Lees verder
Drs. F.F.M. (Fer) van den Boomen is coach en opleider vanuit een zelfstandige praktijk
(www.fervandenboomen.nl).
Professionele dilemma's van de coach
Het maken van verantwoorde keuzen
Paperback Nederlands 2004 1e druk 9789024416523Samenvatting
Dit boek geeft een overzicht van verschillende spanningsvelden die bij coaching een rol spelen. Daarmee biedt het coaches een houvast voor het maken van zorgvuldige keuzes in hun eigen praktijk. Door keuzes expliciet te maken en te onderbouwen beogen de auteurs een bijdrage te leveren aan de verdere professionalisering van coaching.
In het boek worden zeven aspecten toegelicht die in coaching steeds aan de orde zijn: Coaching is te omschrijven als een doelgerichte (1) methode (2) van begeleiden (3) van leren (4) gericht op zelfstandig functioneren (5) van individuen of teams (6) binnen een organisatiecontext (7). Het boek geeft geen richtlijnen over welke keuzes in concrete situaties gemaakt moeten worden, maar biedt wel een soort leidraad voor het maken van genuanceerde keuzes. Daarmee draagt het bij aan zorgvuldig handelen in de praktijk van coaching.
Het boek is geschreven voor coaches die hun professionaliteit verder willen ontwikkelen. Dat kunnen beginnende of gevorderde professionals zijn die coaching als hun beroep zien. Bovendien is het boek ook geschikt voor managers die coaching als een belangrijke activiteit binnen hun functie zien.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Fer van den Boomen
Over Rinus Merkies
Over Marcel Hoonhout
Inhoudsopgave
2. De spanning tussen individu en organisatie
3. De spanning tussen een smalle en brede focus op de klant
4. De spanning tussen doel en proces
5. De spanning tussen voorgeschreven en zelfstandig functioneren
6. De spanning tussen leren en presteren.
7. De spanning tussen begeleiden en leiden
8. De spanning tussen zakelijke dienstverlening en persoonlijke ontmoeting
9. Methodisch vormgeven van samenhang in de dilemma's
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan