Lees verder
Teun den Dekker (1983) ondersteunt organisaties bij het toepassen van design thinking als werk- en denkwijze. Hij doet dit als creatief directeur bij /LAB service & experience design en als research & strategic design partner bij Periscoop Agency.
Meer over Teun den DekkerDesign Thinking
Paperback Nederlands 2023 2e druk 9789001078270Samenvatting
- De aanpak Design Thinking vertaald naar een eenvoudig toepasbaar model;
- bevat een uitgebreid deel over tooling en gereedschap;
- duidelijke koppeling tussen de theorie en de designpraktijk.
Hedendaagse organisaties zien zich geconfronteerd met complexe problemen en vraagstukken die niet langer eenduidig en eenvoudig te definiëren zijn. Bij het adequaat inspelen op deze maatschappelijke vraagstukken komt de creatieve oplossingsstrategie die Design Thinking biedt goed van pas. Dit boek ontrafelt het denk- en werkproces dat aan Design Thinking ten grondslag ligt en biedt praktische handvaten om aan de slag te gaan met Design Thinking.
Elk van de vier hoofdstukken van deze volledige herziene, tweede editie benadert Design Thinking op een andere wijze: als denkwijze, werkwijze, projectaanpak en een verzameling methoden. Het hoofdstuk over Design Thinking als denkwijze gaat in op de probleembenadering en grondhoudingen van ‘designthinkers’. In het deel over Design Thinking als werkwijze komen de verschillende fases in een designproces en de cyclus van Design Thinking aan bod. Het daaropvolgende hoofdstuk, over Design Thinking als projectaanpak, is gewijd aan oefenen met Design Thinking. Het boek sluit af met een uitgebreid hoofdstuk over de tools en methoden die worden ingezet bij een designproject.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Teun den Dekker
Inhoudsopgave
Design thinking is een manier van onderwijs vormgeven 11
1 Design thinking is een werkwijze 17
1.1 Inleiding 19
1.2 De cyclus van design thinking 20
1.3 Het designproces 24
1.4 Ontdekkingsfase: houden van het probleem 25
1.5 Definitiefase: probleem definiëren 29
1.6 Ontwikkelfase: werk maken van oplossingen 31
1.7 Implementatiefase: naar functionerende oplossingen in de praktijk 37
1.8 Design thinking kan botsen met heersende organisatiecultuur 39
1.9 Design thinking inzetten als bedrijfsstrategie 41
2 Design thinking is een denkwijze 47
2.1 Inleiding 49
2.2 Grondhoudingen van design thinking 49
2.3 Werk samen 51
2.4 Leef je in 54
2.5 Denk flexibel 58
2.6 Experimenteer erop los 62
2.7 Verbeeld het je 65
2.8 Werk integraal 69
3 Design thinking is een projectaanpak 77
3.1 Inleiding 79
3.2 Ontdekkingsfase: van aanleiding naar inzicht 84
3.3 Definitiefase: van inzicht naar probleemdefinitie en oplossingsgebied 92
3.4 Ontwikkelfase: van oplossingsgebied naar oplossingen 100
3.5 Implementatiefase: van oplossingen naar de praktijk 104
4 Design thinking is een verzameling tools 111
10 minuten Google 114
Aannames verbreken 116
Brainstormen 118
Brainwriting 120
Business Model Canvas 122
COCD-box 126
Criteria matrix (Decision matrix) 128
Design brief 130
Design critique 132
Desktop walkthrough 134
Empathy map 136
Exercitie post-its 138
Feedbackformulier prototypes 140
Focusgroep 142
Highlighter 144
HMW-vragen 146
Interviewen 148
Inzichtkaarten 152
Karakterprofielen 154
Klantreis (Customer journey map) 156
Magazinecover 158
Moodboard 160
Morfologische kaart 162
Observeren 166
Offertetraject 170
One hour prototype 172
Paradox 174
Persona’s 178
Pitchen 182
Reis der emoties 184
Roadmap voor het designproject 186
Roadshow 190
Rolinvulling 192
Rollenspel 194
Scenario’s 196
Schaduwen 198
Spinnenweb 200
Stakeholdersmap 202
Starbusting 206
Storyboard 208
Teamvergadering 210
Uitkijktoren 212
User diaries 214
Verhuisdoos 216
Vragenlijsten 218
Vuistregeltest 220
Waardepropositie Canvas 222
Workshop 224
Literatuur 226
Notities per hoofdstuk 228
Over de auteur 238
Register 239
Illustratieverantwoording 242
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan