

Robert S. Feldman is hoogleraar Psychologie en universitair decaan aan het College of Social and Behavioral Sciences van de University of Massachusetts in Amherst.
Meer over Robert FeldmanOntwikkelingspsychologie, met MyLab
Paperback Nederlands 2020 9789043036955Samenvatting
Ontwikkelingspsychologie is een uitgebreide inleiding in het vakgebied. Het laat de student op duidelijke, gestructureerde wijze kennismaken met de basistheorieën. Hierbij wordt steeds de koppeling gemaakt naar onderzoek en de praktijktoepassingen van deze unieke discipline. Alle statistieken en cases zijn hierbij aangepast aan de Nederlandse en Vlaamse markt.
Auteur Robert S. Feldman zoekt steeds de raakvlakken met de levens en ervaringen van de student en legt verbanden met maatschappelijke ontwikkelingen. Zo biedt het boek niet alleen een raamwerk van feitelijke kennis, maar nodigt het ook uit om anders naar mensen en hun (vroege) ontwikkeling te kijken.
Ontwikkelingspsychologie bespreekt de volledige jeugd en de adolescentie in chronologische volgorde: de prenatale periode, de babytijd, de peuter- en kleutertijd, de schooltijd en de adolescentie. Binnen deze perioden richt het boek zich op de fysieke, cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling.
Nieuw in deze editie
- Geactualiseerd met de laatste ontwikkelingen in de theorie en nieuwste onderzoeksresultaten.
- Meer Nederlandse en Vlaamse (of Europese) statistische gegevens en voorbeelden.
- De schrijfstijl en de uitleg van bepaalde onderwerpen zijn vereenvoudigd c.q. verhelderd.
- Nieuwe foto's en een ruim aantal nieuwe figuren.
- Elk hoofdstuk start met leerdoelen, welke gekoppeld zijn aan de hoofdstuksamenvatting.
- Vragen toegevoegd waarin studenten geprikkeld worden een vraagstuk vanuit een bepaald perspectief te benaderen.
- Nieuwe kernbegrippen met definities zijn toegevoegd.
- Omschrijvingen van bestaande kernbegrippen zijn verhelderd en, waar nodig, meer aangepast aan de Nederlandse/Vlaamse situatie.
Ontwikkelingspsychologie is geschreven voor eerstejaars- en tweedejaarsstudenten in het hoger onderwijs in sociale studierichtingen zoals CMV, MWD, SPH, Social Work en Toegepaste psychologie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
H1 Een inleiding in de ontwikkeling van het kind
H2 Theoretische perspectieven en onderzoek
H3 Het begin van het leven
H4 De geboorte en het pasgeboren kind
Deel II De babytijd
H5 De fysieke ontwikkeling in de babytijd
H6 De cognitieve ontwikkeling in de babytijd
H7 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de babytijd
Deel III De peuter- en kleutertijd
H8 De fysieke ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd
H9 De cognitieve ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd
H10 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de peuter- en kleutertijd
Deel IV De schooltijd
H11 De fysieke ontwikkeling in de schooltijd
H12 De cognitieve ontwikkeling in de schooltijd
H13 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de schooltijd
Deel V De adolescentie
H14 De fysieke ontwikkeling in de adolescentie
H15 De cognitieve ontwikkeling in de adolescentie
H16 De sociale ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling in de adolescentie
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan