Lees verder
Agnes Willenborg en Wina Smeenk zijn ervaren Design Thinking-professionals. Ze passen de principes van design al jarenlang toe.
Meer over de auteursShake it!
Een design thinking-spel voor innovatie en transformatie
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789024404827Samenvatting
'Shake it!' is een praktisch Design Thinking-spel voor managers, ondernemers, trainers, coaches, docenten en studenten die met hun team of organisatie snel tot innovatieve ideeën voor verandering willen komen.
Denken als een kunstenaar, architect of ontwerper om complexe vraagstukken op te lossen: dat is Design Thinking. Designdenken wordt steeds vaker ingezet voor het aanpakken van bedrijfsmatige, organisatorische of sociale vraagstukken. Shake it! helpt op een frisse manier naar deze uitdagingen te kijken en legt uit hoe designdenken en -doen kan worden ingezet om tot verrassende inzichten te komen. Ongeacht de context waarin het te ‘shaken’ vraagstuk speelt, levert het spel gezamenlijke ideeën en acties op. Denk aan nieuwe strategieën, manieren van samenwerken, veranderingsprocessen en innovaties. Bovenal brengt Shake it! inspiratie, energie en plezier.
In het boek wordt uitgelegd wat Design Thinking behelst, en met de 36 methodekaarten kun je direct aan de slag.
Agnes Willenborg en Wina Smeenk zijn ervaren Design Thinking-professionals. Ze passen de principes van design al jarenlang toe. In hun praktijk begeleiden ze mensen en organisaties bij verandering en innovatie. Overtuigd van de kracht van designdenken en -doen hebben zij Shake it! ontwikkeld om Design Thinking toegankelijk te maken voor eenieder die zich voor complexe uitdagingen gesteld ziet.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Agnes Willenborg
Over Wina Smeenk
Inhoudsopgave
Wicked problems
Kenmerken van Design Thinking
Onzekerheid, complexiteit en serendipiteit
Mensen, context en interacties
Een iteratief proces
Convergeren, divergeren en reflecteren
Experimenteren, visualiseren en rapid prototyping 35
2 Shake it! - Het ontwerp van het spel
Een spel als structuur
Het ontwerp
De voordelen van de spelvorm
Drie designfasen als speelveld
Fase 1: Exploratie van het vraagstuk
Synthese 1: Herinterpretatie van het vraagstuk – de reframing
Fase 2: Creatie van ideeën
Synthese 2: Een blik op de toekomst – de envisaging
Fase 3: Evaluatie van de envisaging
Synthese 3: De conclusie: hoe nu verder
Methodekaarten
Van abstract en reflectief naar actief en concreet
Rollen: voeler, denker, creator, doener
De voeler
De denker
De creator
De doener
3 Shake it! - Het spel spelen
De voorbereiding
De organisator en moderator
Het probleem en de deelnemers
Tijdsduur en locatie
Het speelveld inrichten
Methodekaarten
Materiaal
Opwarmen
Spelen
4 En nu aan de slag!
EHBO
Een deelnemer doet echt niet mee
Een wel heel enthousiaste deelnemer
Een verstokte prater
Een opdracht komt niet uit de verf
Deelnemers snappen de opdracht niet
De dag is voorbij, maar je zit midden in een opdracht of in een fase
Deelnemers gooien telkens 6 en vliegen door het spel
Deelnemers gooien telkens 1
Je wilt of kunt zelf geen moderator zijn
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan