Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

De SWOT-analyse 2.0

Samen besluiten, betere strategie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 9789024450992
Verkooppositie 3718Hoogste positie: 191
Direct te downloaden

Samenvatting

Zorg dat alle deelnemers aan strategiesessies een stem krijgen en creëer zo meer draagvlak voor besluitvorming en toekomstvisie. De uitdaging voor elke organisatie: hoe kunnen we sneller vernieuwen, blijven we relevant voor de klant en houden we het leuk voor de medewerker?

De SWOT-analyse is al zeventig jaar een uitstekend instrument om strategische keuzes te maken. Toch worstelen veel organisaties met de vertaling van de uitkomsten naar effectieve besluiten. De SWOT-analyse 2.0 biedt een gestructureerde aanpak voor leiders op weg naar gedragen strategie én interventies. De auteurs leiden je aan de hand van praktische voorbeelden langs alle stappen van een effectieve SWOT-analyse.

Van het benoemen van de strengths, weaknesses, opportunities en threaths, via het invullen van de confrontatiematrix, tot een interactief besluitvormingsproces. De SWOT-app bij het boek geeft iedere deelnemer aan de strategiesessie een stem in het debat. Zo wordt werken aan strategie boeiend en inspirerend. Dit boek is een essentiële gids voor leiders en veranderaars die met draagvlak de strategische doelen van hun organisatie willen behalen.

Specificaties

ISBN13:9789024450992
Trefwoorden:strategie, SWOT
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:160
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:26-9-2022
ISSN:

Expertrecensies (1)

De SWOT-analyse 2.0 - ‘Goed leesbaar boek over een tijdloos model’
Jan Hoogstra | 18 november 2022
De SWOT-analyse heb ik ook in mijn opleiding gehad, maar dat is al jaren geleden. Hoe actueel is de SWOT-analyse nog? Lokhorst, Vermeylen en Van Zalk beweren in hun boek ‘De SWOT-analyse 2.0’ dat de SWOT-analyse toe is aan een 2.0-versie. Waarbij de kracht van de SWOT-analyse beter tot zijn recht komt, door het analyseproces echt goed te doen. 
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
1 stem
0
0
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

video
De SWOT-analyse in een nieuw jasje
Dick Lokhorst 5 januari 2023 De SWOT-analyse is al zeventig jaar een uitstekend instrument om strategische keuzes te maken. Toch worstelen veel organisaties met de vertaling van de uitkomsten naar effectieve besluiten. De SWOT-analyse 2.0 biedt een gestructureerde aanpak voor leiders op weg naar gedragen strategie én interventies. De auteurs leiden je aan de hand van praktische voorbeelden langs alle stappen van een effectieve SWOT-analyse. In de Bookchat leggen zij uit wat effectief leiderschap daarmee te maken heeft.

Over Dick Lokhorst

Dick Lokhorst is mede-eigenaar van organisatieadviesbureau CxOrange en begeleiden strategie- en implementatietrajecten in het mkb.

Andere boeken door Dick Lokhorst

Over Simonne Vermeylen

Simonne Vermeylen is strategiecoach en was professor Strategisch Management en Besluitvorming aan de KU Leuven.

Andere boeken door Simonne Vermeylen

Over Gerke van Zalk

Gerke van Zalk is mede-eigenaar van organisatieadviesbureau CxOrange en begeleiden strategie- en implementatietrajecten in het mkb.

Andere boeken door Gerke van Zalk

Inhoudsopgave

Inleiding 9
DEEL 1 WAT IS STRATEGIE EN DOET HET ERTOE?
1. Heb jij een strategie? 21
1.1 Het waarom: Stip! 24

2. De strateeg als jongleur 27
2.1 Bal 1: willen 27
2.2 Bal 2: moeten 30
2.3 Bal 3: kunnen 31
2.4 Bal 4: het concurrentievoordeel 32
2.5 Waar beginnen we? 33
2.6 Strategie in drie stappen 35
2.7 Wat moet je met een SWOT-analyse? 37
2.8 Beter kiezen: een aantal tips 42

3. Concurrentievoordeel 45
3.1 Waarom de klant bij jou komt … de 5 – 4 – 3 – 3 – 3-formule van het Customer Relevancy Model 47
3.2 Net Delivered Customer Value 48
3.3 De generieke strategieën: kostenleiderschap of differentiatie 52
3.4 De waardedisciplines van Treacy en Wiersema: waarvoor wil je gekend zijn? 55
3.5 Het Business Model Canvas van Osterwalder en Pigneur 57
4. Leiderschap in het strategie- en verandertraject 61
4.1 Leiderschap en succesrijk veranderen 61
4.2 Visie 62
4.3 Anders denken = ander doen 64
4.4 Veranderen en het veranderende speelveld 66

DEEL 2 HET PROCES VAN DE SWOT-ANALYSE OPZETTEN
5. Bewustwording en anders denken met de SWOT-analyse en SWOT-app 71

6. Hoe begin je aan een SWOT-analyse? 73
6.1 Het team: together, everybody achieves more 74
6.2 De vergaderplaats: kies een inspirerende locatie 77
6.3 Organisatie en verloop 79

DEEL 3 DE STRATEGISCHE OEFENING
7. Intern versus extern: eenheid van analyse 83

8. Analyse van de externe omgeving: kansen en bedreigingen 87
8.1 Trendanalyse 88
8.2 Industrieanalyse 91
8.3 Marktontwikkeling: concurrentie en klanten 99
8.4 Tot slot enkele adviezen 101
9. Analyse van de interne omgeving 105

DEEL 4 DE SWOT-APP
10. De SWOT-app 113
10.1 Met de SWOT-app maak je de SWOT-analyse in 7 stappen 113
10.2 Tijdsplanning voor een SWOT-analyse: 8 uur verdeeld over 2 dagen 114

11. De SWOT-analyse met de SWOT-app 117
11.1 Stap 1 - Markt: individueel inventariseren van de

marktontwikkelingen 117
11.2 Stap 2 - Sterktes: individueel inventariseren van de sterktes van de organisatie 119
11.3 Stap 3 - Zwaktes: individueel inventariseren van de zwaktes van de organisatie 121
11.4 Stap 4 - Bundelen: collectief de individuele marktontwikkelingen, sterktes en zwaktes bundelen 123
11.5 Stap 5 - Ranken: individueel bepalen van de mate van aansluiting tussen je onderneming en de markt 125
11.6 Stap 6 - Confrontatie: collectief de afwijking van de individuele ranking tonen aan de deelnemers 129
11.7 Stap 7 - Conclusie: collectief de confrontatiematrix beoordelen en deze vertalen in een strategie, USP’s en actieplan 132
11.8 De SWOT-analyse is afgerond en wat nu? 137

DEEL 5 HET VERANDERTRAJECT
12. Succesrijk veranderen: 6 fasen 141
12.1 De wil 143
12.2 De confrontatie 144
12.3 Acceptatie 146
12.4 Transformatie 146
12.5 Implementatie 147
12.6 Opbrengst of het resultaat 150

Nawoord 153
Nederlands taalgebruik in Vlaanderen en Nederland 155
Referenties, en aanvullende literatuur voor de nieuwsgierige lezer 157

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De SWOT-analyse 2.0