Lees verder
Eelko Huizingh is universitair hoofddocent Innovatiemanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over Eelko HuizinghInnovatiemanagement, met MyLab NL toegangscode
Paperback Nederlands 2019 4e druk 9789043036382Samenvatting
Innovatie is hot. In mediadiscussies wordt regelmatig de noodzaak van innoveren benadrukt. Tegelijkertijd klinkt vaak de verzuchting dat 'het' niet goed gaat met innoveren. Bedrijven en overheden innoveren te weinig en er gaat te vaak wat mis. Kortom, we moeten meer en beter innoveren!
Innovatiemanagement maakt duidelijk dat innoveren niet altijd eenvoudig is, maar wel voor elke organisatie noodzakelijk én mogelijk is. Dit boek beschrijft hoe je innoveert, hoe je innovatie stimuleert en hoe je vervolgens tot succesvolle resultaten komt. De focus ligt daarbij ten eerste op het innovatieproces. Ten tweede wordt de aandacht gericht op de kwaliteit van het innovatieve klimaat in een organisatie.
In dit boek is de theorie gebaseerd op de nieuwste inzichten in de wetenschappelijke en vakliteratuur. De methoden en modellen worden geïllustreerd met praktische voorbeelden uit de Nederlandse en Europese context: bij grote en kleine bedrijven, in consumenten- en zakelijke markten, uit de dienstverlening en industrie, en op het gebied van zowel producten, markten als processen.
Nieuw in deze editie
Elk hoofdstuk van het boek is geactualiseerd, waarbij nu ook onderwerpen als minimum viable products, de circulaire economie en de Job to be done-methode zijn geïntegreerd. Daarnaast zijn er vanuit verschillende markten (B2B, diensten, small business en diverse sectoren: van zorg tot bouw) veel nieuwe praktijkgerichte voorbeelden in het boek opgenomen.
Om deze theorie toegankelijk te maken voor studenten zijn er nieuwe cases en aansprekende voorbeelden toegevoegd. Daarnaast kan de student op MyLab zijn kennis testen door de extra opdrachten, begrippentrainer en toetsen. Docenten kunnen hier extra toetsvragen met antwoorden en inhoudelijke powerpoints vinden.
Doelgroep
Studenten in het hogere economische en technische onderwijs en studenten in opleidingen op het gebied van gezondheidszorg.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Eelko Huizingh
Inhoudsopgave
Dankwoord
Deel I: De basis van innoveren
1 Wat is innoveren?
2 Innoveren: van geluk naar opzet
3 Wat kun je innoveren?
4 Innovaties in soorten en maten
Deel II: De ingrediënten van innoveren
5 De rol van strategie
6 De rol van klanten
7 De rol van technologie
Deel III: De ingrediënten van vernieuwen
8 De rol van leren
9 De rol van creativiteit
10 Naar een creatieve organisatie
Deel IV: Het uitvoeren van innovatieprojecten
11 Innovatietrajecten managen
12 Succesvolle marktintroductie
13 Organisatorische innovaties uitvoeren
14 Innoveren organiseren
15 Innoveren is leven met paradoxen
Begrippenlijst
Noten
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan