Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Leren en ontwikkelen van organisatie en individu

Een handleiding voor het succesvol organiseren van leerprocessen : het creeren van synergie tussen organisatiebelang en individuele behoeften

Paperback Nederlands 2004 1e druk 9789024416929
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Investeren in leren en ontwikkelen is noodzakelijk voor zowel organisatie als medewerker. Voor de organisatie om de medewerker in te kunnen zetten om de bedrijfsresultaten te behalen. Voor de medewerker zelf om zich te kunnen blijven ontwikkelen. De vraag is nu hoe je ervoor zorgt dat de investeringen in leren en ontwikkelen voor de organisatie en de medewerker nuttig zijn, dat wil zeggen, het gewenste resultaat opleveren. Over die vraag gaat dit boek. Aan de hand van een aantal modellen en met behulp van veel praktische voorbeelden, een stappenplan en checklists krijgt de lezer nieuwe inzichten en ideeën die hij direct in zijn eigen praktijk kan toepassen.

'Leren en ontwikkelen van organisatie en individu' is geschreven voor mensen die in een organisatie verantwoordelijk zijn voor het organiseren van de professionele ontwikkeling van de medewerkers. Dit kan zijn vanuit een functie op een P&O afdeling of een afdeling Human Resources, maar uiteraard ook als hoofd of medewerker opleidingen en trainingen.

Specificaties

ISBN13:9789024416929
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:117
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:20-1-2015
ISSN:
Serie:PM reeks

Lezersrecensies

2.7 van de 5
3 stemmen
1
0
0
1
1

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding
Terminologie

1. Leren en ontwikkelen vanuit organisatieperspectief
1.1 De doelstellingen van een organisatie en het belang van het functioneren van de medewerkers
1.2 Van doelstelling naar functioneren
1.3 Het functioneren nader bekeken
1.4 Inventariseren van omgevingsfactoren

2. Leren en ontwikkelen vanuit individueel perspectief
2.1 Onze behoeften
2.2 De ontwikkelingsfases in de loopbaan
2.3 Het verkennen van ontwikkelingsdoelstellingen
2.4 Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP)
2.5 Van POP naar jaarplan

3. De synergie: het combineren van organisatiebelangen en individuele behoeften
3.1 Ontwikkelingsdoelstellingen vanuit beide perspectieven
3.2 Diverse belangen en behoeften

4. Het kiezen van begeleidingsmethodieken
4.1 Soorten begeleidingsmethodieken
4.2 Overwegingen bij het kiezen van begeleidingsmethodieken.
4.3 Matrix van begeleidingsmethodieken
4.4 Inkopen of zelf ontwikkelen
4.5 Leerpaden

5. Organiseren van leren en ontwikkelen
5.1 De verschillende fases in het leer- en ontwikkelproces
5.2 Evalueren van het leer- en ontwikkelproces
5.3 De leer- en ontwikkelfunctie
5.4 De rol van de leidinggevende

6. Praktijkvoorbeeld van de organisatie en vormgeving van het leren en ontwikkelen in een organisatie
6.1 Introductie van de organisatie
6.2 Het Professional Development Center
6.3 De Career Development Center
6.4 De professionele basisvorming van de accountants
6.5 Het leertraject Adviescompetenties voor accountants

7. Stappenplan om te komen tot een succesvolle organisatie van het leren en ontwikkelen
7.1 Stap 1: huis op orde
7.2 Stap 2: bestaande diensten optimaliseren
7.3 Stap 3: missie formuleren.
7.4 Stap 4: beleidsplan opstellen
7.5 Stap 5: naamswijziging
7.6 Stap 6: draagvlak creëren
7.7 Stap 7: allianties aangaan
7.8 Stap 8: strategisch plan beoordelen
7.9 Stap 9: doen!

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren en ontwikkelen van organisatie en individu