Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De mentale wereld van merken

Gebonden Nederlands 1999 9789014061931
Verkooppositie 999999955 dagen in de top 100
Niet leverbaar.

Samenvatting

In ons geheugen zit een enorme hoeveelheid merken opgeslagen. Aan elk van die merknamen zit weer informatie gekoppeld: flarden uit reclameboodschappen, gebruikssituaties, zintuiglijke ervaringen met het merk en nog veel meer. Een heel netwerk van associaties die zich, afhankelijk van de omstandigheden, in ons bewustzijn op de voorgrond dringen. Hoe gaat dat in zijn werk? Welke informatie wordt opgeslagen? Welke technieken zijn er om daar onderzoek naar te doen? Dat zijn de drie kernvragen die in dit boek centraal staan en die elk in een afzonderlijk deel aan de orde komen.
'De mentale wereld van merken' begint aan de basis: de bouw en werking van de hersenen. Willen we immers iets begrijpen van de associaties die mensen bij merken hebben, dan is kennis van het algemene biologische raamwerk waarbinnen zich dat afspeelt, een noodzaak. En dat betekent kennis van het bewustzijn, het geheugen, het leren, het vergeten en de herinnering. Daarover gaat Deel 1. Het tweede deel richt zich specifiek op de informatie die met betrekking tot een merk in het geheugen van mensen wordt opgeslagen. Deze informatie is uitgesplitst in zeven componenten, die in evenzoveel hoofdstukken aan de orde komen en die als geheel de merkrepresentatie vormen. Deel 3 geeft ten slotte een uitgebreid overzicht van de technieken die worden toegepast om merkreprestentatie te onderzoeken.
'De mentale wereld van merken' legt de fundamenten bloot van merken in het geheugen van consumenten. Het overtuigt de lezer van zaken als het belang van emoties, de betrekkelijkheid van taal, de onbeweeglijkheid van gevestigde posities en de gebrekkigheid van analyses bij onderzoek naar merken. Ter verduidelijking van de tekst is het boek rijk voorzien van illustraties en citaten van specialisten op de diverse deel terreinen.

Specificaties

ISBN13:9789014061931
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:537
Verschijningsdatum:20-1-2012
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (1)

FEM Business | 20 maart 2000
Snelwegen aanleggen in het brein Merken bestaan alleen in het hoofd van de consument Henk van der Waal Je bent bij tante Leonie op bezoek, je doopt een madeleine in de thee en wordt overrompeld door een vreemde sensatie. Je probeert uit alle macht te ontdekken wat er met je gebeurt, maar het onderzoek levert niets op.Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Giep Franzen

Giep Franzen was een van de medeoprichters van Franzen, Hey & Veltman, een van de grootste communicatieadviesbureaus van Nederland. In 1995 richtte hij samen met prof. dr. Jan van Cuilenburg de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) op. In 2000 werd Giep uitgeroepen tot reclameman van de eeuw.

Andere boeken door Giep Franzen

Inhoudsopgave

Dankwoord
Inleiding

Deel 1 - Het brein en het geheugen

1. Het brein
2. Het cognitieve en het emotionele brein
3. Geheugenprocessen
4. Geheugensystemen
5. Geheugenrepresentaties
6. Associatieve netwerken
7. De ontwikkeling van het brein en het geheugen

Deel 2 - Merken in ons geheugen

8. Merken in ons geheugen
9. Merkbekendheid
10. Merkbetekenissen
11. Merkemoties
12. Merkpositionering
13. Merkattitude
14. Merkgedragstendentie
15. Merkrelatie
16. De merkrepresentatie

Deel 3 - Onderzoek naar merken in het geheugen

17. Van kerk naar merk: over religies en schijnwerkelijkheden
18. Onderzoek naar de merkrepresentatie
19. Merkbekendheid
20. Merkbetekenissen
21. Merkemoties
22. Merkpositionering
23. Merkattitude
24. Merkgedragstendentie
25. Merkrelatie
26. Onderzoek naar merkrepresentatie
27. Nieuwe vormen van onderzoek
28. Slotbeschouwing

Bijlage

Literatuurlijst

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De mentale wereld van merken