trefwoord

Didactiek: De Kunst en Wetenschap van Effectief Lesgeven

Didactiek vormt het hart van goed onderwijs. Het gaat om méér dan kennisoverdracht alleen: het is de kunst om leerprocessen zo in te richten dat mensen daadwerkelijk leren, groeien en zich ontwikkelen. Of je nu lesgeeft in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het hoger onderwijs of trainingen verzorgt in organisaties, inzicht in didactische principes maakt het verschil tussen doormodderen en excelleren.

De moderne didactiek heeft zich sterk ontwikkeld. Waar vroeger de docent centraal stond als kennisleverancier, zien we nu een verschuiving naar de leerling als actieve constructeur van kennis. Breinonderzoek, digitalisering en nieuwe inzichten over leerprocessen hebben het didactisch landschap ingrijpend veranderd. Toch blijven fundamentele vragen actueel: Hoe maak je complexe stof begrijpelijk? Welke werkvormen passen bij welke leerdoelen? En hoe creëer je een leeromgeving waarin iedereen tot zijn recht komt?

Spotlight: Gerard Baars

Gerard Baars is directeur van het Risbo aan de Erasmus Universiteit en een autoriteit op het gebied van didactiek in het hoger onderwijs. Zijn expertise richt zich op studiesucces en het didactisch gebruik van ICT. Samen met collega's schreef hij één van de meest gebruikte handboeken voor hoger onderwijsdocenten in Nederland.
Ton Kallenberg Gerard Baars Linda van der Grijspaarde
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
Een compleet handboek dat uitgebreid ingaat op didactische principes, werkvormen en methoden voor docenten in het hoger onderwijs. Van leerdoelen opstellen tot toetsmethoden kiezen: alle essentiële didactische competenties komen aan bod met praktische toepassingen.
Boek bekijken
65,50
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden

Didactische Werkvormen: Variatie als Sleutel

Een belangrijke pijler van effectieve didactiek is het beheersen van diverse werkvormen. Variatie in je aanpak houdt leerlingen alert, sluit aan bij verschillende leerstijlen en maakt leren dynamisch. Werkvormen zijn de concrete invulling van didactische principes: ze geven vorm aan hoe je interactie tussen docent en leerling, en tussen leerlingen onderling, organiseert.

Piet Hoogeveen Jos Winkels
Het didactische werkvormenboek
Dit klassieker biedt een uitgebreide verzameling didactische werkvormen voor effectief lesgeven. Het boek helpt docenten om hun lessen gevarieerd en activerend vorm te geven met praktische methoden en technieken die direct toepasbaar zijn in de onderwijspraktijk.
Boek bekijken
50,-
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
Een leraar van klasse
Peter de Roode
Een inspirerend artikel over het doorgroeien als docent, waarbij didactiek niet alleen gaat over technieken maar ook over het ontwikkelen van een visie op leren. De koppeling tussen fasen in begeleiding en het bevorderen van zelfstandigheid biedt verfrissende inzichten.

Auteurs die schrijven over 'didactiek'

Breindidactiek: Leren Volgens de Hersenen

Een van de meest opwindende ontwikkelingen in de didactiek is de integratie van breinonderzoek. We weten nu veel beter hoe het brein leert, wat invloed heeft op motivatie en hoe kennis het beste beklijft. Deze inzichten leiden tot een vernieuwende aanpak: breindidactiek. Door didactiek af te stemmen op de werking van het brein, maak je leerprocessen effectiever én prettiger.

Spotlight: Gerjanne Dirksen

Gerjanne Dirksen is de grondlegger van breindidactiek en oprichter van het BreinCentraal Leren Instituut. Zij verbindt wetenschappelijke breinkennis met de praktijk van opleiden en ontwikkelde de invloedrijke zes breinprincipes en de ASOOO-benadering voor leermotivatie.
Gerjanne Dirksen Monica Den Boer Hulda Möller Jacquelien Willemse
Breindidactiek
Een baanbrekend werk dat breinkennis praktisch toepasbaar maakt voor docenten en trainers. Het boek introduceert zes breinprincipes om didactiek te verrijken en de ASOOO-benadering om leermotivatie structureel te bevorderen. Essentieel voor moderne onderwijsprofessionals.
Boek bekijken
25,95
Dit product is uitverkocht

Online en Blended Didactiek

De digitalisering heeft de didactiek een nieuwe dimensie gegeven. Online trainen en lesgeven vraagt om aangepaste didactische strategieën. Het gaat niet om technische snufjes, maar om het vertalen van didactische principes naar de digitale leeromgeving. Hoe hou je leerlingen betrokken achter een scherm? Welke digitale werkvormen zijn effectief? En hoe combineer je online en fysieke momenten optimaal?

SPOTLIGHT: Karin de Galan

Karin de Galan is oprichter van de school voor training en heeft zich gespecialiseerd in het effectief ontwerpen van trainingen. Haar methoden zijn gebaseerd op jarenlange praktijkervaring en wetenschappelijk onderzoek naar wat leerlingen helpt om nieuwe kennis en vaardigheden daadwerkelijk te leren. Meer over Karin de Galan
Karin de Galan
Online trainen
Een praktijkgericht boek dat een didactische structuur biedt voor effectief online trainen. De focus ligt niet op techniek maar op lesmethoden die online werken. Ideaal voor trainers en docenten die hun online didactiek willen professionaliseren.
Boek bekijken
30,-
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Opleidingskunde - LEREN in het werk, rond het werk, voor het werk
Nico Jong
Dit artikel verkent moderne perspectieven op opleidingskunde waarbij leren in, rond en voor het werk centraal staat. Een relationele ontwerpbenadering waarbij ontwerpers samen met betrokkenen leertrajecten vormgeven, sluit naadloos aan bij hedendaagse didactische inzichten.

Praktische Didactiek voor Trainers

Trainers in het bedrijfsleven hebben specifieke didactische uitdagingen. Volwassenen leren anders dan kinderen, brengen veel ervaring mee en willen directe praktische toepasbaarheid. De didactiek voor trainers moet daarom pragmatisch en activerend zijn, met concrete werkvormen die participatie stimuleren.

Marcolien Huybers
HOE-boek voor de trainer
Een uitgebreid overzicht van didactische werkvormen specifiek voor trainers. Het boek laat zien hoe verschillende werkvormen effectief ingezet kunnen worden om leerprocessen te optimaliseren en deelnemers actief betrokken te houden bij trainingen.
Boek bekijken
40,-
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Het Groot Werkvormenboek deel 2 - ' Alsjeblieft, gebruik dit boek!'
Veerle Blajic-Kik
Een waardevolle aanvulling op didactisch gereedschap met een innovatieve benadering: werkvormen georganiseerd in een learning chain. Dit artikel laat zien hoe je door systematisch te werken aan openen, focussen, inhoud, vertalen en afronden tot betere bijeenkomsten komt.

Evidence-Based Didactiek: Wat Werkt Echt?

Niet alle didactische methoden zijn even effectief. Decennialang onderzoek heeft uitgewezen welke strategieën aantoonbaar leiden tot betere leerresultaten. Deze evidence-based benadering helpt docenten keuzes te maken op basis van wetenschappelijke inzichten in plaats van intuïtie of traditie. Robert Marzano heeft hierop baanbrekend onderzoek verricht.

Robert Marzano Debra Pickering Jane Pollock
Wat werkt in de klas
Dit boek presenteert negen wetenschappelijk onderbouwde didactische strategieën die aantoonbaar werken. Gebaseerd op meta-analyses van duizenden studies biedt het concrete handvatten voor leraren om hun onderwijs effectiever te maken en leerresultaten te verbeteren.
Boek bekijken
39,-
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Wat werkt in de klas Effectieve didactiek is gebaseerd op wetenschappelijk bewijs, niet op aannames. Door systematisch strategieën toe te passen die aantoonbaar werken, kunnen docenten hun impact op leerresultaten significant vergroten. Focus op wat bewezen effectief is.

Vakdidactiek: Specifieke Toepassingen

Naast algemene didactische principes kent elk vak zijn eigen vakdidactiek. De manier waarop je spelling didactisch aanpakt, verschilt fundamenteel van geschiedenisdidactiek of de didactiek van natuurkunde. Vakdidactiek vertaalt algemene principes naar de specifieke kenmerken en uitdagingen van een schoolvak.

Esther Hanssen Robert Chamalaun Arina Banga Martine Gijsel Jeroen Steenbakkers
Spelling en didactiek
Een grondig boek over de didactiek van spellingonderwijs op verschillende onderwijsniveaus. Het biedt concrete didactische handreikingen voor het effectief aanleren van spelling, met praktische voorbeelden en methoden voor de klaspraktijk.
Boek bekijken
35,-
Wordt morgen verstuurd | Gratis verzonden
Meereke Bosua Ron de Bruin
Geschiedenis geven
Dit boek behandelt de specifieke didactische aspecten van geschiedenisonderwijs. Van verhalen vertellen tot het gebruik van beeldmateriaal en het stellen van vragen via de taxonomie van Bloom: alle didactische facetten van geschiedenis geven komen aan bod.
Boek bekijken
53,-
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Lessen in orde
Peter de Roode
Een krachtig pleidooi voor structuur in didactiek. Het artikel laat zien dat orde houden in de klas begint bij duidelijke planning, procedures en consequenties. Docenten die gestructureerd en consequent werken, leggen een stevige basis voor effectief leren.

Digitale Didactiek in de 21e Eeuw

Educatieve technologie heeft de didactiek verrijkt met nieuwe mogelijkheden, maar vraagt ook om een kritische blik. Niet elke digitale tool verbetert het leren. Het gaat erom digitale middelen evidence-informed in te zetten, passend bij didactische doelen en leerprocessen.

Wouter Buelens Mitte Schroeven Tim Surma Kristel Vanhoyweghen Paul Kirschner
Wijze Lessen Digitale didactiek
Een wetenschappelijk onderbouwd boek over hoe educatieve technologie effectief ingezet kan worden in het onderwijs. Het beschrijft op evidence-informed wijze wanneer en hoe digitale didactiek meerwaarde heeft voor leerprocessen en onderwijskwaliteit.
Boek bekijken
29,50
Op voorraad | Nu besteld, dinsdag in huis | Gratis verzonden
Leren & presteren - 'Overtuigend'
Veerle Blajic-Kik
Een helder en overtuigend artikel over leren en presteren dat didactische mythes doorprikt. Het benadrukt dat leren niet altijd leuk hoeft te zijn en toont aan dat leerstijlen niet bestaan. Een must-read voor iedere onderwijsprofessional die evidence-based wil werken.

De Reflectieve Didacticus

De beste docenten blijven leren en ontwikkelen. Reflectie op je eigen didactisch handelen is cruciaal voor professionele groei. Door systematisch te onderzoeken wat werkt en wat niet, door feedback te vragen en je aanpak aan te passen, blijf je je didactische vaardigheden verbeteren. Didactiek is geen statisch vak maar vraagt om voortdurende ontwikkeling.

Totaalvisie: Didactiek als Levend Vak

Didactiek is rijk, divers en voortdurend in beweging. Van breinkennis tot digitale tools, van algemene principes tot vakspecifieke toepassingen: het didactisch landschap biedt eindeloze mogelijkheden om je onderwijs te verbeteren. De rode draad? Focus op wat werkt, blijf leren van je praktijk en durf te experimenteren. Want uiteindelijk gaat het erom dat leerlingen leren - en daar draait alle didactiek om.

Boeken over 'didactiek' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'didactiek'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden