Marco Loos is hoogleraar Privaatrecht, in het bijzonder het Europees consumentenrecht, aan de Universiteit van Amsterdam en onder meer lid van de Study Group on a European Civil Code en rechter-plaatsvervanger bij de rechtbank te 's-Hertogenbosch.
Meer over Marco LoosPakketreisovereenkomst en passagiersrechten
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789013167924Samenvatting
Wanneer kan een pakketreis kosteloos geannuleerd worden en welke rechten heeft een reiziger in geval van annulering of vertraging? Deze monografie geeft een handzaam en systematisch overzicht van het geldende passagiersrecht. Ook de annulering en conformiteit van pakketreizen wordt besproken. De uitgave is uniek; iets soortgelijks bestaat nog niet op de Nederlandse markt.
In Nederland wordt er veel geprocedeerd over pakketreizen en passagiersrechten. In het bijzonder na de corona-pandemie is dit aantal enorm toegenomen. Toch bestond een handzame monografie over deze onderwerpen nog niet, waardoor er de nodige onduidelijkheden zijn. Wanneer kan een reiziger een pakketreis kosteloos annuleren? Welke rechten heeft een reiziger in geval van non-conformiteit bij de uitvoering van een pakketreis? En heeft de passagier van een luchtvaartmaatschappij, een trein, een bus of een boot recht op compensatie bij instapweigering, annulering of vertraging? In Pakketreisovereenkomst en passagiersrechten worden deze en andere vragen voorzien van heldere antwoorden. Daarmee biedt de titel aanknopingspunten voor het inschatten van proceskansen.
Dit is zeer waardevol voor rechtsbijstandsverleners, zoals advocaten en rechtsbijstandsverzekeraars. Na de corona-pandemie staan pakketreizen en vluchten volop in de belangstelling. Deze monografie biedt inzicht in de bestaande en actuele regelgeving en rechtspraak op beide terreinen. Pakketreisovereenkomst en passagiersrechten is name bedoeld voor rechtsbijstandverleners (advocaten, rechtsbijstandsverzekeraars), de rechterlijke macht en de leden van geschillencommissies.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Afkortingenlijst / XI
Verkort aangehaalde literatuur / XIII
HOOFDSTUK 1
Algemeen / 1
1 Inleiding / 1
2 Plaats en ontstaan van de regeling / 1
3 Dwingendrechtelijke karakter / 3
4 Volledige harmonisatie / 4
5 Regels buiten titel 7.7A van belang voor de pakketreisovereenkomst / 5
6 Rol algemene reisvoorwaarden / 7
7 Internationale pakketreisovereenkomsten / 9
8 Rechtsvergelijking / 10
HOOFDSTUK 2
Begrippen en toepassingsgebied / 15
9 Omschrijving en toepassingsgebied / 15
10 Het begrip ‘reiziger’ / 16
11 De begrippen ‘handelaar’, ‘organisator’ en ‘doorverkoper’ / 17
12 Het begrip ‘reisdienst’ / 19
13 De begrippen ‘pakketreis’ en ‘pakketreisovereenkomst’ / 22
14 Het begrip ‘gekoppeld reisarrangement’ / 25
HOOFDSTUK 3
Totstandkoming pakketreisovereenkomst / 27
15 Aanbod en aanvaarding / 27
16 Informatieplichten en bedenktijden bij pakketreisovereenkomsten / 30
17 Oneerlijke handelspraktijken / 37
HOOFDSTUK 4
Wijziging en beëindiging pakketreisovereenkomst voor vertrek / 39
18 Indeplaatsstelling / 39
19 Wijziging van de pakketreisovereenkomst / 41
20 Beëindiging door de reiziger voor vertrek / 44
21 Beëindiging door de organisator voor vertrek / 48
HOOFDSTUK 5
Conformiteit en gevolgen van non-conformiteit / 51
22 Conformiteitsvereiste / 51
23 Klachtplicht en verval- en verjaringstermijnen bij non-conformiteit / 56
24 Herstel, zelfhulp en alternatief arrangement / 59
25 Beëindiging bij non-conformiteit / 60
26 Prijsverlaging / 62
27 Schadevergoeding / 64
28 Beperkingen van de schadevergoedingsplicht bij non-conformiteit / 66
29 Onvermijdbare en buitengewone omstandigheden / 69
30 Hulp en bijstand aan de reiziger / 71
HOOFDSTUK 6
Verplichtingen van de reiziger en gevolgen van niet-nakoming daarvan / 73
31 Betaling van de reissom / 73
32 Andere verplichtingen van de reiziger / 74
HOOFDSTUK 7
Insolventiebescherming, gekoppelde reisarrangementen en boekingsfouten / 77
33 Maatregelen tegen insolventie en insolvabiliteit / 77
34 Informatieplicht ‘koppelende’ reisdienstverlener / 79
35 Aansprakelijkheid doorverkoper bij boekingsfouten / 81
HOOFDSTUK 8
Passagiersverordeningen / 83
36 Inleiding / 83
37 Luchtvaart: de Verordening Instapweigering / 84
38 Instapweigering en annulering / 86
39 Vertraging / 89
40 Buitengewone omstandigheden die niet voorkomen konden worden / 91
41 Terugbetaling ticketprijs en re-routing / 95
42 Verzorging / 97
43 Upgrading en downgrading / 99
44 Herziening Verordening Instapweigering / 100
45 Trein / 101
46 Bus / 107
47 Boot / 109
Jurisprudentieregister / 117
Trefwoordenregister / 123
Monografieën BW / 127
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan