Lees verder
Michiel van Yperen is senior projectleider bij MVO Nederland.
Meer over de auteursOndernemen voor transitie
Ruimte maken voor fundamentele vernieuwing
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789024405879Samenvatting
Een handelaar in groente en fruit die zich inspant voor de bodemkwaliteit in Afrika. Een kledinginkoper die een leasemodel voor spijkerbroeken introduceert. Beiden zijn ondernemers die inzien dat de huidige gang van zaken in hun sector onvolhoudbaar is en buiten de gebaande paden werken aan werkelijke verandering. Ondernemen voor transitie laat zien hoe zulke koplopers een cruciale rol spelen in de transitie naar een nieuw tijdperk waarin ondernemen anders – en beter – kan. Een toekomst waarin schoon, mensvriendelijk en winstgevend ondernemen normaal is.
Het boek introduceert de transitieaanpak als manier om ruimte te maken voor fundamentele verandering. Aan bod komen de ervaringen die zijn opgedaan binnen het bedrijvennetwerk van MVO Nederland, in de sectoren leer, textiel, tuinbouw, maritiem, stedelijke ontwikkeling en chemie. In elk van deze sectoren zijn duurzame doorbraken dichterbij gebracht door het opschudden en uitdagen van de sector, het realiseren van iconische innovaties, vinden van nieuwe belangen en kansen, en door het verbinden tussen de ‘voorhoede’ en de volgers.
Geïllustreerd met inspirerende verhalen van koplopers biedt Ondernemen voor transitie lessen en praktische handvatten aan bestuurders, procesbegeleiders, ondernemers en veranderaars voor het versnellen en richtinggeven van transities. Zodat de koplopers van nu de trendsetters van straks zullen blijken.
Over ‘Ondernemen voor transitie’
‘Of je nu ambtenaar, ondernemer, bestuurder, of financier bent, laat je door dit boek inspireren en gebruik de lessen om de kantelende tijdsgeest beter te begrijpen.’
Jan Rotmans, hoogleraar Transitiekunde Erasmus Universiteit Rotterdam
‘Wat mij het meest aanspreekt in Ondernemen voor transitie is dat het boek de kracht van sociaal ondernemers en andere koplopers laat zien.’
Maria van der Heijden, directeur MVO Nederland
‘Wat me als duurzame ambtenaar zeer deugd doet, is het belang dat dit boek geeft aan hen die binnen de overheid met hart en ziel werken aan vernieuwing en aan het creëren van de open innovatieruimte.’
Caroline van Leenders, transitiemanager Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Michiel van Yperen
Over Chris Roorda
Over Sophie Buchel
Inhoudsopgave
1. Inleiding
1.1 Ondernemen voor transitie
1.2 De transitieaanpak in de praktijk
1.3 Opbouw van het boek
1.4 Dankwoord
2. Tijd voor transitie
2.1 Vastgelopen systemen
2.2 Transities: fundamentele veranderingen
2.3 Dynamiek van transitie
2.4 Op elkaar inwerkende invloeden
2.5 De rol van bedrijven
3. Principes voor het beïnvloeden van transities
3.1 De basis ingrediënten van de transitieaanpak
3.2 Richten op fundamentele vernieuwing
3.3 De toekomst nu in de praktijk brengen
3.4 Schakelen tussen collectief belang en eigenbelang
3.5 Vernieuwing laten doorwerken
4. Werken aan transitie: opschudden en opschalen
4.1 Het uitvoeren van de transitieaanpak
4.2 Wat aan het traject voorafgaat
4.3 Duiden
4.4 Activeren
4.5 Agenderen
4.6 Reflecteren
4.7 Na het transitietraject: het blijven geven van impulsen
5. De transitieaanpak staat niet op zichzelf
5.1 Een mix van instrumenten voor verandering
5.2 De transitieaanpak in combinatie met andere instrumenten
6. Door met transitie
Nawoord door Maria van der Heijden, directeur MVO
Nederland
Nawoord door Caroline van Leenders, transitiemanager
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Over de auteurs
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan