Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Boeken Strategisch management Concurrentievoordeel
Concurrentievoordeel
Concurrentievoordeel
Michael Porter hoogleraar bedrijfskunde, Harvard Business School en al jarenlang de absolute expert op het gebied van strategie en concurrentie. Meer over Michael Porter
Michael Porter, wie is er niet groot mee geworden... Pierre Pieterse 25 september 2013 Op 35 in de top-100 staat het strategieboek der strategieboeken, nou ja, het logische vervolg op het strategieboek der strategieboeken: Concurrentievoordeel van Michael Porter dat dus het logische vervolg is op Concurrentiestrategie dat op 13 staat. Lees het volledige artikel
Michael Porter

Concurrentievoordeel

De beste bedrijfsresultaten behalen en behouden

Paperback Nederlands 1995 9789025400866
9 beoordelingen
Verkooppositie 1926172 dagen in de top 100
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
29,99
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Lezersrecensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Het formuleren van generieke strategieën alleen is onvoldoende om een voorsprong op de concurrentie te behalen. Concurrentievoordeel is het logische vervolg op 'Concurrentiestrategie' en probeert een brug te slaan tussen strategie en implementatie. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van de waardeketen, die een bedrijf verdeelt in afzonderlijke activiteiten die het uitvoert op het gebied van het ontwerp, de productie, marketing en distributie van zijn producten. Hierdoor verkrijgt men inzicht in de kostenstructuur en kunnen activiteiten die van strategisch belang zijn geïdentificeerd worden.

Concurrentievoordeel ontstaat wanneer het bedrijf deze belangrijke activiteiten goedkoper of beter kan uitvoeren dan zijn concurrenten. Essentieel daarbij is dat de waarde van de activiteiten de kosten ervan overstijgen. De waardeketen geeft een overzicht van de waardeactiviteiten (de fysiek en technologisch onderscheiden activiteiten) en de marge (het verschil tussen de totale waarde en de gezamenlijke kosten voor het uitvoeren van de waardeactiviteiten).

Deze activiteiten kunnen worden verdeeld in primaire en ondersteunende activiteiten. Primaire activiteiten kunnen vervolgens worden verdeeld in vijf generieke categorieën: ingaande logistiek, operaties, uitgaande logistiek, marketing en verkoop en service. De ondersteunende activiteiten kunnen worden verdeeld in verwerving, technologie-ontwikkeling, human resource management en de infrastructuur van het bedrijf.

Om concurrentievoordeel te kunnen diagnostiseren, wordt iedere generieke activiteit verdeeld in afzonderlijke activiteiten. De activiteiten die waarde toevoegen worden aldus in kaart gebracht. Behalve de waardeactiviteiten zelf, zijn de onderlinge relaties tussen de wijze waarop activiteiten worden uitgevoerd en de kosten of uitvoering van andere (aangeduid als verbindingen) een bron van concurrentievoordeel. Ondernemingen die erin slagen hoge marges te behalen op de waardeactiviteiten, alsmede de aanwezige verbindingen zo optimaal mogelijk te exploiteren, kunnen een duurzaam concurrentievoordeel opbouwen.

Specificaties

ISBN13:9789025400866
Trefwoorden:strategie, concurrentievoordeel, top 5 strategisch management
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:558
Uitgever:Business Contact
Druk:12
Verschijningsdatum:15-7-2011
Hoofdrubriek:Strategisch management
Serie:Business Bibliotheek

Expertrecensies (2)

Michael Porter, wie is er niet groot mee geworden...
Pierre Pieterse | 25 september 2013
Op nummer 35 in de top-100 staat hét strategieboek der strategieboeken, nou ja, het logische vervolg op hét strategieboek der strategieboeken: Concurrentievoordeel (Competitive Advantage uit 1985) van Michael Porter dat dus het logische vervolg is op Concurrentiestrategie (Competitive Strategy uit 1980) dat op plaats 13 staat in onze top-100.Lees verder
Marcel Boons | 5 oktober 2009
Wie wil nu niet dat hij zich duidelijk onderscheidt van zijn concurrenten? En dat klanten dat bovendien waarderen en voor het onderscheid een premie willen betalen? Maar alleen de vurige wens om je als organisatie te onderscheiden is niet voldoende om deze situatie te bereiken.Lees verder

Lezersrecensies

3.9 van de 5
9 stemmen
3
3
2
1
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

top-100
Michael Porter, wie is er niet groot mee geworden...
Pierre Pieterse 25 september 2013 Op nummer 35 in de top-100 staat hét strategieboek der strategieboeken, nou ja, het logische vervolg op hét strategieboek der strategieboeken: Concurrentievoordeel (Competitive Advantage uit 1985) van Michael Porter dat dus het logische vervolg is op Concurrentiestrategie (Competitive Strategy uit 1980) dat op plaats 13 staat in onze top-100. In deel I gaat het om het wat, in deel II om het, zo weten we inmiddels, veel belangrijkere hoe.
Artikel lezen
Alle interviews en artikelen (1)

Over Michael Porter

Michael E. Porter is hoogleraar bedrijfskunde aan de Harvard Business School en al jarenlang de absolute expert op het gebied van strategie en concurrentie. Vooral zijn vijfkrachtenmodel ('Competitive Forces Model'), waardeketenmodel ('Value Chain Model') en de typologie van Porter behoren tot de basiskennis van iedere manager. Zijn boeken worden met regelmaat herdrukt. Porter volgde een universitaire opleiding in Princeton en behaalde zijn doctoraat met als vakgebied zakeneconomie in 1973 in Harvard.

Andere boeken door Michael Porter

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord
1. Concurrentiestrategie: de basisconcepten

Deel 1. Principes van concurrentievoordeel
1. De waardeketen en concurrentievoordeel
2. Kostenvoordeel
3. Differentiatie
4. Technologie en concurrentievoordeel
5. Concurrentieselectie

Deel 2. Concurrentiebereik binnen een bedrijfstak
6. Bedrijfstaksegmentatie en concurrentievoordeel
7. Substitutie

Deel 3. Ondernemingsstrategie en concurrentievoordeel
8. Onderlinge relaties tussen bedrijfseenheden
9. Horizontale strategie
10. Het realiseren van onderlinge relaties
11. Complementaire producten en concurrentievoordeel

Deel 4. Implicaties voor een offensieve en een defensieve concurrentiestrategie
12. Bedrijfstakscenario's en concurrentiestrategie bij onzekerheid
13. Defensieve strategie
14. Het aanvallen van de bedrijfstakleider

Bibliografie
Index

Vaak samen gekocht

Concurrentievoordeel
Concurrentiestrategie
79,98
Prijs voor beide

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Porter over concurrentie
    Michael Porter
    Porter over concurrentie
    € 16,95
  • Marketing Planning & Strategy (6e Druk 2002)
    Subhash Jain
    Marketing Planning & Strategy (6e Druk 2002)
    € 49,25
  • Het procesmodel in het enneagram
    Willem Jan van de Wetering
    Het procesmodel in het enneagram
    € 14,95
  • The Competitive Advantage of Nations
    Michael Porter
    The Competitive Advantage of Nations
    € 69,91
  • Can Japan Compete?
    Michael Porter
    Can Japan Compete?
    € 83,69
  • Competitive Strategy
    Michael Porter
    Competitive Strategy
    € 24,42

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Concurrentievoordeel

        Concurrentievoordeel
        Michael Porter
        /