Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Boeken Strategisch management Concurrentiestrategie
Concurrentiestrategie
Concurrentiestrategie
Michael Porter hoogleraar bedrijfskunde, Harvard Business School en al jarenlang de absolute expert op het gebied van strategie en concurrentie. Meer over Michael Porter
Michael Porter, wie is er niet groot mee geworden... Pierre Pieterse 25 september 2013 Op 35 in de top-100 staat het strategieboek der strategieboeken, nou ja, het logische vervolg op het strategieboek der strategieboeken: Concurrentievoordeel van Michael Porter dat dus het logische vervolg is op Concurrentiestrategie dat op 13 staat. Lees het volledige artikel
Michael Porter

Concurrentiestrategie

Analysemethoden voor bedrijfstakken & industriële concurrentie

Paperback Nederlands 1992 9789025404659
11 beoordelingen
EvergreenMeer dan 1000x verkocht
Verkooppositie 3857588 dagen in de top 100
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
49,99
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Een bedrijf kan een groot aantal technieken gebruiken bij de analyse van een bedrijfstak en deze vertalen in een effectieve concurrentiestrategie. De structuur van een bedrijfstak wordt gekenmerkt door vijf concurrentiekrachten. Deze krachten worden uitgeoefend door leveranciers, kopers, toetreders, substituten en concurrenten die wedijveren om de gunsten van de consument. Samen bepalen ze het winstpotentieel in de desbetreffende bedrijfstak.

Een diagnose van de concurrentie in een bedrijfstak, alsmede van de factoren die daaraan ten grondslag liggen, biedt een bedrijf de mogelijkheid om binnen die bedrijfstak zijn sterke en zwakke punten vast te stellen. Op basis hiervan kunnen drie generieke strategieën worden geformuleerd:
1. De strategie van het kostenleiderschap is erop gericht een algeheel kostenvoordeel te behalen in de bedrijfstak door schaalvoordelen, ervaring, kostenbeheersing, het vermijden van kleinschalige inkopers, enzovoorts.
2. De tweede generieke strategie is het differentiëren van het productenpakket, waardoor iets gemaakt wordt dat overal in de bedrijfstak als uniek wordt beschouwd.
3. De derde strategie tenslotte, is de zogenoemde focus. Hierbij streeft een bedrijf er niet naar om de gehele bedrijfstak te bedienen, maar kiest het zorgvuldig bepaalde groepen kopers. De gedachte hierachter is dat men nauw gedefinieerde doelgroepen beter van dienst kan zijn dan de breder opererende concurrenten dat kunnen.

Het is praktisch onmogelijk meer dan één generieke strategie na te streven. De onderneming die dit probeert raakt tussen wal en schip. Dit zal ten koste gaan van de winstgevendheid en strategische actie is in zo'n situatie dan ook geboden. Er moet dan ook een keuze worden gemaakt uit één van de drie generieke strategieën.

Specificaties

ISBN13:9789025404659
Trefwoorden:strategie, basisbibliotheek, concurrentievoordeel, concurrentiestrategie, bedrijfstakanalyse, differentiatie, kostenleiderschap, focus, generieke strategie, top 5 strategisch management
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:401
Uitgever:Business Contact
Druk:12
Verschijningsdatum:15-7-2011
Hoofdrubriek:Strategisch management

Expertrecensies (1)

Eric van Arendonk RM | 19 juni 2009
De boeken van Michael Porter behoren nagenoeg tot de basisbibliotheek van iedere marketeer. Het woord concurrentie is verbonden aan Michael Porter. Hij behoort tot één van de grondleggers van de marketing. 'Concurrentiestrategie' is dan ook al geschreven in 1980 en de Nederlandse uitgave had in 2008 zijn elfde druk.Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
11 stemmen
3
8
0
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

top-100
Michael Porter, wie is er niet groot mee geworden...
Pierre Pieterse 25 september 2013 Op nummer 35 in de top-100 staat hét strategieboek der strategieboeken, nou ja, het logische vervolg op hét strategieboek der strategieboeken: Concurrentievoordeel (Competitive Advantage uit 1985) van Michael Porter dat dus het logische vervolg is op Concurrentiestrategie (Competitive Strategy uit 1980) dat op plaats 13 staat in onze top-100. In deel I gaat het om het wat, in deel II om het, zo weten we inmiddels, veel belangrijkere hoe.
Artikel lezen
Alle interviews en artikelen (1)

Over Michael Porter

Michael E. Porter is hoogleraar bedrijfskunde aan de Harvard Business School en al jarenlang de absolute expert op het gebied van strategie en concurrentie. Vooral zijn vijfkrachtenmodel ('Competitive Forces Model'), waardeketenmodel ('Value Chain Model') en de typologie van Porter behoren tot de basiskennis van iedere manager. Zijn boeken worden met regelmaat herdrukt. Porter volgde een universitaire opleiding in Princeton en behaalde zijn doctoraat met als vakgebied zakeneconomie in 1973 in Harvard.

Andere boeken door Michael Porter

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Deel 1 - Algemene analysetechnieken

1. De structurele analyse van bedrijfstakken
2. Generieke concurrentiestrategieën
3. Schema voor concurrentie-analyse
4. Marktsignalen
5. Concurrentie-acties
6. Strategie ten opzichte van kopers en leveranciers
7. Structurele analyse binnen bedrijfstakken
8. Bedrijfstakontwikkeling

Deel 2 - Generieke bedrijfstakomgevingen

9. Concurrentiestrategie in gefragmenteerde bedrijfstakken
10. Concurrentiestrategie in opkomende bedrijfstakken
11. Overgang naar volwassenheid van de bedrijfstak
12. Concurrentiestrategie in in betekenis afnemende bedrijfstakken
13. Concurrentie in mondiale bedrijfstakken

Deel 3 - Strategische beslissingen

14. De strategische analyse van verticale integratie
15. Capaciteitsuitbreiding
16. Toetreding tot nieuwe bedrijfstakken

Appendix 1 - Portfoliotechnieken bij concurrentie-analyse
Appendix 2 - Het uitvoeren van een bedrijfsanalyse
Bibliografie
Register

Vaak samen gekocht

Concurrentiestrategie
Concurrentievoordeel
79,98
Prijs voor beide

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Porter over concurrentie
    Michael Porter
    Porter over concurrentie
    € 16,95
  • On Competition
    Michael Porter
    On Competition
    € 42,35
  • Probleemgebied Marketing II: De marktinstrumenten
    Peter Leeflang
    Probleemgebied Marketing II: De marktinstrumenten
    € 65,30
  • De essentie van Customer Relationship Management
    Edwin van Tricht
    De essentie van Customer Relationship Management
    € 29,00
  • Samen werken, samen winnen
    Pepijn Vos
    Samen werken, samen winnen
    € 35,50
  • Spanning in en rond organisaties
    Jaap van Muijen
    Spanning in en rond organisaties
    € 57,95

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Concurrentiestrategie

        Concurrentiestrategie
        Michael Porter
        /