetten of nodig hebt om blabla te stoppen.

Benjamin Ball voorziet je ter voorkoming van blabla en zeker ook in algemene coachzin, van heel nuttige tips en een veelheid aan handige tools. Een en ander wordt helder uitgelegd, waar nodig onderbouwd en je krijgt te kust en te keur mooie en (veelal) makkelijk inzetbare werkvormen aangereikt. Verder is dit mooi opgemaakte boek voorzien van toepasselijke citaten en bevat het, als kers op de slagroom, zeer treffende schetsen die door Benjamin zelf zijn gemaakt. De belofte op de achterflap van Coachen zonder blabla wordt waargemaakt. Je leest inderdaad hoe je het eindeloze praten stillegt en hoe je van elk coachgesprek een spannende belevenis maakt,

Wel heb ik een kleine kritische noot met betrekking tot een andere belofte: ‘Je leert spelen met fysieke werkvormen, met de dynamiek van het gesprek en met je houding.' Met het lezen van dit boek zet je mijns inziens een mooie stap richting het coachen zonder blabla, heb je daarmee dan een en ander daadwerkelijk geleerd? Volgens mij niet, omdat dit leren niet kan zonder daadwerkelijk in de praktijk aan de slag te gaan met het spelen met de fysieke werkvormen, de dynamiek van het gesprek en je houding. Waarbij het dan reuze fijn is dat als je onverhoopt tussen lezen en daadwerkelijk toepassen en doen, in een ‘interne' blabla met jezelf belandt, je ook zelf gebruik kunt maken van de fantastische tips en tools uit Coachen zonder Blabla!

Margreet Noordanus is coach en trainer. Ze is de drijvende kracht achter PaardenInzicht en verzorgt Coaching en Training met Paarden.

Coachen zonder blabla - 'Helder en uitdagend, vol concrete voorbeelden'
23 januari 2020 | Sigrid van Iersel

Coachen zonder blabla doet wat het belooft: het geeft heldere handvatten om van een coachgesprek een krachtige ervaring te maken. Dit boek van Benjamin Ball is een verademing voor coaches die willen ophouden met trekken en sleuren.

Als je coach bent, ken je waarschijnlijk deze situatie uit eigen ervaring. Je gesprekspartner zegt ja, maar is met zijn gedachten niet echt bij het gesprek. Je voelt dat er meer aan de hand is, maar je weet dat niet aan te raken. Misschien weet je cliënt zelfs precies wat er nodig is voor een verandering, maar hij of zij doet het niet.

Vaak gebeurt dit bij rationeel ingestelde cliënten, die vanuit een afstand kijken naar het vraagstuk, schrijft Benjamin Ball. Pittige vragen en stevige feedback missen hun uitwerking. De coachee komt niet in beweging, de uiteindelijke resultaten zijn mager.

Terug in het lijf

Volgens Benjamin Ball (loopbaanbegeleider, business- en mentorcoach en opleider) heeft het weinig zin om als coach nog betere vragen te stellen, de technieken effectiever toe te passen of de cliënt nog maar eens aan te sporen tot actie.

In zijn ogen wordt er juist te veel gepraat, waardoor een coachgesprek een mentale uitwisseling van woorden blijft. Een coach die maar weer eens zijn eigen levenslessen deelt, maakt nauwelijks het verschil voor de cliënt.

Tegenover de blabla van het hoofd staat het lichaam dat alles al weet. Ball pleit er daarom voor om cliënten meer in contact te brengen met hun lijf en hun diepere vraag, het liefst met fysieke werkvormen. Dat kan bijvoorbeeld met een opstelling, het maken van een tekening of met de opdracht om vier ballen tegelijkertijd in de lucht te houden. Als iemand contact maakt met waar het werkelijk over gaat, komen de antwoorden namelijk vanzelf.

Knetterende sessies

Ook het aanbrengen van een spanningsboog is effectief om de cliënt in beweging te brengen. Dat betekent dat een coach geen antwoord geeft op hoe-vragen, maar een sessie laat knetteren. ‘Juice' toevoegen, noemt Ball dat. Durf iemand te onderbreken, laat je cliënt alleen of stel een confronterende vraag: wie ben jij zonder jouw probleem?

De schrijfstijl van Ball is helder en uitdagend, vol concrete voorbeelden van situaties uit zijn praktijk. Het boek heeft een overzichtelijke lay-out en bevat veel mooie reflectievragen en ideeën voor werkvormen, bijvoorbeeld om te spelen met de dynamiek van het gesprek. Ook deelt hij volop aanwijzingen die direct toepasbaar zijn. Een mooie is deze: trek niet elke sessie hetzelfde begrijpende gezicht.

De conclusie uit Coachen zonder blabla? Coachen is eerder een energetische dans dan een uitwisseling van informatie. In plaats van de gebruikelijke ‘blabla' te serveren dient de coach te balanceren op een uitdagend koord: neem de cliënt bloedserieus, maar houd de sessie vooral heel spannend en speels.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is auteur van Lenig denken en Jongleren met Vermicelli.

Coachen zonder blabla - 'Praktische handvatten'
11 december 2019 | Niels van Gorp

Coachen zonder blabla - de titel sprak me direct aan. Als begeleider-in-spe / begeleider in ontwikkeling van een groep jonge talenten en als intervisor van talentgroepen in mijn bedrijf loop ik ook zelf nog vaak in de valkuil.

We praten graag met elkaar. En in de kennisgedreven omgeving waarin ik werk praten we misschien nog wel meer. De ratio is een belangrijke kracht voor mij en mijn collega's en een scherpe en analytische geest is noodzakelijk voor ons werk. De keerzijde daarvan is dat het hoofd ook kan gaan domineren. Waar het gaat om persoonlijke ontwikkeling blijkt dan dat er honderden adviezen en oplossingen voorhanden zijn, die maar niet ‘geïmplementeerd worden. Het wordt niet gevoeld en de verandering komt niet van binnenuit. De verandering is bedacht.

Ball geeft in zijn boek allerlei praktische handvatten om in de begeleiding - waar het gaat om de verandering van binnenuit - het gesprek stil te leggen en te zorgen voor randvoorwaarden waarbinnen doorvoeld kan worden wat er nodig is in die situatie. Hoe kun je je coachee/klant zich laten verbinden met zijn vraag? En hoe zorg je dat je zelf verbonden blijft? Hoe kun je het gesprek op een nette (of minder nette) manier stilleggen? Hoe laat je het lijf spreken en kun je werken met de ruimte en alles wat daarin is?

Door het hele boek heen klinkt de oproep om vooral aan de slag te gaan (en af en toe een fout te maken; vooral te proberen). Doorspekt met voorbeelden van situaties en ontwikkelvragen van coachees geeft ieder hoofdstuk wel een aanknopingspunt voor je eigen praktijk. Ball biedt verschillende mogelijke werkwijzen, waaronder het gebruik van lichaamswerk, energetisch en systemisch werk (opstellingen) en visualisaties. Bij mij heeft het direct geleid tot inspiratie om een langlopende intervisiegroep met managementtalenten eens over een heel andere boeg te gooien. Bovendien gaf het me handvatten om in mijn begeleiding allerlei verschillende vormen uit te proberen.

Het enige dat me stoorde in het boek was dat ik soms de draad van het boek kwijt raakte door dubbelingen. Ook de uitspraken en oneliners van bekende en minder bekende goden (waaronder de schrijver zelf) vond ik minder geslaagd.

Maar Coachen zonder blabla is een goed naslagwerk dat gebruikt kan worden om telkens weer even op terug te vallen en te reflecteren op je eigen manier van begeleiden. De titel geeft de essentie van het boek heel helder weer. Hoe zorg ik dat ik loskom van het enkel praten en gaan we samen (zowel de coachee als ikzelf) veel meer ervaren wat er te doen staat? Ik kan alleen maar zeggen: ervaar het zelf!

Niels van Gorp, Begeleider / Intervisor.