Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Jongleren met loyaliteiten

Het veelzijdige krachtenveld van de middenmanager

Paperback Nederlands 2010 9789023246008
Voormalig top 100Totaal 2 dagen
Vandaag voor 17:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Middenmanagers onderhouden relaties met meerdere mensen boven, onder en naast hen. Ze willen goed voor hun medewerkers zorgen, hun klanten excellent bedienen, een bijdrage leveren aan de doelstellingen van de organisatie, de besluiten van 'boven' overtuigend uitdragen, veranderingen realiseren, opbouwend samenwerken met hun collega-middenmanagers en tegelijk zorgen dat ze zelf plezier houden in het werk, zich persoonlijk ontwikkelen, carrière maken en zich niet over de kop werken. Soms wijzen al die belangen in dezelfde richting, vaak niet. Veel middenmanagers zal dan ook regelmatig het gevoel bekruipen dat ze moeten 'jongleren met loyaliteiten'.

Hoe kunnen middenmanagers er in zo'n uitdagende context toch uithalen wat erin zit? Om deze vraag te beantwoorden duikt de auteur in de haarvaten van de functie. Ze beschrijft op levendige en herkenbare wijze talrijke uitdagingen die zich binnen het krachtenveld van de middenmanager kunnen voordoen en kijkt welke mogelijkheden er zijn om hiermee om te gaan. Middenmanagers komen zelf uitgebreid aan het woord. Ten slotte wordt samengevat wat deze context betekent voor het leiderschap van de middenmanager.

'Jongleren met loyaliteiten' is prettig leesbaar en is direct toepasbaar in de eigen praktijk. Middenmanagers worden aan het denken gezet over de mate waarin ze zelf aan het jongleren zijn.

Specificaties

ISBN13:9789023246008
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:164
Druk:1
Verschijningsdatum:23-3-2010
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Jonglerende kameleons
Paul Groothengel | 23 april 2010
Middenmanagers hebben het niet makkelijk. Aan alle kanten wordt hard aan hen getrokken. Adviseur en coach Annemarie Mars schreef met het boek Jongleren met loyaliteiten een boeiende handleiding voor middenmanagers die optimaal in balans willen blijven.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
18 stemmen
15
3
0
0
0

Interviews en artikelen (2)

interview
De boekenkast van Annemarie Mars, praktisch adviseur
Joep Schrijvers 4 april 2011 Ze weet alles van middenmanagers. Over hun werk en hun valkuilen. Ze zoekt naar praktische handvatten. Schrijft over weerstand en loyaliteitsconflicten in het hart van de organisatie. Haar belangrijkste vraag is steeds: hoe dan? Hoe ga je het doen? Ze zingt en is moeder van vier jonge kinderen. Maar bovenal is ze adviseur, schrijfster en procesbegeleider. Vandaag bij de boekenkast: Annemarie Mars.
interview
Annemarie Mars: ‘Middenmanager moet jongleren met loyaliteiten’
Paul Groothengel 27 augustus 2010 Met haar vorige boek Hoe krijg je ze mee? won ze een paar jaar geleden de GIDS-prijs. Nu komt veranderkundig adviseur Annemarie Mars met Jongleren met loyaliteiten, een handleiding voor middenmanagers die optimaal in balans willen blijven.

Over Annemarie Mars

Ik ben Annemarie Mars. Als veranderkundig adviseur help ik veranderaars in complexe veranderopgaven met het opzoeken van het wezenlijke gesprek om samen te bewegen. Ik help hen graag om ruimte, richting en sturing te geven aan veranderingen die echt verschil maken. De afgelopen twintig jaar heb ik zeven boeken en bijna 100 blogs geschreven over leiderschap aan verandering. Daarnaast maakte ik de podcast De kunst van het vinden. Naast adviseur en auteur ben ik ook spreker en opleider. Altijd gevoed vanuit bevlogenheid, gericht op interactie, doorspekt met humor en herkenbare voorbeelden. Op dat moment doe ik wat ik het allerliefste doe: mensen aan het denken zetten over hun leiderschap bij verandering, zodat ze weten wat hen in hun complexe situatie te doen staat.

Andere boeken door Annemarie Mars

Inhoudsopgave

Jongleren met loyaliteiten

1 Jongleren met loyaliteiten

2 De middenmanager als leidinggevende
2.1 Over het motiveren van medewerkers
2.2 Over 'moeten'
2.3 Over de middenmanager als coach
2.4 Over visie en inspiratie
2.2 Over aanspreken

3 De middenmanager als ontvanger van sturing van boven
3.1 Over de rolverdeling tussen top- en middenmanagement
3.2 Over het uitdragen van de plannen van de top
3.3 Over rapporteren
3.4 Over regels
3.5 Over bazen en hun gebruiksaanwijzing

4 De middenmanager als teamleider
4.1 Over topsport en teamwork
4.2 Over de sfeer in het team
4.3 Over teambijeenkomsten

5 De middenmanager als collega, als ketenpartner en als aanspreekpunt naar klanten
5.1 Over competitie tussen middenmanagers
5.2 Over de middenmanager in zijn MT
5.3 Over de samenwerking met de staf
5.4 Over middenmanagers die veel buiten de deur zijn
5.5 Over de klant als koning

6 De middenmanager als veranderaar
6.1 Over weerstand tegen veranderingen
6.2 Over veranderen om het veranderen
6.3 Over de ethiek van veranderen
6.4 Over de middenmanager als lemen laag

7 De middenmanager als mens
7.1 Over werkdruk
7.2 Over momenten van eenzaamheid
7.3 Over carrière maken
7.4 Over authenticiteit

8 Het leiderschap van de middenmanager
8.1 Situationeel leiderschap met een ethisch richtsnoer
8.2 Ruimte
8.3 Relaties
8.4 Richting
8.5 Reflectie

Bijlagen

Bronnen

Index

Dankwoord

Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Jongleren met loyaliteiten