

Roel Huntink is docent, coach en trainer op een middelbare school. Daarnaast werkt hij onder de bedrijfsnaam Onder-Wijzer als coach en trainer in het basis- en voortgezet onderwijs.
Meer over Roel HuntinkSamenwerken aan onderwijskwaliteit
Van missie naar didactisch handelen
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789024418626Samenvatting
Onderwijskwaliteit en de zorg voor deze kwaliteit zijn onderwerpen die steeds meer aandacht vragen. Scholen stellen zich de vraag hoe de kwaliteit kan worden verbeterd. Ook het ministerie stelt eisen, onder andere aan de beroepskwaliteit van leraren. Scholen zullen moeten excelleren en zich moeten onderscheiden om toekomstbestendig te zijn. Alleen door goede kwaliteitszorg kunnen zij een duidelijke en herkenbare koers behouden in de veranderingen in het onderwijs en het denken over onderwijs.
'Samenwerken aan onderwijskwaliteit' biedt een overzicht van aspecten die van invloed zijn op de kwaliteitsontwikkeling en -borging van onderwijs. Door middel van een nulmeting helpt het boek u zicht te krijgen op uw huidige positie ten aanzien van de kwaliteitszorg op de aandachtsgebieden missie en visie, onderwijskundig en onderwijsorganisatorisch denken, begeleiding en gedragsverandering, leiderschap en schoolorganisatie. Vervolgens biedt dit boek een concrete aanpak voor de ontwikkeling van deze verschillende aandachtsgebieden, ondersteund door belangrijke achtergrondinformatie.
Dit boek is geschreven voor teamleiders, schoolleiders, onderwijskundigen, coaches en beleidsmedewerkers, ofwel mensen die in een of andere zin leiding en sturing geven aan de school als organisatie.
Trefwoorden
onderwijskwaliteit kwaliteitszorg onderwijs missie onderwijs onderwijsvisie onderwijskundig leiderschap didactisch handelen onderwijskundige keuzes docent coaching gedragsverandering docenten onderwijsorganisatie speerpunten onderwijs kwaliteitsborging onderwijsteams schoolontwikkeling onderwijsverbetering professionele ontwikkeling coachend leidinggeven lerende organisatie klassenmanagement didactische kwaliteit nulmeting onderwijs school video interactie begeleiding implementatie onderwijsbeleid onderwijsconcept human resource management interactie in de klas non-profit onderwijsorganisatorische keuzes reflectief leiderschap samenwerken
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dankwoord
Inleiding
1 Komen tot missie en visie
2 Van onderwijskundige en onderwijsorganisatorische keuzes naar speerpunten voor de praktijk
3 Begeleiding van docenten en teams
4 Komen tot gedragsverandering voor de klas
5 Professioneel leiden en praktisch organiseren
6 Kijken naar uw praktijk
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan