Strategisch management voor non-profitorganisaties
Koersbepaling, procesregie en metabesturing
Paperback Nederlands 2007 4e druk 9789023243090Samenvatting
Bestuurders en managers van non-profitorganisaties staan voor een complexe opgave. Het speelveld van de organisatie en de daarbij horende spelregels zijn continu aan verandering onderhevig. Gebruikers, burgers, overheid, financiers en toezichthouders stellen steeds hogere eisen aan de dienstverlening. De financiële ruimte groeit niet in dezelfde mate mee. De eisen zijn bovendien vaak tegenstrijdig. De wensen van de overheid botsen nogal eens met die van de professionele medewerker. Het is aan de bestuurder/manager tegenstrijdige eisen, waarden en verwachtingen op elkaar af te stemmen en de organisatie klaar te stomen voor de toekomst.
De bestuurder/manager kan zich daarbij niet baseren op wat in het verleden is goed gegaan. Het beeld van gisteren of vandaag biedt onvoldoende houvast voor de onzekere toekomst van morgen. Stilstaan leidt al gauw tot achteruitgang.
Strategisch management is een doorgaande activiteit met een brede tijdshorizon. Het raakt de ontwikkelingsgang van de
organisatie in haar omgeving.
'Strategisch management voor non-profitorganisaties' laat zien dat bij strategisch management voor non-profitorganisaties altijd drie dimensies centraal staan: inhoudelijke koersbepaling, procesregie en metabesturing. Zonder inhoudelijke koers vaart niemand wel. Maar ook regie op het proces is nodig om de communicatie en verwachtingen in goede banen te leiden. Steeds moeten we ons daarbij de vraag stellen: kunnen we zo verder of moeten we de koers verleggen en bijsturen? De praktische uitwerking van deze drie dimensies in dit boek biedt de bestuurder/manager de bouwstenen voor het ontwikkelen van een eigen aanpak voor strategisch management. Ook is het boek geschikt voor beleidsmedewerkers en gevorderde studenten in het hoger onderwijs en studenten van postdoctorale managementopleidingen.
De auteurs hebben vanuit verschillende functies, zoals bestuurder/manager, wetenschapper, adviseur en politicus, expertise opgebouwd over strategisch management van non-profitorganisaties. Het boek vormt een logische tweeluik met 'Regisseren door reflectie: Strategisch management in praktijk' van Joldersma c.s., maar is ook onafhankelijk daarvan te gebruiken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
Turbulente ontwikkelingen
Meer wegen voor strategisch management
Professionele non-profitorganisatie
Perspectief op strategisch management
Opbouw van dit boek
Non-profitorganisaties in hun omgeving
Introductie
Organisatie als sociaal systeem
Invloed van omgeving en organisatie
Het speelveld in de loop van de tijd
Het speelveld in de ste eeuw
Complexe opgave voor de bestuurder/manager
Strategisch management
Introductie
Scholen van strategisch management
Scholen in perspectief
Perspectieven gecombineerd
Van perspectieven naar dimensies
Koersbepaling, procesregie en metabesturing
Analyse, keuze en implementatie
Conclusie
Inhoudelijke koersbepaling
Introductie
Omschrijving inhoudelijke strategie
Introductie strategische analyse
Bestaande strategie: wat doen we?
Maatschappelijke trends
Intensiteit van de rivaliteit in de sector
Stakeholders in de werkomgeving
Afronding strategische analyse
Keuze
Implementatie
Conclusie
Procesregie
Introductie
Omschrijving procesregie
Introductie sociale systeemanalyse
Cognitive mapping
Analyse sociaal systeem
Keuze
Implementatie
Conclusie
Metabesturing
Introductie
Omschrijving metabesturing
Meta-analyse
Keuze
Implementatie
Conclusie
Epiloog
Literatuurlijst
Trefwoorden
Begrippenlijst
Lijst van figuren
Lijst van tabellen
Lijst van tekstkaders
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan