Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Commercialisering

Commercialisering is het proces waarbij activiteiten, diensten of sectoren die oorspronkelijk niet op winstgevendheid waren gericht, steeds meer volgens commerciële principes gaan opereren. Van gezondheidszorg tot onderwijs, van meditatietechnieken tot stadscentra: de afgelopen decennia is de invloed van het marktdenken in vrijwel alle aspecten van onze samenleving doorgedrongen. Maar wat betekent deze ontwikkeling voor onze maatschappij? Welke waarden staan op het spel wanneer alles een prijskaartje krijgt?

Michael Sandel
Niet alles is te koop
In zijn baanbrekende werk 'Niet alles is te koop' stelt filosoof Michael Sandel fundamentele vragen over wat geld wel en niet zou mogen kopen. Hij onderzoekt de morele grenzen van markten en laat zien hoe commercialisering onze samenleving verandert - niet altijd ten goede.
Boek bekijken
€ 26,99
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

De verregaande commercialisering van publieke diensten

Een van de meest zichtbare vormen van commercialisering is de transformatie van traditioneel publieke diensten naar marktgeoriënteerde modellen. Privatisering, marktwerking en efficiëntiedenken zijn begrippen die niet meer weg te denken zijn uit sectoren als gezondheidszorg, onderwijs en openbaar vervoer. Maar wat zijn hiervan de gevolgen voor toegankelijkheid, kwaliteit en maatschappelijke waarden?

Mirjam de Rijk
Gekaapt door het kapitaal
In 'Gekaapt door het kapitaal' neemt Mirjam de Rijk ons mee in een grondige analyse van hoe voorheen publieke diensten steeds meer commercieel worden uitgebaat. Ze onderzoekt hoe dit proces zich heeft voltrokken en welke gevolgen dit heeft voor burgers en samenleving.
Boek bekijken
€ 21,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Spotlight: Mirjam de Rijk

Mirjam de Rijk is een vooraanstaande Nederlandse econoom, publicist en politica die zich jarenlang heeft verdiept in de spanning tussen markt en publieke belangen. Als voormalig wethouder in Utrecht en directeur van milieuorganisatie Natuur & Milieu heeft ze een scherpe blik ontwikkeld op de gevolgen van commercialisering in diverse sectoren.

Auteurs die schrijven over 'commercialisering'

Commercialisering van stedelijke ruimtes

Ook onze steden ondergaan ingrijpende veranderingen door commerciële belangen. Historische binnensteden veranderen in openluchtwinkelcentra met dezelfde internationale ketens, toeristische trekpleisters worden overgenomen door commerciële exploitanten, en woningen worden steeds vaker gezien als investeringsobjecten in plaats van plekken om te leven. Deze ontwikkelingen roepen vragen op over de leefbaarheid en authenticiteit van onze steden.

Floor Milikowski
Van wie is de stad?
Floor Milikowski onderzoekt in 'Van wie is de stad?' hoe commerciële belangen steeds meer bepalend worden voor het karakter van onze steden. Met Amsterdam als casestudy laat ze zien hoe dit proces verloopt en wat het betekent voor de identiteit en diversiteit van de stad.
Boek bekijken
€ 17,99
Verwachte levertijd ongeveer 12 werkdagen
Van wie is de stad? Een van de belangrijkste lessen uit 'Van wie is de stad?' is dat commercialisering niet alleen een economisch proces is, maar ook diep ingrijpt in de sociale structuur van onze steden. Wanneer winkelstraten worden gedomineerd door dezelfde ketens, ontstaat er een 'monocultuur' die ten koste gaat van lokale eigenheid en diversiteit.

Commercialisering van managementkennis

Ook binnen organisaties en het bedrijfsleven zelf is commercialisering zichtbaar. Managementideeën en -technieken worden verpakt als verkoopbare producten, vaak zonder voldoende kritische reflectie op hun werkelijke waarde of toepasbaarheid in verschillende contexten.

Stefan Heusinkveld
De managementideeënfabriek
Stefan Heusinkveld onthult in 'De managementideeënfabriek' hoe managementkennis wordt getransformeerd tot commerciële producten die verkocht kunnen worden. Hij laat zien hoe dit proces van commodificatie werkt en welke gevolgen dit heeft voor organisaties.
Boek bekijken
€ 30,95
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Commercialisering van welzijn en spiritualiteit

Zelfs traditionele spirituele praktijken zoals meditatie en yoga zijn niet ontkomen aan commercialisering. Wat ooit diepgaande spirituele tradities waren, worden steeds vaker aangeboden als gestandaardiseerde producten gericht op stress-reductie, productiviteitsverbetering of persoonlijk welzijn - dikwijls ontdaan van hun oorspronkelijke filosofische context.

Miguel Farias Catherine Wikholm
De Boeddha-pil
In 'De Boeddha-pil' onderzoeken Catherine Wikholm en Miguel Farias kritisch hoe meditatie en yoga zijn gecommercialiseerd in het Westen. Ze introduceren begrippen als 'McMindfulness' om te beschrijven hoe oorspronkelijke spirituele praktijken zijn verwaterd tot verkoopbare welzijnsproducten.
Boek bekijken
€ 32,75
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis
"De mindfulnessindustrie heeft spirituele praktijken getransformeerd in een product dat gemakkelijk te verkopen is, waarbij de oorspronkelijke ethische dimensies vaak worden weggelaten. Het is als fastfood: gemakkelijk te consumeren maar zonder de voedingswaarde van het origineel." Uit: De Boeddha-pil

Commercialisering en de jongere generaties

Jongere generaties zijn opgegroeid in een wereld waarin commercialisering alomtegenwoordig is. Ze worden van jongs af aan benaderd als consumenten en zijn gewend aan de marketing die op hen gericht is. Dit heeft invloed op hun wereldbeeld, verwachtingen en gedrag.

Jeroen Boschma Inez Groen
Generatie Einstein 3.0
In 'Generatie Einstein 3.0' beschrijven Inez Groen en Jeroen Boschma hoe jongeren van nu de eerste generatie vormen die van jongs af aan als doelgroep voor marketing is gezien. Het boek gaat in op hoe deze generatie omgaat met de commerciële wereld waarin ze zijn opgegroeid.
Boek bekijken
€ 19,95
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, donderdag in huis

Commercialisering in de zorg

Een van de meest controversiële terreinen waar commercialisering zich manifesteert is de gezondheidszorg. De spanning tussen marktwerking, efficiëntie en het waarborgen van kwaliteit en toegankelijkheid leidt tot verhitte debatten.

Bram Bakker
Verslaafd aan geld
In 'Verslaafd aan geld' beschrijft psychiater Bram Bakker hoe commerciële belangen steeds meer domineren in sectoren die oorspronkelijk gericht waren op maatschappelijk welzijn, zoals de gezondheidszorg en het onderwijs.
Boek bekijken
€ 15,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Spotlight: Bram Bakker

Bram Bakker is een bekende Nederlandse psychiater en publicist die niet schuwt om kritisch te zijn over ontwikkelingen in zijn eigen vakgebied. Vanuit zijn jarenlange ervaring in de geestelijke gezondheidszorg signaleert hij hoe commerciële belangen soms botsen met het welzijn van patiënten.

Commercialisering in de sport

Ook de sportwereld heeft een enorme commerciële transformatie ondergaan. Wat ooit begon als spel en vrijetijdsbesteding is uitgegroeid tot een miljardenbusiness met tv-rechten, sponsorcontracten en merchandising. Deze ontwikkeling heeft zowel positieve als negatieve gevolgen gehad voor de sport.

Auke Kok
Johan Cruijff, De biografie
De biografie 'Johan Cruijff' van Auke Kok laat zien hoe de Nederlandse voetballegende een voortrekkersrol speelde in de commercialisering van het voetbal. Cruijff was een van de eersten die het belang inzag van reclamecampagnes, sponsorcontracten en merchandising.
Boek bekijken
€ 15,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Vernieuwing belemmerd door commercialisering

Hoewel commercialisering vaak wordt verdedigd met het argument dat marktwerking leidt tot innovatie, beargumenteren sommige auteurs juist het tegenovergestelde: de focus op winst en rendement kan echte vernieuwing in de weg staan.

Bert Coenen
Schuren, knutselen en schooieren
In 'Schuren, knutselen en schooieren' bekritiseert Bert Coenen de toenemende commercialisering van begeleiding. Hij stelt dat de focus op winstgevendheid en standaardisatie echte vernieuwing in de weg staat en pleit voor meer ruimte voor experiment en maatwerk.
Boek bekijken
€ 41,75
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Een balans vinden

De discussie over commercialisering is niet zwart-wit. Commerciële principes kunnen efficiency en innovatie brengen, maar roepen ook fundamentele vragen op over wat we als samenleving waardevol vinden. Welke activiteiten en diensten willen we beschermen tegen de puur commerciële logica? Waar trekken we de grens?

De auteurs in deze selectie bieden verschillende perspectieven op deze vragen. Ze nodigen ons uit om kritisch na te denken over de rol van geld en marktwerking in onze samenleving, en over alternatieve manieren om onze economie en maatschappij in te richten.

Als we beseffen dat niet alles te koop zou moeten zijn, welke consequenties verbinden we daar dan aan? De antwoorden op deze vragen zullen bepalend zijn voor de toekomst van onze samenleving.

Boeken over 'commercialisering' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'commercialisering'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden