Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Steve Hoffman: ‘Er zijn zoveel nieuwe mogelijkheden voor startups’ interview
14 mei 2019 | Jeroen Ansink

Bij Founders Space begeleidt Steve S. Hoffman startups en organisaties in innovatie. In zijn onlangs in het Nederlands verschenen boek Olifanten laten vliegen – Radicale innovatie in organisaties beschrijft hij wat we van succesvolle startups kunnen leren. ‘Steek niet te veel tijd in een idee, maar liever in het vinden van de juiste mensen.’

Is het geen ongelijke strijd voor startups: hoe kunnen ze het opnemen tegen grote spelers als Google en Facebook?
Als je het als startup nu opneemt tegen Amazon, Facebook of Google, dan zul je het onderspit delven inderdaad. Die bedrijven hebben enorme platformen die ze kunnen inzetten. Maar er zullen altijd mogelijkheden opkomen buiten de grote spelers om. Ik kan me de dag nog heugen dat Sun Microsystems, IBM en Microsoft alles en iedereen overheersten. Niemand dacht dat een onderneming het op kon nemen tegen Microsoft dat 93 procent van de markt in handen had. Het internet heeft dat volledig veranderd. Microsoft verloor de oorlog om de browser en om de mobiele telefoon en het is pas van de laatste jaren dat ze aan het terugkomen zijn. Nieuwe terreinen hebben het overgenomen, met nieuwe technologieën en bedrijven. Zoiets kan weer gebeuren, want nieuwe technologieën komen altijd op.

Waar liggen die nieuwe mogelijkheden?
Er zijn er zoveel. Kunstmatige intelligentie kan bijvoorbeeld hetzelfde betekenen voor bedrijven als het internet. Een ander voorbeeld is gentechnologie, waarmee nieuwe schepsels en industrieën kunnen worden geschapen. Dat zal enorm waardevol worden om problemen als het wereldwijde voedseltekort en klimaatverandering aan te pakken. En er komen allerlei materialen aan die kenmerken hebben die we nog helemaal niet kennen. Grafeem is zo dun als papier en tweehonderd keer sterker dan staal; het lijkt iets uit een cartoon, maar het is echt. Nanotechnologie is heel, heel krachtig. In onderzoekslaboratoria wordt onderzoek gedaan naar kleine robots die via de bloedbaan in de toekomst wellicht kankercellen kunnen aanvallen. Computerinterfaces die de hersenen kunnen lezen is een industrie die in potentie net zo groot kan worden als het internet. Stel je voor dat we onze breinen direct kunnen verbinden met het internet. Het zijn heel spannende tijden voor ondernemers, want er zijn voldoende onontgonnen terreinen die onderzocht kunnen worden.

Is het niet te vroeg om als startup in deze technologie te duiken?
Nee, dit het moment om deze industrieën te gaan onderzoeken. Absoluut het juiste moment. Je moet vroeg beginnen en deze gebieden groeien heel erg snel.

Wat is een innovatie?
Innovatie vindt plaats wanneer creatieve en wetenschappelijke processen samenkomen om iets nieuws en bruikbaars te creëren. De meeste technologie wordt uitgevonden en ontwikkeld in universiteiten, maar ondernemers zijn vaak heel goed in het gebruiken van deze technologie om praktische problemen op te lossen. Alle technologie en software voor AirBnB was bijvoorbeeld al op de markt, van websites om ruimtes te verhuren tot online betaalsystemen en systemen om woningen en mensen te recenseren. AirBnB heeft die systemen gebruikt om het verhuren transparanter te maken. Daarmee boorden ze een enorme markt van ongebruikt vastgoed aan, omdat iedereen met een ruimte die kon veranderen in een bed & breakfast. De technologie was niet nieuw, ze hebben het alleen op een unieke manier bij elkaar gebracht om een probleem op te lossen. Dat is innovatie.

Waarom moeten twee pizza’s voldoende zijn voor het hele innovatieteam?
Het belangrijkste deel van een onderneming in innovatie is het selecteren van de juiste mensen. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat wanneer de juiste mensen missen in een team, het bedrijf belangrijke hordes niet kan nemen. Steek niet te veel tijd in een idee, want dat zal veranderen. Het eerste idee is vaak fout en je zult meestal opnieuw moeten beginnen. Steek die tijd liever in het vinden van de juiste mensen en het definiëren van de richting die je op wilt. Op welk vlak wil je problemen oplossen? Hoe krijg je de juiste mensen in dezelfde ruimte om een idee tot realiteit te maken? In het begin moet je team niet groter zijn dan het aantal mensen dat je kunt voeden met twee pizza’s. Kleine teams zijn minder hiërarchisch en er zijn minder mensen die bezig gehouden moeten worden. Essentieel voor succes is om het team klein te houden totdat je de juiste richting hebt gevonden. Dan kun je gaan uitbreiden.

Timing is essentieel, stelt u.
Zodra je een team hebt, is het tweede kritieke punt het vinden van vraag. Waar zit de behoefte die nog niemand heeft gezien? Belangrijk hierbij is dat het ondernemersecosysteem er klaar voor is. Veel bedrijven zijn simpelweg te vroeg. Neem Digital Entertainment Network, DEN, een bedrijf dat video’s online wilde zetten. De voorloper van YouTube liep tegen allerlei problemen aan, zo waren er nog niet zoveel mensen online, waren de video’s nogal crappy om naar te kijken en was de bandbreedte beperkt.

Is timing simpelweg pech, of is het ook een vaardigheid om op het juiste moment te komen met een innovatie?
Het is allebei. Het eerste idee van YouTube was bijvoorbeeld om een datingsite te worden waarop mensen hun video’s konden uploaden voor potentiele partners. Alleen wilde niemand dat, het idee was ten dode opgeschreven. Bij YouTube was men slim genoeg om in te zien dat ze iets aan het doen waren dat niet werkte – en neem van mij aan, het is zo moeilijk om een idee op te geven waaraan je je gecommitteerd hebt. Dat is dus niet geluk, maar op een goede manier signalen oppikken van je klanten. Instagram is een ander goed voorbeeld. Eerst heette het Burbn, een app die veel te ingewikkeld was met puntensystemen, plannen maken voor ontmoetingen met vrienden op locaties en nog meer. In de data zag men dat mensen de app vooral gebruikten om foto’s te delen en dat de filters populair waren. Door deze functies prioriteit te geven in de nieuwe app Instagram waren ze op de juiste plek op het juiste moment. Niet alleen vanwege geluk, maar ook omdat ze goed hadden getest wat werkte.


Olifanten laten vliegen - Het proces van radicale innovatie preview
16 januari 2019 | Steven Hoffman

Voor zowat iedere grote onderneming heeft innovatie tegenwoordig de allerhoogste prioriteit. Toch denkt nog niet één op de vier topmanagers dat de eigen organisatie er goed in is.

De druk om te innoveren wordt steeds groter, en de prijs die wordt betaald wanneer het niet lukt steeds hoger. Intussen wil het bij de meeste ondernemingen maar niet opschieten. Ze bedienen zich allemaal nog steeds van methoden die decennia geleden zijn bedacht en die inmiddels allang achterhaald zijn. Daarom, ook, verliezen de allergrootste ondernemingen ter wereld soms een complete markt aan een startup waarvan ze nog nooit hadden gehoord.

Als de ‘kapitein’ van Founders Space, een van de meest vooraanstaande incubators en accelerators wereldwijd, opereer ik al tijden in de frontlinie van innovatie. Een incubator gaat meestal aan de slag met eigen ideeën en brengt het team en de financiering, bedrijfsmiddelen en relaties bij elkaar om er een succesvol bedrijf van te maken. Een accelerator creëert geen bedrijven maar trekt jonge bedrijven – bedrijven in een pril ontwikkelingsstadium – aan, en geeft die de begeleiding, middelen, relaties, opleiding en financiering die ze nodig hebben om sneller te groeien.

In mijn boek laat ik je zien hoe zowel succesvolle startups als gevestigde ondernemingen te werk gaan om nieuwe producten en diensten op de markt te brengen. Ook geef ik de antwoorden op de cruciale vragen voor iedere innovator:

- Hoe innoveren de entrepreneurs in Silicon Valley?

- Waarom lopen sommige van de slimste ondernemingen vast in het innovatieproces?

- Hoe kan een innovatieteam het beste worden gestructureerd?

- Wie moeten er in die teams zitten, en wat moeten zij kunnen?

- Hoe kan er worden geïnnoveerd in een grote organisatie?

- Welke methoden en processen leveren aanhoudende resultaten op?

- Hoe benoem je de volgende miljardenkans?

De antwoorden op deze vragen liggen niet voor het oprapen. Innovatie is een ingewikkeld, rommelig en vaak troebel proces. Toch zal ik dit proces stap voor stap uit de doeken doen, en tot in detail laten zien hoe het ook in jouw onderneming kan worden opgetuigd. Ik leg uit hoe je de lessen kunt overnemen en in iedere gevestigde onderneming kunt toepassen – of het nu een startup is, een familiebedrijf of een multinational.

Ik denk dat ik dat alles goed kan uitleggen omdat ik het allemaal zelf in de praktijk heb gedaan. Ik was een van de medeoprichters bij drie met durfkapitaal gefinancierde startups. Ik heb ‘met mijn voeten in de modder van de loopgraven gestaan’ en gevochten om de juiste koers voor mijn bedrijven te vinden. Ik heb aan den lijve ervaren hoe zwaar het is. Ik heb de zeepbel van de dot-coms zien groeien en uit elkaar zien spatten. Ik heb de financiële crisis van 2008 meegemaakt. Ik heb enkele van de hoogste golven in de technologie actief meebeleefd. Al die ervaring, successen en bloed, zweet en tranen vormen de basis voor wat ik te vertellen heb.

Ik heb ook gewerkt voor grote, beursgenoteerde ondernemingen. Ik heb managers gecoacht bij onder meer IBM, Fujitsu en Huawei. Ik heb allerlei familiebedrijven geholpen. Door mijn veelzijdige achtergrond kan ik innovatie bezien door de bril van de starter die bijna geen cent te makken heeft, maar ook door die van de topmanager bij een groot concern. Ik bekijk innovatie in dit boek vanuit beide gezichtspunten. Ik laat zien hoe innovatie uitpakt bij zowel een startup als sommige van de allergrootste conglomeraten ter wereld.

Waarom vond ik dat ik dit boek moest schrijven? Er zijn immers al veel boeken over innovatie te krijgen. Geen daarvan behandelt echter de processen en methoden van een incubator uit Silicon Valley en laat zien hoe die kunnen worden toegepast bij allerlei verschillende bedrijven, van de grote concerns tot de starters in de spreekwoordelijke garage. Die kennis in combinatie met mijn eigen, persoonlijke ervaring geven mij een diepgaand inzicht in de manier waarop innovatie tot stand komt in allerlei verschillende organisaties, culturen en bedrijfsomgevingen. Dat alles kan ik samenballen tot iets wat iedereen kan toepassen. Met dit boek wil ik jou laten zien hoe je de ideeën, de energie en het vernuft van Silicon Valley voor je kunt laten werken in je eigen bedrijf – zodat je de concurrentie te slim af kunt zijn en kunt verslaan. Wanneer je mijn boek eenmaal hebt gelezen en de inzichten eruit hebt verwerkt, kun je hopelijk vleugels geven aan dat onmogelijk grote idee van je.

Steven Hoffman is ‘kapitein’ van Founders Space, een internationaal vooraanstaande accelerator voor startups, met ruim vijftig partners verspreid over twee.ntwintig landen. Hoffman heeft honderden oprichters van startups en managers uit ondernemingen bijgebracht hoe je kunt innoveren. Hij werkt veel samen met de grootste ondernemingen en durfinvesteerders ter wereld. Hij is de auteur van Olifanten laten vliegen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden