Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , e.a.

Onderneming & Maatschappij

Op zoek naar vertrouwen

Ingenaaid Nederlands 2003 9789023238904
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Steeds meer wordt op bedrijven een beroep gedaan actief bij te dragen aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Dit vraagt om inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen. Maar ook oom een goede relatie met de overheid en de stakeholders: aandeelhouders, werknemers, klanten, leveranciers en vakbonden. Het vertrouwen tussen de onderneming, haar stakeholders en de overheid is daarbij essentieel. 'Onderneming en maatschappij' beschrijft de emancipatie van bedrijven richting maatschappelijk verantwoord ondernemen. Naast inhoudelijke beschouwingen worden concrete instrumenten als een gedragscode, stakeholdersdialoog en verslaglegging beschreven.

Specificaties

ISBN13:9789023238904
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:362
Druk:0
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Muel Kaptein

Muel Kaptein is sinds 1991 als wetenschapper en organisatieadviseur werkzaam op het gebied van de bedrijfsethiek. Zo was hij in 1996 medeoprichter van KPMG Integrity in Nederland, de eerste commerciële adviesdienstverlening op dit gebied. In zijn huidige functie als partner bij KPMG ondersteunt hij, samen met een team van 100 adviseurs, organisaties in het doorlichten en verbeteren van hun integriteit, soft-controls, frauderisicomanagement, compliance en duurzaamheid. Kaptein is eveneens als hoogleraar Bedrijfsethiek en Integriteitmanagement werkzaam op de Erasmus Universiteit. Hij schreef ruim 30 artikelen in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Andere boeken door Muel Kaptein

Inhoudsopgave

Introductie

Deel 1 - Algemeen

1. De culturele inbedding van de onderneming
2. De maatschappelijke uitdagingen
3. Over vertrouwen

Deel 2 - De stakeholders

4. De werknemer en leidinggevende: op zoek naar vertrouwen in nieuwe werkrelaties
5. De werknemer: het individuele arbeidsrecht
6. De consument: op zoek naar echt betrouwbare informatie
7. Het milieu: de eco-efficiencymethode
8. De belegger: op weg naar een duurzaam beleggingsbeleid
9. Het complex van stakeholders: over kwaliteit en corporate ownership

Deel 3 - Organisatievormen

10. De commerciële onderneming
11. De familieonderneming
12. De structuurvennootschap
13. De coöperatie
14. De Europese vennootschap
15. De maatschappelijke onderneming

Deel 4 - Inbedding

16. Compliance
17. Risico- en crisiscommunicatie: een pleidooi voor een receptief debat
18. De stakeholderdialoog: enkele beginselen
19. Maatschappelijke verslaglegging: nieuwe ontwikkelingen
20. Verantwoording en accountantscontrole: op zoek naar vertrouwen
21. Onderneming en maatschappij: wie organiseert het vertrouwen?

Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Onderneming & Maatschappij