

Henk Schilstra is een econoom met brede bedrijfskundige ervaring, gespecialiseerd in strategie, finance en organisatie. Hij is hogeschooldocent bij diverse opleidingen van de Hogeschool Inholland. Daarnaast is hij als onderzoeker betrokken bij BDSi, een netwerkorganisatie die organisaties begeleidt in het versterken van de concurrentiekracht.
Meer over Henk SchilstraIntegrale bedrijfsanalyse
Paperback Nederlands 2022 6e druk 9789001599065Samenvatting
- Studenten leren integrale bedrijfsanalyses uitvoeren vanuit een financieel perspectief;
- Een echt 'doe-boek' met veel opdrachten, waarmee de student zelfstandig aan de slag kan;
- toegankelijk en actueel, sluit daardoor goed aan op de beroepspraktijk.
Integrale Bedrijfsanalyse leert studenten zelfstandig en systematisch een integrale bedrijfsanalyse uitvoeren vanuit een financieel perspectief. Rapportage is daarbij een belangrijk onderdeel. Studenten maken kennis met de elementaire theorie van de bedrijfsanalyse en krijgen een duidelijk beeld van de brede context van de financiële functie. Ook ontwikkelen ze de bijbehorende competenties: kennis van mondiale financieel-economische gebeurtenissen, analytisch vermogen en vaardigheden om financiële data te interpreteren.
Integrale Bedrijfsanalyse is een deel uit de succesvolle serie Financieel Management.
Deze hernieuwde zesde editie heeft een apart hoofdstuk over de technische analyse. Daarnaast is er nu aandacht voor strategische besluitvorming en langetermijn-waardecreatie op sociaal, ecologisch en economisch vlak. Hieraan gerelateerd komen ook de ‘sustainable development goals’ en de methodiek van het bedrijfsmodel aan bod. Bij het hoofdstuk over ‘forecasting’ zijn inzichten uit de lerende organisatie en enkele Exceltechnieken toegevoegd. Ook de rijke online leeromgeving bij deze uitgave is volledig hernieuwd.
Integrale Bedrijfsanalyse kan vanaf de propedeutische fase worden ingezet bij verschillende opleidingen, zoals Accountancy, Finance & Control, Bedrijfskunde, Business Studies en Commerciële Economie.
Studenten en docenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. webcolleges, Excel-analysemodellen en PowerPointpresentaties.
Trefwoorden
bedrijfsanalyse financieel management bedrijfseconomie strategie ondernemingsanalyse beroepsproducten risicomanagement fundamentele analyse groeimanagement swot-analyse forecasting duurzame ontwikkelingsdoelen technische analyse bedrijfsmodel budgettering beleggingsadvies bedrijfstakanalyse vijfkrachtenmodel accountancy excel analysemodel 7s-model financiële functie omzet- en winstanalyse concurrentiecyclus financieel risico hoger onderwijs indicatoren bedrijfstaklevenscyclus bedrijfsrisico groeirichtingen
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Doelstellingen 12
1.2 Duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) 17
1.3 Het bedrijfsmodel 18
1.4 De concurrentiecyclus 20
1.5 7S-model 22
Literatuur 25
2 Bedrijfstakanalyse 29
2.1 Vijfkrachtenmodel van Porter 30
2.2 SGR-schema van Bain 39
Literatuur 42
3 Bedrijfsanalyse 45
3.1 Fundamentele analyse 46
3.2 Omzet- en winstanalyse 65
3.3 Bedrijfstaklevenscyclus 70
Literatuur 74
4 Technische analyse 77
4.1 Chart reading 78
4.2 Trendanalyse 81
4.3 Koerspatronen 83
4.4 Cross-overtechniek 87
4.5 Indicatoren 89
Literatuur 95
5 Risicomanagement 97
5.1 Risico 98
5.2 Commercieel risico 102
5.3 Bedrijfsrisico 104
5.4 Financieel risico 107
5.5 Totaalrisico 109
Literatuur 113
6 Groeimanagement 115
6.1 Groeirichtingen 116
6.2 Groeivormen 122
6.3 Groeiroutes 131
Literatuur 132
7 Forecasting 135
7.1 Planning en control 136
7.2 Budgettering 137
7.3 Forecasting 139
Literatuur 148
8 SWOT-analyse 151
8.1 Strategische vraagstukken 152
8.2 Stappenplan SWOT-analyse 153
Literatuur 158
9 Conclusies en beleggingsadvies 161
9.1 Conclusies 162
9.2 Advies 164
Literatuur 168
Appendix 1 Excel AnalyseModel© 169
Appendix 2 Overzicht van de beroepsopdrachten die leiden tot een beroepsproduct 175
Register 177
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan