
Lees verder
Stefan Heusinkveld is als hoofddocent verbonden aan de vakgroep management en organisatie van de Vrije Universiteit en doet onderzoek naar de aantrekkingskracht van goeroes en hun ideeën.
Meer over Stefan HeusinkveldAan invloedrijke ideeën geen gebrek in management- en consultancyland. Maar wat weten we eigenlijk over de manier waarop deze managementideeën tot stand zijn gekomen? En op welke manier worden we verleid om deze ideeën op te pakken en zelfs op organisaties los te laten?
Dit boek gaat over de oorsprong van managementideeën en hoe deze worden ontwikkeld door consultants en goeroes. Het geeft een kijkje achter de schermen van het ontstaan van invloedrijke ideeën als de BCG-matrix, het 7S-model, Total Quality Management (TQM), de Balanced Scorecard (BSC), Customer Relationship Management (CRM), Lean Management, Agile en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Hoewel veel van deze ideeën op grote schaal bekend zijn onder managers, consultants en wetenschappers, worden er te weinig kritische vragen over hun oorsprong en ontwikkeling gesteld. Dit boek laat zien dat managementideeën vooral het resultaat zijn van mensenwerk – maar wel van mensen die een uniek vak verstaan.
Managers en consultants kunnen met De managementideeënfabriek hun eigen ideeën scherpen en kritisch kijken naar de ideeën die ze krijgen aangereikt in boeken, via seminars en van collega's.
'Al jaren kenmerkt het onderzoek van Stefan Heusinkveld naar het ontstaan van managementideeën zich door een zeldzame spitsvondigheid. Het simpele gegeven dat die ideeën ergens bedacht worden, is daarbij het uitgangspunt. Iedere bestuurder, manager, adviseur of zelfs politicus zou dit boek moeten lezen.' – René ten Bos, Denker des Vaderlands
managementideeën ideeënfabriek management goeroes managementmodes consultants bestsellers retorica verandermanagement kennisproductie organizatiekunde managementseminars overlevingsstrategieën business process reengineering marketingtechnieken adviesbureaus managementdenkers commercialisering innovatie labels strategisch management managementboeken ghostwriters levenscyclus ambiguïteit collectieve sociale producten storytelling humor organisatiecultuur uitgevers metaforen timing businessschools balanced scorecard psychologie sociologie economische fluctuaties organisatieverandering total quality management lean management
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books