Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, e.a.

Duurzaam organiseren

Template voor het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen

Gebonden Nederlands 2020 9789024429097
Verkooppositie 1908Hoogste positie: 144
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

We zitten midden in een transitie naar een andere, een duurzame en meer circulaire samenleving. Dat betekent voor bedrijven en organisaties om duurzaam te organiseren. Dat is geen keuze, maar noodzaak. Dat vraagt om een omslag in hun business- en verdienmodel. Businessmodellen die een positieve impact hebben op mensen, maatschappij en milieu. Dat doen vraagt een andere kijk op het organiseren van waardecreatie. Van alleen monetaire waarde naar impact die van waarde is.

Het Business Model Template biedt ondernemers en studenten een gestructureerde aanpak om in het licht van deze ontwikkelingen een passend duurzaam businessmodel te ontwikkelen. Aan de hand van een stappenplan bestaande uit drie fasen en uitgewerkt in tien bouwstenen worden de verschillende onderdelen van het businessmodel vormgegeven. Zo ontstaat stapsgewijs een nieuwe duurzame of circulaire businesspropositie. Daarnaast kan het Business Model Template worden gebruikt om bestaande businessmodellen te verduurzamen. Heel veel voorbeelden, bronnen en verwijzingen maken dit een echt werkboek.

Het Business Model Template is het resultaat van jarenlang onderzoek. Het is uitgebreid getest in het onderwijs en de praktijk. De digitale versie van dit boek is dankzij sponsoring gratis beschikbaar via: www.nieuwebusinessmodellen.nl.

Specificaties

ISBN13:9789024429097
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:192
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:21-7-2020
ISSN:

Expertrecensies (1)

Prutsenderwijs op weg naar een nieuwe economische orde
Bert Peene | 21 september 2020
Duurzaam ondernemen is cruciaal voor mensen, overheden en organisaties. Die woorden vormen zo’n beetje het motto boven het leven en werk van Jan Jonker, bedrijfskundige, methodoloog, organisatieadviseur en hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Onder zijn leiding werd tussen 2010 en 2020 een groot aantal onderzoeken uitgevoerd naar nieuwe business modellen. Resulterend in zijn nieuwste boek: Duurzaam organiseren.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

achtergrond
Uit de boeken - Handvatten voor duurzaam ondernemen
Bertrand Weegenaar 22 september 2022 De klimaatcrisis raakt ons allemaal en gaat ons ook allemaal aan. In 2050 moeten EU-landen klimaatneutraal zijn. Deze Uit de boeken gaat over boeken waarmee we een stap, en soms meerdere stappen verder gaan. Boeken over hoe bedrijven klimaatactief kunnen worden met duurzaam ondernemen. Geëxperimenteerd wordt er al volop. Er zijn belangrijke kennisbronnen en ervaringsverhalen.  
interview
Jan Jonker: ‘Het beter benutten van wat we hebben, wordt razendsnel volwassen’
Bert Peene 5 oktober 2020 We denken te oppervlakkig na over de vraagstukken waar we voor staan. Daarom gebruiken we wel woorden als ‘transitie’, maar we verbinden daar niet de consequentie aan dat we ook structureel aan een ander systeem moeten gaan werken. Met Duurzaam organiseren wil Jan Jonker, samen met medeauteur Niels Faber, niet alleen duidelijk maken dát het anders moet, maar vooral hoe dat kan.
preview
Duurzaam organiseren Template voor het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen
Niels Faber 20 augustus 2020 Dat organisaties moeten verduurzamen is onderhand wel duidelijk. Na de zoveelste zogeheten ‘super hittegolf' van deze zomer, na de dringende waarschuwing dat het water op rantsoen gaat is voor iedereen de klimaatverandering voelbaar. Het roer moet dus om, nu, maar hoe dan?

Over Jan Jonker

Jan Jonker is hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. De afgelopen jaren heeft hij daarnaast de Pierre de Fermat-leerstoel aan de Toulouse Business School in Frankrijk en de wisselleerstoel Emile Francqui aan de Vrije Universiteit Brussel bekleed. Zijn werk richt zich op drie samenhangende thema’s: de opkomst van een andere meer duurzame economie, de WEconomy, het ontwikkelen van nieuwe duurzame businessmodellen en transactiesystemen waar geen geld aan te pas komt. Voor dat laatste ontwikkelde en lanceerde hij de app ‘SamSamBank’. Hij schreef met de hulp van heel veel mensen onder andere de bestsellers Duurzaam denken doen (2010), Nieuwe Business Modellen (2015) en Circulair organiseren (2018). De laatste jaren concentreert hij zich met zijn onderzoek meer en meer op de transitievraag die duurzaamheid en circulariteit met zich meebrengen. Hij werkt al jaren samen met Niels Faber aan columns, artikelen en boeken over duurzaamheid, de circulaire economie en transitie. Hij is bereikbaar via: janjonker@wxs.nl.

Andere boeken door Jan Jonker

Over Niels Faber

Niels Faber is onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen (Fryslan Campus) en docent aan de Hanzehogeschool Groningen. In zijn onderzoek concentreert hij zich op de organisatorische aspecten van duurzaamheid en circulaire economie. Dit vertaalt zich in thema’s als: nieuwe vormen van organiseren, in het bijzonder de circulaire economie, de transitie die dat met zich meebrengt en het meten van de voortgang in deze. Hij heeft talrijke academische en professionele publicaties gerealiseerd en is co-redacteur, samen met Jan Jonker, van een serie onlinecolumns over de circulaire economie en de triple-transitie (klimaatopgave, energietransitie en circulaire economie). Hij is bereikbaar via: n.r.faber@gmail.com.

Andere boeken door Niels Faber

Inhoudsopgave

Dankwoorden 5
Reviews 7
Testimonials van studenten 9
Verantwoording 13
Leeswijzer 15
Het Business Model Template in één oogopslag 18

1 Over transitie gesproken 20
1.1 De grote opgaven 20
1.2 Waardecreatie anders modelleren 23
1.3 Prestatie meten 26
1.4 Het Business Model Template 27

2 Business modelleren 30
2.1 Een korte geschiedenis van businessmodellering 30
2.2 Het modelleringsproces 34
2.3 Onderscheid in basistypen businessmodellen 35
2.4 Horizontaal en verticaal organiseren 36

DEEL I DEFINITIEFASE 39
3 Aanleiding en context 40
3.1 Op zoek naar de uitdaging 40
3.2 Instrumenten om de aanleiding en context in beeld te brengen 42
3.3 Casuïstiek Aanleiding en context 44
3.4 Ter afsluiting 46

4 Droom 47
4.1 De stip op de horizon 47
4.2 Een aanpak om mee te dromen 49
4.3 Casuïstiek Droom 50
4.4 Dromen in elkaar prutsen 52

5 Propositie 53
5.1 Het perfecte blauwe tegeltje maken 53
5.2 Over waardecreatie gesproken 54
5.3 Waardecreatie en verandering 55
5.4 Instrumenten voor waardecreatie 56
5.5 Casuïstiek Propositie 60
5.6 Zo eenvoudig is het niet … 61

DEEL II ONTWERPFASE 63
6 Type businessmodel 64
6.1 Logica’s van waardecreatie 64
6.2 Platform-businessmodellen 64
6.3 Community-based businessmodellen 66
6.4 Circulaire businessmodellen 68
6.5 Positie bepalen en kiezen 70
6.6 Casuïstiek Type businessmodel 73
6.7 Een logisch fundament leggen 74

7 Betrokken partijen 75
7.1 Wie doet er mee? 75
7.2 Mensen in kaart brengen 76
7.3 Casuïstiek Betrokken partijen 79
7.4 De kunst van partijen bij elkaar brengen 81

8 Strategie kiezen 82
8.1 Uitstippelen van de weg naar Rome 82
8.2 Instrumenten 86
8.3 Casuïstiek Strategie kiezen 88
8.4 Alles is context 89

9 Kernactiviteiten kiezen 91
9.1 Concreter is beter 91
9.2 Instrumenten 92
9.3 Casuïstiek Kernactiviteiten kiezen 94
9.4 Een tussenstand 96

10 Extern toetsen 98
10.1 Bewust de confrontatie opzoeken 98
10.2 Toetsen is toegepast onderzoek 99
10.3 Een externe toets omvat in ieder geval vijf checks 100
10.4 Casuïstiek Extern toetsen 102
10.5 De toets overleefd? 104

DEEL III RESULTAATFASE 105
11 Impact bepalen 106
11.1 Over impact gesproken 106
11.2 Impact kwantificeerbaar maken 106
11.3 Casuïstiek Impact bepalen 109
11.4 Impact meten en rapporteren 111
11.5 Houd het simpel 113

12 Waarde(n)creatie 115
12.1 Alles is transactie en van waarde 115
12.2 Over transacties gesproken 116
12.3 Typologie van transactie- en verdienmodellen 117
12.4 Over barteren, tijdbanken en hybride transacties 121
12.5 Wat is de businesscase van jouw businessmodel? 122
12.6 Casuïstiek Waarde(n)creatie 123
12.7 Afsluiting 125

13 Alternatieve benaderingen met de template 126
13.1 Routes door de template 126
13.2 Ideegedreven 127
13.3 Propositiegedreven 128
13.4 Netwerkgedreven 128
13.5 Impactgedreven 129
13.6 Competentiegedreven 130
13.7 Welke route kies jij? 130

14 Van template naar een werkend businessmodel 132
14.1 De kunst van het doen 132
14.2 Project KipCaravan 132
14.3 Project Zon op School NSV2 134
14.4 Het geheim van de smid 137

15 Epiloog 139

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Duurzaam organiseren