Onderneming & Maatschappij
Op zoek naar vertrouwen
Ingenaaid Nederlands 2003 9789023238904Samenvatting
Steeds meer wordt op bedrijven een beroep gedaan actief bij te dragen aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Dit vraagt om inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen. Maar ook oom een goede relatie met de overheid en de stakeholders: aandeelhouders, werknemers, klanten, leveranciers en vakbonden. Het vertrouwen tussen de onderneming, haar stakeholders en de overheid is daarbij essentieel. 'Onderneming en maatschappij' beschrijft de emancipatie van bedrijven richting maatschappelijk verantwoord ondernemen. Naast inhoudelijke beschouwingen worden concrete instrumenten als een gedragscode, stakeholdersdialoog en verslaglegging beschreven.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Algemeen
1. De culturele inbedding van de onderneming
2. De maatschappelijke uitdagingen
3. Over vertrouwen
Deel 2 - De stakeholders
4. De werknemer en leidinggevende: op zoek naar vertrouwen in nieuwe werkrelaties
5. De werknemer: het individuele arbeidsrecht
6. De consument: op zoek naar echt betrouwbare informatie
7. Het milieu: de eco-efficiencymethode
8. De belegger: op weg naar een duurzaam beleggingsbeleid
9. Het complex van stakeholders: over kwaliteit en corporate ownership
Deel 3 - Organisatievormen
10. De commerciële onderneming
11. De familieonderneming
12. De structuurvennootschap
13. De coöperatie
14. De Europese vennootschap
15. De maatschappelijke onderneming
Deel 4 - Inbedding
16. Compliance
17. Risico- en crisiscommunicatie: een pleidooi voor een receptief debat
18. De stakeholderdialoog: enkele beginselen
19. Maatschappelijke verslaglegging: nieuwe ontwikkelingen
20. Verantwoording en accountantscontrole: op zoek naar vertrouwen
21. Onderneming en maatschappij: wie organiseert het vertrouwen?
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan